Auteur Topic: Wat zijn goede surround speakers bij Tannoy 638 als front?  (gelezen 585 keer)

dikdej

• *
Wat zijn goede surround speakers bij Tannoy 638 als front?
« Gepost op: 25 januari 2018, 00:24:14 »
Ik heb me net geregistreerd hier. Hallo allemaal! Heb wel al veel gelezen in dit forum en soms zeer goeie verhalen, tips en reviews gezien! Nu heb ik een vraag: Ik heb als front speakers de Tannoy 638, (ook wel D80 genoemd, dat staat er zelfs ook op haha). Mijn luisterruimte, huiskamer is ongeveer 7x5m. Mijn opstelling is langs de brede kant.
Ik zoek goede surround speakers bij deze Tannoy's. Ik heb nu een Pioneer sc-1223 AV-receiver en de tannoy's worden aangedreven door de mono eindblokken van Markants, de MA700.

Iemand goeie ideen rondom passende surrounds, n center natuurlijk. Ik zoek al een tijdje naar de D750 van Tannoy maar die is moeilijk te vinden. Anyway, alvast dank voor het meedenken!

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
Re: Wat zijn goede surround speakers bij Tannoy 638 als front?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 17:40:21 »
Ik denk dat dan de Saturn serie het dichtstbij komt.

MA700 als versterking is top. Mooi!
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Hepta en Rel.

dikdej

• *
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2018, 11:35:58 »
ok, ja, daar ga ik es naar kijken, en luisteren haha. De Jamo d430 bookshelf speaker als achter luidsprekers lijken me ook wel passen. Maar ja, wellicht keuze te over! Wat ik in ieder geval met de 638's heb gedaan is de Hepta tweety's erbij gezet. Geeft wat mooiere spreiding van het geluidsbeeld. Die Hepta's komen erin bij rond de 7000Hz, en dat geeft net een mooi detail erbij.

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2018, 12:22:40 »
Dan zou je ook eens naar de Four Tune van Hepta kunnen kijken als fronts. Maken de tweety's overbodig.

Voordeel dat de poort aan de voorzijde zit, maakt de plaatsing t.o.v. de achterwand minder kritisch.

Als voorbeeld voor meer info over deze speaker: https://link.marktplaats.nl/m1246445076

Heb zelf de Excellence van dit type speaker.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Hepta en Rel.

dikdej

• *
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2018, 00:25:44 »
Nou, het is allemaal een beetje in stroomversnelling gegaan. De 638 zijn mooi, maar ik vond het midden toch wat 'dun' en het hoog, ook zonder de tweetjes snel vermoeiend worden om lang naar te luisteren. Anyway, ik doe ze niet weg, want in goede omstandigheid, zeker ook qua plaatsing, kunnen ze uitblinken en is het een speaker die onderschat word naar mijn idee. Maar er kwam een andere 'kans'.

Ik kwam in contact met iemand die veel speakers repareert, inkoopt, verkoopt, onderhoud etc. en hij had de John Bowers Active One te koop. In een uitvoering die je zelden tegenkomt; niet in het meestal zwart, maar oud eiken bruin! Erg mooi! Die staan nu bij mij als frontspeakers. Erg mooi, warm, gebalanceerd en gecontroleerd. Beide speakers hebben elk een 200W klasse A mosfet (voor de eerste 90db, dan AB) eindversterker voor het laag en een 100W klasse A/AB voor het midden en hoog, ingebouwd.

Echt een veel voller, rustiger, maar toch dynamisch geluid. De 638's zijn naar de zijkanten als surround verhuisd en de tweetjes doen achter hun best voor wat onverwachte spreiding hier en daar bij films etc. naast Nad800 achterspeakers. Maar ik luister voornamelijk 'pure direct' stereo als het om muziek gaat en die John Bowers (de ene helft van, ja die, B&W) zijn daar erg mooi voor. Heel veel luisterplezier! Nou. ik zoek wel verder voor wat betere bijpassende speakers voor het surround maar vooralsnog zeer tevreden. O ja, de 638's heb ik als surround een beetje mee gezocht, qua plaatsing, hoogte en uiteindelijk toch redelijk naar de muur toe met n poort vd 2 achterpoorten dicht. Beetje ingeregeld met de frequentie bijsteller van het MACC calibratie progr van mijn Pioneer SC-1223 AV-receiver en dat gaat aardig. De Marantz MA-700's zijn inmiddels verkocht. Met een beetje een snik, maar de Active One's brachten een brede glimlacht mee terug!

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2018, 07:49:11 »
Gefeliciteerd! Dat is een hele mooie speaker!
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric