Auteur Topic: Focal aria 926 plaatsing tov achterwand  (gelezen 618 keer)

hans71

• *
Focal aria 926 plaatsing tov achterwand
« Gepost op: 12 februari 2018, 19:36:34 »
Sinds een paar weken deze heerlijke speakers in het bezit. Geplaatst volgens de “regels van het internet”, dus met een lekkere afstand tot de achter- en zijwand. Ze moeten tenslotte lucht hebben...

Vandaag heb ik eens door de handleiding van de luidsprekers gebladerd en daar kwam ik een paragraaf “plaatsing voor gevorderden” tegen. Focal gebruikt hier drie maten:
A = afstand woofer tot de dichtstbijzijnde achterwand
B=  Afstand woofer tot de vloer.
C= afstand tot de zijmuur.

B is een gegeven (50 cm) door het ontwerp van de speaker. Met A en C kunnen we variëren.

Volgens Focal moet a kleiner zijn dan B, en B weer kleiner dan c (a<B<c)

Oké, als B dan 50 cm is, moet ik de speaker maximaal 50 centimeter van de achterwand zetten (A). Focal meet dit aan de voorzijde van de speaker, de achterzijde van de speaker staat dus op ca 15 centimeter van de achterwand.
Ik ga het morgen eens proberen, maar gevoelsmatig is dit wel erg dichtbij.

Voor de volledigheid/liefhebbers nog de letter C: C=B^2/A     (B kwadraat gedeeld door A) bijvoorbeeld 50 / 60 / 72 centimeter.

Iemand die zijn focals ook zo dicht tegen de achterwand heeft staan?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Focal aria 926 plaatsing tov achterwand
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2018, 20:51:18 »
Tsja, dit is natuurlijk de grootste kolder van Focal. Ze gaan hier algemene richtlijnen opstellen voor iets waarvan ze de omstandigheden niet kennen.
Heeft de luisteraar hoogpolig tapijt? Of ligt er een parketvloertje? Hangen er zware gordijnen? Of hebben we vrij zicht met hooguit een paar jaloeziën?

Ik zou hier geen waarde aan hechten, en zelf op je eigen gehoor af gaan.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2018, 22:18:58 »
In het kader van laag maakt hoogpolig tapijt niet veel uit. Ik denk niet dat het advies van Focal slecht is.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2018, 00:43:30 »
Okee, maar ik zie überhaupt al niks staan over de grootte van de ruimte, ook niet over de vorm van de ruimte (denk aan een L-kamer, waar ik dus mee gezegend ben opgescheept zit).

Beetje algemene handleiding; waar geen woord wordt gerept over de akoestiek, dus in een betonnen bunker moet dit nog algemeen zijn. :sceptic:
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.

Kermit

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2018, 11:24:34 »
 :neenee: B is natuurlijk geen gegeven. Je kunt je luidspreker immers ergens opzetten? Of ondersteboven  :wacko:
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2018, 12:09:12 »
Platleggen. Ondersteboven platleggen. Ophangen aan het plafond in allerlei variaties. ;)
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2018, 13:21:01 »
Benjamin heeft wel gelijk, er is voor niet 1 speaker een vaste opstelling op te geven.
Er zijn wat richtlijnen voor bepaalde type speakers maar dat is het dan ook.
Het advies van Focal is dan ook pure onzin.
Plaatsing heeft alles te maken met de akoestiek van de ruimte en je persoonlijke voorkeur in geluid.
Een dergelijke speaker (vloerstaander) is niet bedoeld om op een verhoging te plaatsen, is ook niet nodig.
Daarbij komt dan je tweeter wel erg hoog te zitten.
Jammer dan weer dat mensen weer grappig proberen te doen terwijl ze zelf pretenderen dat zij weten wat wel en niet waar is.

@Hans: zet ze weg in een driehoek opstelling, 2,5 tot 3 meter uit elkaar en ga luisteren.
Speakers recht vooruit of indraaien, dicht tegen de achterwand of verder er vandaan.
Het gaat er uiteindelijk om dat jij tevreden bent met het geluid.
De akoestiek van je kamer bepaald voor het grootste deel je geluid en mocht dat teveel nadelige invloeden hebben op je geluid kun je altijd nog uitwijken naar een DSP.
Het lost het probleem niet op maar maskeert het probleem waardoor je uiteindelijk (na metingen en instellingen) een beter geluid krijgt.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2018, 13:48:49 »
Als je goed leest dan zie dat Focal niet 1 vaste opstelling geeft, maar alleen een advies ten aanzien van plaatsing ten opzichte van achter- en zijwand. Dat kun je echt niet als onzin omschrijven zoals je nu doet, en het staat helemaal los van de  akoestiek van de ruimte. Focal verplicht je tot niets...

Afgezien van de afstand tot zij- en achterwand is mijn advies om een gelijkzijdige driehoek te maken, en als dat binnen de adviezen van Focal past, des te beter. Als de gelijkzijdige driehoek inhoudt dat 2,5 tot 3 m uit elkaar goed is, prima. Ik adviseer om vast te blijven houden aan het idee van de gelijkzijdige driehoek, dat geeft veruit het beste stereobeeld.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 14:25:55 »
Het zal mogelijk een advies zijn om boundary gain van de wanden in balans te brengen met hetgeen er uit de speaker komt. Dat dit los staat van zaken als staande golven en bijvoorbeeld demping lijkt me duidelijk. Deze los je overigens ook niet op door wat te schuiven met je speakers.
Reflecties, en dan met name de vertraging waarmee ze bij je arriveren pak je wél weer aan door de luidsprekers en ook de zitpositie te veranderen. Dus een gerennommeerd fabrikant zonder meer voor gekke henkie uit te maken lijkt mij ook niet meteen op zijn plaats.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2018, 14:47:41 »
Tuurlijk is het onzin, afstand A moet kleiner zijn dan B en die weer kleiner dan C (of in een andere volgorde) is pure onzin ook al is het een richtlijn.
De enige regel voor stereo is een opstelling van een gelijkzijdige driehoek noodzakelijk.
Dichter bij de muur geeft meer laag maar kan door de luisteraar ook als prettiger worden ervaren.
Wel of niet indraaien heeft puur betrekking op het stereobeeld en/of afstraalgedrag van de tweeter waarmee je meer of minder hoog kunt regelen.
Het advies van Focal houdt geen rekening met afmetingen van de luisterruimte en akoestiek en is daarmee een loos advies.
Jij mag er uiteraard anders over denken.

Als je goed leest dan zie dat Focal niet 1 vaste opstelling geeft, maar alleen een advies ten aanzien van plaatsing ten opzichte van achter- en zijwand. Dat kun je echt niet als onzin omschrijven zoals je nu doet, en het staat helemaal los van de  akoestiek van de ruimte. Focal verplicht je tot niets...

Afgezien van de afstand tot zij- en achterwand is mijn advies om een gelijkzijdige driehoek te maken, en als dat binnen de adviezen van Focal past, des te beter. Als de gelijkzijdige driehoek inhoudt dat 2,5 tot 3 m uit elkaar goed is, prima. Ik adviseer om vast te blijven houden aan het idee van de gelijkzijdige driehoek, dat geeft veruit het beste stereobeeld.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2018, 15:02:38 »
Vertel eens, welk bewijs heb je dat het onzin is? Want dat heb je natuurlijk als je zo stellig dit kunt beweren.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2018, 15:35:26 »
In mijn reactie heb ik aangegeven dat er helemaal geen rekening wordt gehouden met de luisterruimte an sich; de omstandigheden dus.
Los van het feit of de speakers nu een X aantal centimeters daar en daar moeten(?) komen te staan, wordt geheel voorbijgegaan wat de luisteraar überhaupt voor voorkeuren heeft (en de vorm van de luisterruimte, laat staan of we een huis bezitten van gewapend beton, of een Zwitserse houten berghut) de ene luisteraar heeft helemaal geen last van te veel of te weinig lage tonen, en heeft voor een bepaalde mate van laagweergave een zekere voorkeur.
De stelling is te algemeen genomen door Focal imo.

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2018, 17:05:54 »
Nee, die stelling geeft aan dat sommige luisterruimtes (volstrekt) ongeschikt worden geacht voor de betreffende luidsprekers. Zo dien je een en ander te lezen. En of het gewapend beton of een Zwitserse houten berghut is, verandert dat niets aan de aanbevolen afstanden.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2018, 17:18:15 »
Nou? Wanneer je een hut hebt die vrolijk staat mee te resoneren op de lage tonen, of een ruimte die geen krimp geeft.....reken maar dat dat verschil in weergave uitmaakt!

erikjan

« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 17:23:03 »
Dat doet nog steeds helemaal niets af aan de adviezen van de fabrikant. Wanneer valt het kwartje?
― Terry Pratchett, Eric