Auteur Topic: Welke kabels...???  (gelezen 438 keer)

Arjen1975

• *
Welke kabels...???
« Gepost op: 13 januari 2018, 16:14:58 »
Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van een Classé CA-2100 eindversterker en een Classé SSP-300 voorversterker/Processor. Er wordt voornamelijk muziek gespeeld via een Pro-Ject Streambox DS of via de Sony ES cd-speler. Waarbij gezegd moet worden dat de Pro-Ject verre weg het meeste uren maakt... De herrie wordt trouwens de kamer in geslingerd middels een set B&W 804S luidsprekers.

Maar goed, de kabels. Ik ben hierin nog een beetje zoekende, wat is wijs...? De CA-2100 is uitgerust met XLR-ingangen, de SSP-300 helaas niet. Zou het lonen om een paar RCA naar XLR kabels te kopen van bijv. Viablue? En welk merk/type RCA kabels raden jullie anders aan? Ik heb er nu een paar goedkope Ixos dropveters tussen de voor- en eindversterker. Op zich klinkt het niet eens raar, maar ik mis met name iets in het laag. Het hoog en het midden is gewoon goed! Tussen de Pro-Ject en de SSP-300 zit trouwens (tijdelijk) een Audioquest Evergreen digitale coax. Als laatste de speakerkabels; Dit zijn Transparent Music Wave Plus.

Heeft iemand een idee welk merk/type kabels ik het beste kan gebruiken? Wat ik al aangaf, het geluid mag van mij iets warmer, met iets meer laag/bass worden weergegeven dan nu het geval is. Zijn er merken die bekend staan om hun warmte? Ik hoor graag!

Groetjes Arjen

Kermit

• Moderator
Re: Welke kabels...???
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 16:31:35 »
Klankverandering door toepassing van andere kabels is een heilloze weg. Als een kabel al anders klinkt dan een andere, dan is een van de twee een slechte kabel. Als ze gewoon goed zijn, dan 'klinken' kabels niet. Met die Ixos in in principe niets mis. Zo zijn er kabels die een simpel netwerkje in de signaalweg hebben opgenomen wat het hoog iets filtert. Als je een te scherp klinkende set hebt kan dat er iets mee getemperd worden, waaruit men dan de conclusie trekt dat de set door de toepassing van die kabel beter presteert. En daar zit dus de misvatting: de set presteert niet beter, maar klinkt iets minder slecht. Om het werkelijke probleem op te lossen en de set beter te maken, dien je de oorzaak van de scherpte te achterhalen aan te pakken. En dus niet achteraf door een kabelfiltertje te gebruiken.

In digitale coaxen is nog minder dan niets te verdienen. Enen en nulletjes transporteren, daar is werkelijk helemaal niets moeilijks aan.

Volgens mij biedt XLR uitsluitend voordelen als de hele signaalweg er mee uitgerust is. Los daarvan staat het natuurlijk wel heel stoer en verrèkte audiofiel, wat natuurlijk ook een argument kan zijn om ze gedeeltelijk toe te passen.

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2018, 20:48:40 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 17:29:30 »
Dat kabels invloed hebben op de geluidskwaliteit of zelfs voor tuning gebruikt kunnen worden, reken ik tot de audiofiele mythes.

Als ik een merk moet recommanderen dan is het Mogawi.
De afscherming heeft een uitstekende reputatie in de pro-wereld.
In jouw geval nuttig omdat ook RCA> XLR een unbalanced verbinding is.

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 17:37:27 »
Ik zou het dan op Mogami (met een M ;) ) houden, hoewel die ook nog best aan de prijs is. Gewoon microfoonkabel van bijvoorbeeld Prefer volstaat ook.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 22:31:11 »
Mogami gebalanceerde kabel is prima en kost van de rol een euro per paar per meter. Ik heb er kilometers van gehad en ergens op zolder ligt nog wel een container vol van die meuk.

XLR wordt gebruikt voor gebalanceerde kabels zoals microfoons nodig hebben, dus drie aansluitingen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 12:53:06 »
Ik zie dat de CA-2100 ook een gewone on-gebalanceerde ingangen heeft, gebruik gewoon deze. Gebalanceerd heeft alleen nut als je aan de andere kant ook gelanceerde aansluiting gebruikt en is daar om de voorversterker via een lange kabel te koppelen aan de eindversterker. Bij lange kabels heeft gebalanceerd nut: "Balanced audio is a method of interconnecting audio equipment using balanced lines. This type of connection is very important in sound recording and production because it allows the use of long cables while reducing susceptibility to external noise caused by electromagnetic interference" Meer info over de werking op:  https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio Als de voorversterker en eindversterker in het zelfde audio rek staan dan is on-gebalanceerd prima. De tip van Erikjan gebruik ik zelf ook, microfoon kabel is lekker stevig en voldoet prima. kijk bij kabels vooral dat de tulp pluggen goed klemmen en stevig zijn. Goedkope types gaan op den duur losser zitten waardoor er een minder goed contact ontstaat.

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2018, 21:05:08 »
..... de misvatting: de set presteert niet beter, maar klinkt iets minder slecht.
Als een set iets minder slecht klinkt, dan is dat toch beter dan dat het eerst was?
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

Kermit

• Moderator
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2018, 14:08:20 »
Als een set iets minder slecht klinkt, dan is dat toch beter dan dat het eerst was?

Tekortkomingen in een set maskeren is geen verbetering van de set, de tekortkomingen wegwerken wel.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2018, 09:53:49 »
Als de set door het maskeren minder slecht klinkt, is dat volgens mij een verbetering. ;)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2018, 13:34:44 »
Ik vind dat een kabel met een netwerkje erin de naam 'kabel' niet mag dragen maar dat is maar de mening van een techneut.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Kermit

• Moderator
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2018, 13:39:51 »
Als de set door het maskeren minder slecht klinkt, is dat volgens mij een verbetering. ;)

Dat heet sub-optimalisatie. En dat is het laatste wat je zou moeten willen.

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2018, 17:27:27 »
Ik begrijp wel dat je set zelf er niet beter door wordt, maar de doelstelling is toch een goed geluid? Of je dat nou maskeren of sub-optimalisatie noemt, feit blijft dat als een set beter klinkt, er sprake is van een verbetering. Maar goed, jij raadt zo'n verbetering dus af. :(

Overigens: ook aan mij is al dat gehannes met verschillende al dan niet peperdure snoeren en kabels niet besteed. Ik ben er nog nooit iets wijzer van geworden en ik ben niet op de wereld gekomen om een stel lepe kabelpooiers rijk te maken. ;D

Kermit

• Moderator
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2018, 20:50:03 »
Hier heb ik dus geen zin in. Kijk maar naar mijn eerste bericht in deze draad, daar kun je alles terug vinden.

Mmuetst

« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2018, 22:02:34 »
Volgens mij wordt er een vraag gesteld over XLR en niet over filters in kabels, ik heb al antwoord gegeven dat XLR alleen zin heeft als zowel ingang als uitgang beide gebalanceerd zijn. En als je lange kabels gaat gebruiken. Waarschijnlijk is dat niet het geval en kun je gewoon tulp plugjes gebruiken met on-geballanceerde kabel.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2018, 23:28:45 »
Microfoonkabels zijn meestal gebalanceerd en dat komt omdat ze lang zijn, soms wel 200 meter en er gaat een klein spanninkje doorheen, veel kleiner dan dat van een CD speler.

Bovendien liggen die kabels op een podium kriskras door elkaar en tussen of over kabels waar de spanning op staat voor de lichtshow.

Het idee er achter is dat er twee spanningvoerende aders zijn welke tegengesteld aan elkaar zijn, dus een plus en min ader. De magnetische velden rond deze twee aders zijn ook tegengesteld en gelijk aan elkaar en dus heffen ze elkaar op, waardoor de kabel niet meer gevoelig is voor storingen van buitenaf.

Bij een hi fi set heb je dit allemaal niet nodig en bovendien is er sprake van extra elektronica of transformatertjes.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.