Auteur Topic: Rubber, of foam rand ?  (gelezen 361 keer)

Michel82

• *
Rubber, of foam rand ?
« Gepost op: 31 januari 2018, 00:17:33 »
Beste Leden,

Binnenkort ga ik voor het eerst twee woofers voorzien van een nieuwe rand, deze komen uit een Jamo compact 120 set. Deze hebben droogte scheuren, en sinds ik altijd veel schik heb gehad met deze speakers, leek het me een leuk project.

Ik kan online kiezen tussen een foamrand, en een rubberen rand en het prijsverschil is minimaal. Ik dacht er zelf aan om rubber te kiezen, omdat deze mij wat sterker leek. Ik was erg nieuwsgierig wat de voor- en nadelen zijn van rubber, tegenover foamranden, en of het enig nadelig effect heeft op het geluidskwaliteit, ik hoor het graag :).
Ik ben niet gek, ik ben gewoon audiogestoord.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Rubber, of foam rand ?
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2018, 15:49:29 »
Een rubberen rand heeft een andere stijfheid dan een foam rand.

Er kan dus inderdaad een verandering optreden in het gedrag van de luidspreker, dat zich laat vertalen in een andere klank. Om geen risico te lopen kun je dus het beste opnieuw foam randen plaatsen.

Overigens zijn moderne foam randen beter dan vroeger. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat ze nooit meer verteren, maar ze houden het in elk geval langer vol dan vroeger.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Michel82

• *
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2018, 16:10:27 »
Bedankt voor uw reactie  ;D . Om inderdaad geen risico te lopen, kies ik voor de foamrand. De originele foamranden hebben het toch bijna 30 jaar volgehouden ( datum sticker binnenin gaf "1987 "aan) dus vind dat niet zo gek. Binnenkort dus maar de nieuwe foamrandjes bestellen :).

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2018, 09:00:21 »
Mocht het je interesseren, hier heb ik beschreven hoe het mij destijds is vergaan.

Dit klusje dateert van 2007 dus elf jaar geleden. De foam randen zijn nog steeds in perfecte staat.

Ik heb ze alweer zestien jaar ..... Time flies  :D
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2018, 09:09:06 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Michel82

• *
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2018, 21:28:04 »
Ziet er goed uit ! Morgen krijg ik de randen binnen ( totale kosten iets meer dan 22 euro ) en dan kan ik aan de slag. Excuus voor de late reactie, ik heb problemen met inloggen af en toe ( fout met versturen van formulier, session time out, etc ).

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2018, 21:46:43 »
Gewoon ingelogd blijven (vakje aanvinken). Dat zou moeten werken.

Michel82

• *
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2018, 22:52:27 »
Meestal verwijdert mijn browser alle cookies automatisch na afsluiten, dus die optie hielp niet, maar via een klein omweggetje, weet ik nu hoe ik kan inloggen :).

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2018, 18:22:43 »
Meestal verwijdert mijn browser alle cookies automatisch na afsluiten, dus die optie hielp niet, maar via een klein omweggetje, weet ik nu hoe ik kan inloggen :).

Gebruik je toevallig CCleaner? daar kun je aangeven welke cookies het moet behouden om zo niet elke keer je inloggegevens kwijt te zijn.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Michel82

• *
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2018, 21:26:57 »
Inloggegevens onthoud ie wel :D, maar als ik de boel afsluit word zowiezo alles gewist, maar het probleem is nu opgelost :).

OT: Foamrandjes zitten erop, zijn nu aan het drogen, morgen de finishing touch  :))

supernova

« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2018, 23:44:18 »
Hoe is het afgelopen met de randjes?