Auteur Topic: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp  (gelezen 5059 keer)

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
Re: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp
« Reactie #45 Gepost op: 2 maart 2018, 14:31:51 »
Eik voorzie ook kamfilter-effecten door de opstelling woofer-tweeter-woofer in het horizontale vlak.
Hoe ga je die te lijf?

aangezien de tweeters appart bedraad zijn van de woofers kan ik vertraging van 0 tot 30 miliseconde instellen in de dsp om dit op te vangen. Tweeters hebben een volledig apparte versterker ten opzichte van de midbass speakers. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #46 Gepost op: 2 maart 2018, 14:37:46 »
De tweeter kun je volgens de data pas vanaf 5 kHz laten inkomen, de woofers lopen dus door tot 5kHz en gaan dus met elkaar kamfilterwerking vertonen buiten de sweetspot.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #47 Gepost op: 2 maart 2018, 14:46:24 »
De tweeter kun je volgens de data pas vanaf 5 kHz laten inkomen, de woofers lopen dus door tot 5kHz en gaan dus met elkaar kamfilterwerking vertonen buiten de sweetspot.

huh volgens welke data? De data die ik van de tweeters heb zegt dat ze een bereik hebben van 1500 - 40.000 en dat de scheiding aangeraden wordt op 3000 ~ 3500 ...

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #48 Gepost op: 2 maart 2018, 14:58:03 »
Citaat
laagste Raden Crossover: ≥ 5 kHz
Ook bij 3kHz. zou het overigens nog spelen ( golflengte is ong. 11 cm dus een faseafwijking bij off-axis luisteren treedt al snel op).
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #49 Gepost op: 2 maart 2018, 15:11:25 »
Ook bij 3kHz. zou het overigens nog spelen ( golflengte is ong. 11 cm dus een faseafwijking bij off-axis luisteren treedt al snel op).

mja die waardes van ali varieren per verkoper ... de ene site zegt 5000 de andere 3000 ik heb er ook 1 die leveren een filter van de originele producent om in bookshelfs te gebruiken en die kantelen op 2300 ... het zal spelen worden.

Ik bekijk het zo ik heb 16 tweeters met 15 watt rms ... dat geeft mij in totaal 240 watt rms, Ik ga er een versterker aan hangen die 25 watt rms uitstuurt dus volgens mij al filter ik op 1500 zal dat nog weinig kwaad kunnen aan de tweeters. Wat zou jij dan aanraden? Kort bij de 2000 of zo?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #50 Gepost op: 2 maart 2018, 15:38:32 »
De opgegeven begrenzingen zijn tweeledig:
-de belastbaarheid; die zal hier niet snel of helemaal geen problemen geven
-de eigenresonantie; die treedt ook bij lage belasting op en daar wil je liefst bij uit de buurt blijven.
Proberen dus wat nog goed gaat qua klank.
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #51 Gepost op: 2 maart 2018, 16:07:33 »
De opgegeven begrenzingen zijn tweeledig:
-de belastbaarheid; die zal hier niet snel of helemaal geen problemen geven
-de eigenresonantie; die treedt ook bij lage belasting op en daar wil je liefst bij uit de buurt blijven.
Proberen dus wat nog goed gaat qua klank.

Lijkt er op dat dit iets is waar ik pas mee aan de slag kan eens ze klaar zijn en ik een dsp etc heb. Weet dat ik deze uitleg alleszins zeker in het achterhoofd hou!

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #52 Gepost op: 2 maart 2018, 21:46:34 »
Eik voorzie ook kamfilter-effecten door de opstelling woofer-tweeter-woofer in het horizontale vlak.
Hoe ga je die te lijf?
Gelden die niet alleen voor rechtstreekse reflecties? Of ben ik nu abuis? Bij kamfilter-effecten geldt toch de regel dat de bijbehorende diffuse reflecties de 'gaten' in het geluidsbeeld min of meer weer opvullen?
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Verschillende Kenwood- KA serie versterkers uit de seventies.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #53 Gepost op: 2 maart 2018, 22:00:46 »
Kamfiltereffecten door reflectie heb je ook. Deze ontstaan door het hebben van twee bronnen die in hetzelfde horizontale vlak samen- en/of tegenwerken; denk aan een interferentiepatroon van twee actuatoren in water.
groeten,
Arjan

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #54 Gepost op: 2 maart 2018, 22:04:37 »
Ik begrijp het.  ^-^
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Verschillende Kenwood- KA serie versterkers uit de seventies.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #55 Gepost op: 2 maart 2018, 22:33:50 »
Lijkt er op dat dit iets is waar ik pas mee aan de slag kan eens ze klaar zijn en ik een dsp etc heb. Weet dat ik deze uitleg alleszins zeker in het achterhoofd hou!

Ik zou overigens wel scherpe filtering toepassen (24 dB/oktaaf of nog (veel) steiler) om te voorkomen dat de resonantie frequentie alsnog wordt aangestoten.

Dat is wel het voordeel van aktief en DSP: je kunt zo steil filteren als je wilt. :) Fase/looptijd verschillen kun je weg compenseren in de DSP.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #56 Gepost op: 5 maart 2018, 09:15:32 »
Dit weekend had ik het vrij druk met andere dingen desondankt met de vlinderboor de voorpanelen reeds voorzien van 3 gaten van 25 mm waar ik dan naderhand met de afrandfrees door kan om zo via 1 template de 32 voorpanelen te maken. Toch Weer 96 gaten gemaakt en van 2 kanten uiteraard dus 192 boringen. 3 stofzuigerbakken vol. Dan wilde ik beginnen frezen gisteren en kwam ik er achter dat mijn kantvlakfrees (met zo een lagertje vanboven) slechts 12 mm hoog was en ik heb 18 mm dikke mdf. Freesje besteld en komt morgen normaal aan op mijn werk. Deze week zal het er niet van komen vrees ik. Mss in het weekend de frontjes af maken.

Ondertussen heb ik wel de vlak oogjes binnen dit dus om aan de banaanstekkers te maken. tevens ook locktide want eens deze aansluitingen vast zitten en de achterplaat gemonteerd is kan deze niet meer los gedaan worden. 

Aan de speaker elementen ga ik niet werken met vlakklemmen. Ik was in de electronica winkel (Gotron) en daar hebben we ge-experimenteerd met alle mogelijke vlakklemmen en niks wat naar mijn normen vast klemde. Of wel waren ze niet voorzien voor 2.5 draad of wel pasten de vlakklemmetjes niet perfect. Dus besloten dat ik alle elementen gewoon old fashion ga solderen ... Daar komt dus weer een PAK extra tijd bij kijken. 192 soldeerpunten ... Dat wil ook zeggen dat ik mijn elementen pas kan monteren als de volledige behuizingen klaar zijn. Eerste modules testen zal dus pas gebeuren achter een paar weken :) Al een geluk dat ik een heel geduldige mens ben.

Verder spateltjes gehaald om te vullen, de vlakkant frees kan ook gebruikt worden om nog even langs de zijkantjes te gaan.

Niet gigantisch veel opgeschoten, wel weer veel geplanned. Ik ben tevens nog aan het wachten op de schroefbusjes om de frontpaneeltjes volledig af te werken.

Eind maart zal het niet worden ... Eind april gaat ook al vrij spannend worden. Totale bouwtijd gaat zeker richting 150 uur gaan denk ik als ik alles samen reken :) Ze kunnen maar beter verdomds goed spelen hahaha

Voor het afregelen van de dsp ga ik zeker nog wel hier te rade komen. Dat geheel is nl. heel nieuw voor mij

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #57 Gepost op: 5 maart 2018, 10:12:58 »
Keep up the good work  8)
diyma

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #58 Gepost op: 5 maart 2018, 11:01:59 »
Ik kan 2 in zeer goede staat verkerende Marantz MA 500 monoblokken kopen voor 250 euro. THX cert.

2×125w els op 8 ohms.
Power output: 125W into 8Ω (mono)
Frequency response: 10Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.05%
Damping factor: 200
Input sensitivity: 1V
Signal to noise ratio: 116dB
Dimensions: 84 x 132 x 450mm
Weight: 6kg

Twijfel of dat mss al een goede investering is :-) voor de mids aan te drijven heeft dat al een pak meer punch dan mijn mr250

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #59 Gepost op: 5 maart 2018, 11:14:08 »
Misschien nog leuk leeswerk om meer inzicht te krijgen in wenselijke overnamefrequenties
Je krijgt dan al enig idee waarom fabrikanten van line arrays niet voor een soort horizontale d'Appollito kiezen en vanwege de gewenste koppeling voor een extreem lange band-achtige luidspreker voor het hoog.
groeten,
Arjan