Auteur Topic: Audionoob beginnersvraag betreffende 7.1 setup  (gelezen 307 keer)

Haggis

• *
Audionoob beginnersvraag betreffende 7.1 setup
« Gepost op: 19 februari 2018, 18:26:53 »
Beste Hifi forum mensen,

Na jaren met veel plezier van een Logitech Z5500 setje genoten te hebben is er een paar weken geleden een eind gekomen aan deze fijne budget 5.1 set. Ik had de set aangesloten op mijn computer die op de werkvloer staat om muziek te draaien en om vrijdagavond een filmpje mee te kijken op mijn beamer.

Omdat ik niet echt een geschikte opvolger voor de Z5500 kon vinden ben ik gaan kijken naar HiFi sets en heb ik op de gok een Kef 5.1 set gekocht via Marktplaats. Het betreft een al wat oudere set van 4 Kef Q55.2 luidsprekers, 1 Kef Reference 100 centerspeaker, 1 REL Q200 subwoofer en een oude Denon 1802 versterker. Ik heb voor het geheel 375,- Euro betaald, volgens mij ongeveer evenveel als de Z5500 destijds kostte. De Denon versterker was leuk maar had geen HDMI ondersteuning. De ontvanger werkte goed met films in direct modus als ik 3 stereo -> tulp stekkers gebruikte naar mijn 5.1 geluidskaart maar ik moest dan steeds fysiek wisselen met 1 kabel naar een andere ingang omdat ik anders bij stereo muziek geen subwoofer hoorde. Ik kon dat ook niet ergens instellen in het menu, ik kon het niet vinden althans, dus heb ik een goedkope maar goede Pioneer VSX-1018 gekocht voor 125 Euro. Na automatisch instellen met behulp van de bijgeleverde microfoon moet ik zeggen dat ik in films via Pure Direct nooit zulk goed geluid heb gehoord. Ik zat afgelopen weekend gewoon ín de Enterprise (First Contact) met motorgezoem overal om mij heen  ;D. Maar ik zal dan ook wel helemaal niks gewend zijn... ook werken mijn boxen in stereo bij muziek samen met de subwoofer. Prachtig, ik ben heel blij.

Enfin, hoe mooi het op dit moment ook klinkt; de receiver heeft 7.1 ondersteuning en mijn werkplaats heeft plek voor nog wel 2 boxen maar die moeten dan wel op plankdragers staan dus het zouden eigenlijk middelgrote boxen moeten zijn.

Vraag 1: Ik zie voorbeelden van 7.1 setups en daar staan de surround speakers vrijwel altijd aan de zijkant van de luisteraar en de surround-back speakers helemaal achteraan. Als ik nu 2 extra speakers aanschaf zou dat betekenen dat  de grote Q55.2 surround speakers de surround-back speakers worden en de nieuwe boekenplank speakers zouden de surround speakers worden. Maar klinkt dat wel goed? Is het niet zo dat het surround-back eigenlijk een wat ondersteunende rol heeft en dat die dus eigenlijk naar de kleinere speakers moet?

Vraag 2: is het überhaupt de moeite waard om van 5.1 naar 7.1 te gaan?

Vraag 3: ik zie op Marktplaats vaak Kef C55 setjes voorbijkomen en ik dacht dat dat wel een mooie match zou zijn voor mijn Kef 5.1 setup. Maar kun je zomaar klakkeloos van die boxen er tussen hangen of gaat dat niet werken i.v.m. ohms en watts en weet ik veel wat? Mijn Q55.2's zijn (volgens mij) 6 ohm en 150W en ik dacht dat die C55's 8 ohm zijn. Gaat dit een goede match zijn? Of heeft iemand een betere suggestie?

Jullie lezen dat ik een beginner ben, hou daar a.u.b. rekening mee. Wie mij een goed antwoord kan geven mag mijn oude Denon receiver gratis ophalen (Kollum, Friesland). Bij meerdere goede antwoorden wordt het hopelijk niet vechten!

Haggis

• *
Re: Audionoob beginnersvraag betreffende 7.1 setup
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2018, 12:59:00 »
Niemand?

Ik heb er even over nagedacht en denk dat het beter is het maar mooi zo te laten in een 5.1 opstelling. Ik neem aan dat als ik er een 7.1 opstelling van maak ik er mogelijk op achteruit zou gaan. De meeste films die ik heb zijn voor 5.1 setups bedoeld en dan krijg je dat de grote QF55.2 speakers achter niet zouden werken omdat dat de surround backs zijn en dat dan de kleinere speakers het gaan overnemen en die zullen waarschijnlijk iets minder goed klinken dan de grote.

Misschien zie ik het verkeerd maar ik laat het maar zo.

Heeft iemand nog belang bij die versterker?

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
Re: Audionoob beginnersvraag betreffende 7.1 setup
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2018, 14:02:03 »
De achterspeakers doen bij een 7.1 opstelling wel degelijk mee bij het afspelen van een 5.1 bron, uiteraard als de instelling in de receiver op 7.1 gezet is. Maar dat is dan hetzelfde signaal, wat naar de zijspeakers gaat. Ik heb een 7.1 opstelling en vind dit toch een extra belevenis geven. Persoonlijk zou ik de oorspronkelijke speakers in de 7.1 in die configuratie laten en de nieuwe extra speakers als achterspeakers gebruiken. Maar uiteraard is de keuze aan jou. Daarbij komt, dat steeds meer nieuwe BR's en films via het internet wel degelijk een 7.1 geluidsconfiguratie hebben.