Auteur Topic: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp  (gelezen 3291 keer)

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
Re: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp
« Reactie #60 Gepost op: 5 maart 2018, 11:30:25 »
Veel om te lezen inderdaad maar toch zie ik heel veel dingen terug komen waar ik wel rekening mee heb gehouden. Ook vind ik het raar dat als ik op afbeeldingen zoek van line array modules ik best veel modules vind die net als mij MTM hebben. Helaas zijn de meeste line array modules echt voor stage gebruik en hebben een totaal ander doel dan het doel dat ik er mee beoog in mijn living dus ik weet niet goed of het echt vergelijkbaar is. Alle behuizingen zijn gebouwd dus ik ga gewoon rustig door met de bouw er van. Je begint aan een project, leest veel maar het is onmogelijk om met alles rekening te houden en een perfect resultaat te bekomen, je kan er hooguit naar streven. Ik had nog even gedacht om te gaan voor de setup tmm omdat dan de afstand verticaal tussen de mids ook laag gehouden blijft maar ik vond dat visueel niet aantrekkelijk :) en het oog wil ook wat. Een andere optie waar ik naar gekeken had was om te gaan voor een 20 cm woofer met daarnaast 2 10 cm ribbons zoals ik nu had boven elkaar. Dan had ik meer bassweergave maar ik had schrik dat ik dan in het middenbereik een dip ging krijgen. Het zijn altijd lastige keuzen. We zullen zien wat het geeft eens het af is.

De theorie is heel mooi maar mijn oor is geen osciloscoop, mijn hoofd geen dode kamer, en mijn huis geen state of the art studio.

De Genesis speakers zijn gemaakt in 1981-1985 ... toen waren elementen zoals ribbons nog niet vrij verkrijgbaar voor schappelijke prijzen. Nu is dat anders. Arnold Nudell is er ondertussen niet meer maar in 1 van zijn latere interviews gaf hij al aan dat het onvoorstelbaar is wat voor goedkope best goed presterende elementen tegenwoordig te verkrijgen zijn waardoor je heel erg goede speakers kan bouwen voor een fractie van de prijs van een descenium geleden. Dat vormde een beetje inspiratie bij mij.

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #61 Gepost op: 5 maart 2018, 11:44:02 »
Ik heb hier eens mee gespeeld

http://www.mcsquared.com/wavelength.htm

1500 hz -> 23 cm
2000 hz -> 17 cm
2250 hz -> 15 cm
2500 hz -> 14 cm
2750 hz -> 12,5 cm
3000 hz -> 11,5 cm

Vraag is nu van waar moet ik de afstand meten tussen mijn mid bass ... is dat van in center dustcap to center dustcap zeg maar ... of linkse kant linker dustcap tot rechter kan rechtse dustcap of van zijkant conus tot zijkant conus?

Vertikaal is van midden conus tot midden conus 11.5 cm. Horizontaal is van midden conus tot midden conus 24 cm als ik me goed kan herinneren.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #62 Gepost op: 5 maart 2018, 11:55:22 »
Het probleem is niet de hele golflengte maar de halve. Wanneer je onder een hoek luistert heb je al snel een weglengteverschil van 1/2 lambda met uitdoving tot gevolg. Je zou kunnen overwegen om maar n helft tot de overnamefrequentie naar de tweeter te laten meespelen en de andere helft via een spoel lager af te koppelen. Je stereobeeld zal daar naar mijn inschatting baat bij hebben.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #63 Gepost op: 5 maart 2018, 13:18:51 »
Dat gaat niet want de mid bass speakers staan in serie.

erikjan

« Reactie #64 Gepost op: 5 maart 2018, 13:42:49 »
De Genesis is voorafgegaan door de Infinity IRS. Infinity werd overgenomen en de oorspronkelijke ontwikkelaar heeft zijn product voortgezet als Genesis. Voor zover ik kan nagaan dateert de IRS uit 1978.

https://www.hifiengine.com/manual_library/infinity/irs-reference-standard.shtml

De gebruikte tweeters en midranges van de IRS zijn geen bandspeakers, maar emit en emim. Dat zijn folies met ge-etste banen er op die bewegen in een magnetisch veld. Magnetostaten dus.

Be tweeter, dank voor het stukje. Leuk om te lezen.

PS De IRS dateert zelfs uit 1977, en dat wordt ook bij de Genesis aangegeven. Als je goed kijkt dan zijn de emim en emit vervangen door ring radiators, en dat zou een stevige achteruit gang betekenen. Een ring radiator is geen lijn source, emim en emit wel. En de line source was het optimalisatie criterium voor de IRS. Ik snap het wel, de emim en emit is niet meer te krijgen, en de truc zat er net in dat de emim bijzonder laag te crossen was met de woofer (150 Hz), en dus feitelijk als mid bas gebruikt werd. Dat gaat niet met die domes. Vandaar: achteruitgang. Ook voor het midden/hoog betekent dit dus achteruitgang. De crossover frequenties worden niet meer gepubliceerd. Wat is gebleven zijn de servo laag luidsprekers. Die zullen nu ongetwijfeld hoger doorlopen, maar dat is uit de officile specs niet te halen.
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2018, 14:12:26 door erikjan »
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #65 Gepost op: 5 maart 2018, 14:30:54 »
@EJ: Graag gedaan

In plaats van een spoel in serie kun je ook een passende C over de linker of rechtersectie zetten.
De impedantie voor mid wordt dan de helft maar uitgaande van 8 Ohm en een beperkt gebied is dat niet snel een probleem.
(Je reeds aangelegde bekabeling wel realiseer ik me nu, dan zou het per kastje moeten).
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #66 Gepost op: 5 maart 2018, 14:59:12 »
ja plus dan moet ik 16 linkers en 16 rechters bouwen nu zijn ze allemaal identiek ... ik kan het nog altijd doen want de elementen gaan makkelijk los te doen zijn wegens in busjes vast gezet. Zet ik dan de buitenste of de binnenste mid een condensator over?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #67 Gepost op: 5 maart 2018, 15:58:39 »
Dat maakt op zich niet uit.
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #68 Gepost op: 5 maart 2018, 16:19:26 »
Dan de vraag ... hoeveel microfarad he :) ben wel benieuwd hoe dat te berekenen is ... ik zou eventueel een switch knopje kunnen voorzien op iedere module met dus een schakelaartje en condensator die ik in serie zet en dan parallel over de speaker ... 32 switchjes, condensators en 192 soldeerpunten kan er ook nog wel van af :)

Wipschakelaars kosten bij ome ali 12 cent dus dat is geen probleem

https://www.aliexpress.com/item/Promotion-10Pcs-AC-6A-10A-250V-On-Off-Snap-in-SPST-Round-Boat-Rocker-Switch-Black/32599248304.html

Rondje kan ik nog wel boren en dan met lijmpistool vast zetten
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2018, 16:28:49 door Haerdenc »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #69 Gepost op: 5 maart 2018, 17:02:29 »
Ik zou eerst het effect op 1 sectie testen.
groeten,
Arjan

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #70 Gepost op: 5 maart 2018, 17:06:45 »
Ik zou eerst het effect op 1 sectie testen.

:) uiteraard ... maar hoe bereken ik de waarde? Heb nog een berg condensators liggen dus dat op zich is geen probleem.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #71 Gepost op: 5 maart 2018, 17:17:21 »
Je maakt een inschatting* tot welke frequentie je hem wilt laten meelopen en dan kies je een C die op die frequentie dezelfde reactantie heeft als de luidsprekerimpedantie op die frequentie.

* proefondervindelijk vaststellen bij welke waarde kamfiltereffecten** afnemen of weg zijn.

** voor de luidspreker langs lopen met een oor dicht en finetunen tot amplitude constant blijft en niet fluctueert.

groeten,
Arjan

supernova

« Reactie #72 Gepost op: 5 maart 2018, 18:04:46 »
De emit werd gebruikt voor mid/hoog. De L-EMIM voor het mid/laag. De ring radiator waar Erikjan het over heeft zijn gewoon ook EMIT-R magnetostaten, alleen rond. Genesis bestond nog niet in '83. Wel de andere Amerikaanse Genesis uit Boston.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #73 Gepost op: 5 maart 2018, 18:49:05 »
Dat ronde maakt ze ongeschikter voor line array-gebruik, onafhankelijk van werkingsprincipe.
groeten,
Arjan

supernova

« Reactie #74 Gepost op: 5 maart 2018, 19:08:10 »
Ok. Dan begreep ik het verkeerd.