Auteur Topic: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp  (gelezen 3292 keer)

erikjan

Re: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp
« Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2018, 17:02:12 »
Ja natuurlijk zijn die er. Hypex heeft ook 180W UcD modules. Die zijn prima geschikt.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2018, 17:06:55 »
Of de Hypex AS2.100d, dsp en twee eindtrappen in één plate-amp.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2018, 11:28:59 »
Eerste 16 stuks zijn binnen ... straks testen en dan de overige 16 bevestigen als ze bevallen.

Op eerste zicht:
- heel netjes afgewerkt, geen plastic randjes enzo echt gewoon proper en net
- tweeter ziet er ook strak uit
- degelijke aansluitingen behoorlijk breed en dik
- Heel goed verpakt per 2 in een doosje
- Het zijn dus blijkbaar AudioPur RT7040-03 tweeters
- gegevens op doosje wijken licht af met wat op de site staat (frequentie bereik op doosje is tot 40k op site 32k/ dba scheelt ook 1)
- heb wel 39 euro douane kosten betaald dus in total komen ze op een 12,5 euro per stuk. Blijft een heel lage prijs voor ribbons! Benieuwd hoe ze klinken, ga vanavond 1 setje afwerken en kort testen.

Link naar de officiele site: http://www.audiopur.com/en/product/html/?108.html

Hier alvast een paar foto's

erikjan

« Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2018, 13:41:11 »
Mooi, dat is wel heel goedkoop.

Heb je ook nog naar de AMT's gekeken, of heb je alleen naar de ribbons gekeken?
― Terry Pratchett, Eric

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2018, 14:19:16 »
Mooi, dat is wel heel goedkoop.

Heb je ook nog naar de AMT's gekeken, of heb je alleen naar de ribbons gekeken?

Wel :) je zal ondertussen weten dat ik een eerlijke mens ben ... ik heb deze eigenlijk gekocht als AMT's hahaha

https://www.aliexpress.com/item/Planar-transducer-AMT-ribbon-tweeter/32813678559.html

Ik heb de indruk dat producenten alles gewoon door elkaar halen de ene noemt het zus de andere zo. Als je mij nu vraagt welke techniek het daadwerkelijk is die er in zit kan ik het jou niet zeggen. Mocht iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het met ZEKERHEID kan zien hoor ik het graag.

Ik merk ook op dat verschillende merken identiek dezelfde leveren en allemaal met lichtjes andere specificities ... dat doet de vraag natuurlijk rijzen rond wat het nu exact is. Ik ben nog aan het wachten op een meet microfoon maar ik weet dus ook niet hoe betrouwbaar ik zelf thuis dit soort dingen kan meten en testen. OK ik kan wel een microfoon op 1 meter zetten en ik woon uiterst afgelegen dus ik kan alle omgevingsgeluiden vermijden. Tevens alles redelijk extreme geïsoleerd op mijn zolder (54 cm glaswol op dak, 6 op vloeren en 2 x 6 in de muren, volledig met OSB bekleed) maar een echte meet kamer is het niet.

Het lijkt een beetje eigen te zijn aan Chinese spullen denk ik. Waardes moet je niet te nauw nemen. Nu of ze nu 35000 hz kunnen of 40.000 ... zal mij redelijk worst wezen. Als 37 jarige hoor ik toch maar tot max 18.000 of zo.

Ook hier als mensen tips kunnen geven hoe ik ze GOED kan testen of waar ik dat eventueel kan laten doen voor de wetenschap zonder dat het een nier of long kost ... alle tips welkom.

erikjan

« Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2018, 16:56:45 »
Grinnik... Ik denk dat aliexpress geen idee heeft wat ze allemaal verkopen, en dat de fabrikant dat tot op zekere hoogte wel snapt. De AMT's op de website van de fabrikant lijken verdacht veel op de AMT's zoals ik die van Adam Audio ken...

Ook al zou je tot 30 kHz horen, cd's gaan niet verder dan 21,5 kHz, dus relevant is het absoluut niet.

Testen: voor het hoog zou je reflecties moeten gaan uitsluiten, dat kan alleen met dempend materiaal. Ideaal is een dode ruimte, maar dat zal heel lastig worden. Buiten, in het vrije veld een optie? (nu niet, het is wat frisjes en een beetje te veel wind denk ik ;))
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2018, 17:09:48 »
Als ik zoveel moeite deed voor dode kasten ( volgens mij best wek een overschatte eigenschap) zou ik me bedenken bij luidsprekers met als kanttekening:
Citaat
Elk product Geluid niet consistent,
er verschillen
Ze zijn wel goedkoop maar als je ieder risico uitsluit in je kasten moet je met je units zeker geen problemen oplopen naar mijn idee..
groeten,
Arjan

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #37 Gepost op: 1 maart 2018, 19:36:46 »

Ik heb de indruk dat producenten alles gewoon door elkaar halen de ene noemt het zus de andere zo.
Daarom mijn optimisme over de haalbaarheid om de Genesis kasten qua specs.en sound vrij gemakkelijk na te kunnen bouwen. Naar mijn bescheiden mening is dat nog helemaal geen rocket science.
Het is meer het algehele line-array principe wat de hoofdrol speelt. En daarin kun je prima experimenteren als je daar behoefte aan hebt.

Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #38 Gepost op: 1 maart 2018, 21:17:31 »
Als ik zoveel moeite deed voor dode kasten ( volgens mij best wek een overschatte eigenschap)
Absoluut! Daar heb ik ook zo wel eens vraagtekens bij, toch wel zelfbouwvoorbeelden en fabrieksprojecten gehoord met 'compleet' dode kaste t.o.v. kasten die ietwat simpeler gebouwd waren.

Misschien dat dat bij bepaalde drukkamers (die dan ook echt luchtdicht zijn) gehoormatig z'n voordelen zal hebben(?), maar kijk je naar diverse (ook echt dure) systemen, dan zie je de kastafwerking vaak verre van resonantie-arm.
Maar of dat nu ook De facto invloed heeft op het totale geluidsplaatje....?  :think:
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #39 Gepost op: 2 maart 2018, 10:00:49 »
Wel ik heb bij mijn behuizingen gekeken naar wat andere, laten we zeggen wat duurdere, producenten doen maar ook hier beetje rond gekeken (passief meegelezen gedurende meer dan een jaar) om te kijken wat andere liefhebbers deden. Zo ben ik dan op mijn uiteindelijke oplossing gekomen met dus de binnen ribben, rond gefreesde tunnel gaten, demping. Ik heb verder geprobeerd het volume dat de speakers nodig hebben te respecteren, de tweeter in een volledig afgeschermde ruimte te zetten en er voor te zorgen dat tussen iedere module 2 x 18 mm plaat zit. Over de drivers heb ik ook best lang nagedacht en rond gezocht. Zijn dit de beste top drivers op de markt? ZEKER NIET!!! maar als je 64 woofers moet kopen en 32 tweeters gaan prijzen al snel de hoogte in ... als ieder element 1 euro duurder is spreken we over 96 euro. Gaat heel hard omhoog. Voor je het weet moet je je opgeven voor nier donor :) Nu ik ga alles vast zetten met busjes en imbus sleutels, alles heeft vlakklemmen en de 4 inch elementen hebben een heel erg standaard maat. Wil ik naderhand de speakers upgraden kan dat heel erg eenvoudig. Mede doordat er ook geen filters of zo in de behuizing zitten. Ik heb het zo flexibel als mogelijk gemaakt zodat ik kan spelen.

Dan over het meten. Ik had een idee ... please don't shoot me if stupid !!!

Stel ik maak een MDF doos van PERFECT 1 cubike meter dus 1 meter hoog, 1 meter breed en 1 meter diep. Die bekleed ik aan de binnenkant eerst met een laag taarplaten (ik kan deze krijgen 5 mm dik en dubbelzijdig lijmend) met daar vervolgens dempingsfolie op. Buitenkant 12 cm pirplaten. Dan opnieuw een laag mdf. Dat geheel op een rubber mat zetten. Dan aan achterkant speaker er in bouwen en aan voorkant meet microfoon. Als ik dat dat in een al van zichzelf stille ruimte zou doen zoals mijn luisterzolder kan ik 1 watt insturen en een frequentie sweep doen.

« Laatst bewerkt op: 2 maart 2018, 10:03:44 door Haerdenc »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #40 Gepost op: 2 maart 2018, 10:45:45 »
Een frequentiesweep is eigenlijk not done wanneer je een unit wilt meten. Je dient dan alle gereflecteerd geluid uit te bannen om meetfouten te voorkomen. Google eens op 'dode kamer' en je zult zien dat dat ruimtes zijn met dempingselementen van meer dan een meter hoog aan alle zijden van de ruimte. Met een gedempt kistje kom je daar dus niet aan.
Eén praktische methode om wel thuis te kunnen meten aan een unit is een 'gated meting', hier zet je de microfoon open voor een specifiek meetsignaal en voordat de eerste reflecties de meting kunnen verstoren wordt de microfoon weer dichtgezet. Deze methode van meten heeft qua frequentie wel een ondergrens die bepaald wordt door de afstand van de unit via de dichtbijzijndste wand tot de meetmicrofoon. Door de meting meerdere malen uit te voeren middel je eventuele storende geluiden tijdens de meting uit.

Wanneer je zou gaan meten zorg dan dat de units met afwijkende meetwaarden symmetrisch links-rechts worden gemonteerd om het stereobeeld zo goed mogelijk te houden.
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #41 Gepost op: 2 maart 2018, 10:54:24 »
Een frequentiesweep is eigenlijk not done wanneer je een unit wilt meten. Je dient dan alle gereflecteerd geluid uit te bannen om meetfouten te voorkomen. Google eens op 'dode kamer' en je zult zien dat dat ruimtes zijn met dempingselementen van meer dan een meter hoog aan alle zijden van de ruimte. Met een gedempt kistje kom je daar dus niet aan.
Eén praktische methode om wel thuis te kunnen meten aan een unit is een 'gated meting', hier zet je de microfoon open voor een specifiek meetsignaal en voordat de eerste reflecties de meting kunnen verstoren wordt de microfoon weer dichtgezet. Deze methode van meten heeft qua frequentie wel een ondergrens die bepaald wordt door de afstand van de unit via de dichtbijzijndste wand tot de meetmicrofoon. Door de meting meerdere malen uit te voeren middel je eventuele storende geluiden tijdens de meting uit.

Wanneer je zou gaan meten zorg dan dat de units met afwijkende meetwaarden symmetrisch links-rechts worden gemonteerd om het stereobeeld zo goed mogelijk te houden.

Inderdaad een dode kamer ken ik maar dat is praktisch niet te maken thuis :( ik heb op zolder rondom wel 56 cm demping maar dat is nog maar de helft. Het zou ook erg veel moeite zijn om een element van 12 euro te testen. Ik weet niet goed of ik het zo ver moet drijven :) Wel interessant om eens voor te lezen.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #42 Gepost op: 2 maart 2018, 11:07:03 »
Ik schat zo in  dat er meer prima klinkende luidsprekers zijn met wabbiewabbiehouten kastjes en goede units dan dat er goed klinkende, als kluizen gebouwde luidsprekers zijn met units van twijfelachtig allooi.

Luidsprekerfabrikanten die bescheiden units gebruiken en hier goede resultaten mee bereiken krijgen dit slechts voor elkaar door heel veel meetwerk en slim actief filteren.
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #43 Gepost op: 2 maart 2018, 11:17:36 »
Ik schat zo in  dat er meer prima klinkende luidsprekers zijn met wabbiewabbiehouten kastjes en goede units dan dat er goed klinkende, als kluizen gebouwde luidsprekers zijn met units van twijfelachtig allooi.

Luidsprekerfabrikanten die bescheiden units gebruiken en hier goede resultaten mee bereiken krijgen dit slechts voor elkaar door heel veel meetwerk en slim actief filteren.

Die eerste stelling ben ik een beetje verbaasd van, ik heb nl. altijd gehoord en ook gelezen dat behuizingen net van heel groot belang zijn en dat zelfs matige elementen in een heel goede degelijke behuizing soms verbazingwekkend goed klinken.

enfin ... nog even een ... update gisteren avond weer wat opgeschoten

Lijntjes overgetekend van de tweeter. Ter voorbereiding. Deze moeten uitgefreesd worden potboor is niet mogelijk omdat de radius groter is dan de schroeflocatie

Overzichtje frontpaneel. Besloten op 1 mal te maken en de overige 32 panelen zullen met de tafelfrees uitgefreesd worden omdat dat een stuk sneller werkt dan de potboor. Ik merkte ook dat mijn kolomboor nogal veel moeite had met deze grootte. Ik heb een freesje met kogellager dat ik op 18 mm kan instellen dan beide platen stevig tegen elkaar klemmen en over gaan. Werkt ook stuk vlotter!

Dit zijn de voorgesneden dempingsdichtingen die een vriend voor mij machinaal heeft gesneden!

Deze maten klopten wel perfect op Aliexpress. De demping plakt aan 1 kant en zal dus op de tweeters geplakt worden, dit om een perfecte seal te hebben tussen behuizing en element. Voor de woofers heb ik dezelfde seals maar gewoon op een rol.

Testboring gedaan in afvalstukje ...

Even alles op elkaar gelegd ;) de tweeter heb ik nog niet uitgefreesd omdat mijn buren dat niet zouden appriciëren om 22u in de avond en buiten was het ook nogal ... frisjes/donker. Door de week heb ik weinig tijd om er mee bezig te zijn.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #44 Gepost op: 2 maart 2018, 14:17:33 »
Eik voorzie ook kamfilter-effecten door de opstelling woofer-tweeter-woofer in het horizontale vlak.
Hoe ga je die te lijf?
groeten,
Arjan