Auteur Topic: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp  (gelezen 2732 keer)

erikjan

Re: DIY - Modulaire Hi-fi line array met 4 inch elementen en dsp
« Reactie #105 Gepost op: 13 maart 2018, 14:40:58 »
beter één bron dan geen. Maar volgens jou is Wikipedia niet altijd correct, in dat geval wacht ik op antwoord voor een bron dat het omstreeks '90 is overgenomen. Nudell was in '86 al weg en was gebroken. Door beetje toeval is hij  in '91 samen met Paul McGowan Genesis begonnen.

Wikipedia mag niet voor niets *niet* in de universitaire wereld worden gebruikt.

Volgens Nudell zelf is hij in 1989 vertrokken bij Inifinity, dat strookt veel beter met de tijdlijn die ik had. Dat klopt ook veel beter met het beschikbaar komen van de IRS V in 1987, die ik in die periode heb beluisterd. Harman Kardon heeft inderdaad in 1983 Infinity overgenomen, en inderdaad tot 1989 met weinig effect op de soort luidsprekers.

Zie het interview dat via http://www.theabsolutesound.com/articles/infinity-co-founder-arnie-nudell-19372017/ beschikbaar is in pdf formaat.

Maar we zouden stoppen met het vervuilen van het topic.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

supernova

« Reactie #106 Gepost op: 13 maart 2018, 14:54:29 »
Ik bedoel ook '89 :doh: maar hij ontwierp al een paar jaar geen speakers meer, daarom vertrok hij. Hij was dus niet direct Genesis begonnen.
Nu maar weer terug naar de zelfbouw.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 14:58:11 door supernova »

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #107 Gepost op: 13 maart 2018, 16:38:19 »
Arnold Nudell is op 19 november 2017 op 80 jarige leeftijd overleden.

Dat klopt en hij heeft nog net voor hij stierf een aantal speaker ontwerpen gemaakt die onder PS Audio label gaan uitkomen. Die kerel van PS audio en Nudell waren besties voor meer dan 40 jaar!

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #108 Gepost op: 23 maart 2018, 14:16:03 »
Hey mede liefhebbers,

weekje niets kunnen doen wegens ontstoken duim maar ondertussen 2 modules tijdelijk afgewerkt om een eerste test te kunnen doen met passief filter op 5 khz. Staan op oor hoogte opgesteld, 2 meter tussen en 1.5 meter tot waar ik zit.

Snelle sweep en gsm app getest ... ik weet dat dat niet sluitend is en zeker niet nauwkeurig maar het is beter als niets tot ik test mic heb.

conclusies:
- Onder de tussen 60 en 80 hertz kleine dip
- Redelijk recht verloop
- 6745 hertz is er een piek die 2 db hoger is en dat is de grootste uitschieter
- boven 18.000 stopt mijn telefoon mic met meten echt instant niks meer

Dan luistertest gedaan:
- scherpte en zuiverheid is beter dan eender wat ik hier in huis heb staan.
- Mid en hoog is heel erg gedetaileert
- verbazingwekkend veel bass voor zo een kleine speakertjes

Ik heb testjes gedaan met een condensator over 1 woofer te zetten 15 verschillende waardes getest en maakt altijd het resultaat slechter en dan bedoel ik dus inderdaad met er voor door lopen links rechts bewegen. Dus ik ga ze zonder condensator bouwen. Volume neemt niet af als ik er langs loop en heb best een ruime luisterhoek.

enthousiast om terug verder te doen. Foto's volgen. Ik ga nu alle andere behuizingen verder afwerken in de komende weken en dan alles met filler doen, filler primer spuiten, tussendoor gigantisch veel schuren en dan primer + lakken ... ik kan niet beloven dat er veel updates gaan zijn want dit is op zich behoorlijk saai werk :)

Ik heb gehoord hoe ze nu klinken als dat met aparte versterkers en een dsp nog beter gaat zijn ga ik een redelijk vreugdesdansje doen ga ik eerlijk toegeven.

to sub of niet ... dat weet ik nog niet eerst maar eens dit allemaal afwerken.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #109 Gepost op: 28 maart 2018, 09:46:37 »
Dus wat heb ik geleerd ... ps audio is algehele bagger en McGowen heeft voor de grootste merken 30 jaar gewerkt omdat hij filmginiek is ... als je fan bent van klasse ab versterkers moet je op zijn minst 5 keer horen dat ook dat algehele bagger is de en enkel 1 of andere klasse d module is goed als je die niet koopt heb je ook algehele bagger. Enkel formules kunnen je nog redden van de ondergang wil je gewoon zelf iets bouwen en niet direct zomaar hopen stuff kopen en gewoon gebruiken wat je al hebt, vervolgens in de toekomst verder kijken hoe je verder opbouwt negeert men dat liever. Heb al spijt dat ik de moeite gedaan heb een post te maken ... thans behoorlijk opgeschoten en dacht net een update te posten.
Mc.Gowan over condensatoren.
"A microFarad is, I think, a thousandth of a Farad"
Bijna goed....
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Matthijs

• *
    • Instagram
« Reactie #110 Gepost op: 20 april 2018, 16:06:26 »
Is er al iets nieuws te melden of leuke serie bouw foto’s ?

Volgende deze topic met veel plezier  8)

Mvg, Matthijs

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #111 Gepost op: 20 april 2018, 21:15:45 »

Mvg, Matthijs
+1
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #112 Gepost op: 23 april 2018, 16:38:07 »

Mvg, Matthijs

Er is nog wat te melden :-) ik ben er paar dagen tussenuit geweest en vervolgens 10 dagen genekt door een verkoudheid ... dus frezen was er even niet bij. Desondanks heb ik 2 modules voorzien van elementjes en wat testjes gedaan. De komende weken hoop ik alle frontjes te frezen en alles samen te lijmen / schroeven vervolgens ga ik nog BEHOORLIJK vele opvul werk hebben (schroefgaatjes) en vervolgens schuurwerk. Als ik er aan bezig ben zal ik zeker een update posten :) Als er veel stof is laat ik mijn gsm toestel binnen uiteraard. Verder laatste weken paar andere kleinere projectjes gemaakt ik zal eens wat foto's maken :-) ik heb een Aldi tafel/krukje omgebouwd tot subwoofer voor een vriending en een bolderwagen voorzien van 2 speakers en PAM klasse D versterkertje om te gaan wandelen / picknicken / Pokemons te vangen met zoonlief ... niet echt top hifi maar wel leuke projectjes om met audio spulletjes bezig te zijn en te knutselen :-)

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #113 Gepost op: 22 mei 2018, 13:35:42 »
Goed toch even komen met een update ...

Alle klemmetjes zijn op de kabels gepitst zowel voor de aansluiting van de tweeter banaantjes als de woofer banaantjes achteraan. Dit zijn van die krimp oogjes die perfect rond de schroefaansluitingen passen die ik gekocht heb. Ik heb ook locktide gehaald zodat ze zeker niet los trillen want hier kan je naderhand niet meer aan! ondertussen ben ik al avonden gaatjes aan het vullen en aan het schuren met een blokje ... en er zijn nog veel gaatjes te doen :)

Mijn woning ziet er tegenwoordig uit als een luidspreker fabriek ...

Ik probeer zo ordelijk mogelijk te werken dat is mss al eens opgevallen dus ook alles netjes in bakjes enzo, dit zijn de kabels die van de ribbons naar de banaanplug achteraan zullen gaan. Dit zijn er dus 32 wat wil zeggen 64 klemmetje gepitst en ook 64 kabels gestript. Ik heb mij wel twee degelijke tangen gekocht voor beide taken want daar was anders geen beginnen aan!

Ik heb 2 modules in elkaar geschroefd momenteel met een frequentie scheiding op 5000 hz en pasief deze hangen aan mijn MR250 Marantz, ik heb ondertussen al een pak mensen thuis gehad die heel erg verbaasd waren over de scherpte alsook de hoeveelheid bass die er uit komt ondanks de relatief kleine drivers. Zelf ben ik er ook best van onder de indruk. de speakers die er onder gestapeld zijn heb ik er puur gezet om de modules op oorhoogte te krijgen ... ik kan al zeggen dat de kleine modules niet moeten onder doen voor de middenste Scott audio speakers een een PAK zuiverder klinken met even veel bass. Maximaal vermogen is wel lager.

Ondertussen heb ik het project ook op een aantal andere groepen gepost en wordt ik door een kleine groep aangemoedigd maar krijg ik vooral gigantisch veel haat op het project :-) ik heb besloten rustig door te doen en te kijken hoe het is eens ze klaar zijn. Grappig is wel dat veel mensen heel negatief zijn maar ze willen wel komen luisteren als het af is :p :p :p

Mocht ik het zelf toch niks vinden zullen een hoop modules naar mijn familie gaan die ze zouden gebruiken als speakers voor hun 5.1 of 7.1 home theater dingen die komen met van die goedkope krengen :) stiekem zijn die dus allemaal aan het hopen ... :p :p :p
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 13:37:47 door Haerdenc »

erikjan

« Reactie #114 Gepost op: 22 mei 2018, 13:59:12 »
Waarom haat op dit project? Dat begrijp ik niet, het is toch leuk om zo te knutselen en dan en passant nog een goed resultaat te behalen ook?

Ik kom met alle plezier luisteren als het zover is natuurlijk.
― Terry Pratchett, Eric

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #115 Gepost op: 22 mei 2018, 16:16:04 »
Wel eerlijk is eerlijk sommige dingen zijn onderbouwd :-)

wat is er mis mee?
- de afstand tussen mijn ribbons is te hoog waardoor ik boven de 15 khz geen optimale verbinding meer krijg en de wave opgesplitst wordt
--> maar ... ik wilde voorrang geven aan resonantie vrije behuizing en alles modulair houden aangezien dat ook voordelen heeft, makkelijker te verhuizen, fijner om mee te werken zoals je ziet ik doe veel in huis, meer oefenen om houtafwerkskills te verkrijgen en vooral ... als het project niks zou worden kan ik de modules in de familie cadeau doen om een paar 5.1 setjes te upgraden die nu gekomen zijn met plastic lawaaimakkertjes ... daar zouden ze sowieso heeeeeel duidelijk een upgrade voor zijn! Ik heb er momenteel 2 in gebruik en ik vind ze zeker voor hun vrij compacte formaat bijzonder volwassen klinken. Verkopen als center speakers is ook altijd een optie, iedere module heeft mij een 40 euro gekost dus valt nog wel te recupereren. 50 euro center speaker met ribbon :p best goeie deal toch.

MTM opstelling
- ja het was beter geweest als it TMM ---- MMT had gedaan zodat alle woofertjes vlak bij elkaar stonden zodat ik geen rimpel effect kreeg.
-- het oog wil ook wel wat ... en mtm ziet er optisch mooier uit, gewichtsverdeling is ook redelijk belangrijk

Houtkeuze
- mdf schijnt de satan der houtsoorten te zijn
-- ik snap het allemaal niet goed veel commerciele producten zijn in vezelplaat ... de wat beter zijn dan ook in mdf gemaakt en de heel dure in allerandere raar dingen, van deze lig ik echt niet wakker eigenlijk. 18 mm high density mdf is ruim voldoende voor 2 woofertjes van 10 cm, zeker met de ingebouwde ribben en verstevigingen ik kan perfect er boven op gaan staan zonder enige vervorming zo veel kracht hebben de woofertjes niet.

Lobing
- zucht :-)
-- door de relatief kleine elementjes en de grote verhouding met de afstand tot waar ik er naar zit te luisteren denk ik niet dat dit zo een groot probleem is. Ik heb er veel over gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik er niet echt veel aandacht aan ga geven. De luister spot is redelijk vast in mijn zetel als het daar goed klinkt is het goed

Shading
- zelfde verhaal als lobing
-- ik ben er van overtuigd dat de verschrikkelijk slechte vorm van mijn living een veel groter issue is dan shading

Isolatie binnen
- deze schijnt na 15 jaar te ontbinden
-- nagevraagd bij de producent. Schijnt niet waar te zijn als er geen zonlicht aan kan de vroegere versie wel maar wat men nu levert is niet bio degradable verder besloten dat ik mij daar ook niet te dik over ga maken die achter de speaker elementen kan ik vervangen door de elementjes er uit te halen natuurlijk maar die achteraan dus niet. Ik kan wel altijd mocht het stof geworden zijn ... elementen er uit halen en dan met de stofzuiger via de baspoort en vooraan alles uitstofzuigen.

Fase verschil tussen tweeter en mids
- ik snapte niet dat men dat specifiek bij mij er bij sleepte ... eigenlijk hebben 90 procent van alle speakers dat
-- in mijn geval echt geen issue aangezien de tweeters appart aangesloten zijn kan ik in de dsp een kleine delay in plannen daar zal ik wat mee moeten experimenteren... anderen wisten mij te zeggen dat al die correcties meer slecht dan goed doen.

Alles onder 100 hertz is dood
- dat klopt gewoon
-- daar kan ik een oplossing voor bedenken door in een volgende fase subwoofers te maken :-) maar eerst terug sparen

Kantelen
- door de relatief kleine behuizing, kans op kantelen
-- dit valt heel goed mee ze staan nu ook gestapeld en natuurlijk kan je ze omduwen maar het is zeker niet zo dat ze instabiel zijn ... het kan wel zijn dat ik nog een soort metalen beugel ga lassen waartussen ze vast gezet worden

Mankeren van "waveguides"
- klopt
- voor boven de 15 khz zou dat de oplossing zijn

Gewicht
- ja het is 70 kg per kant ...
-- ik was niet van plan ze mee te nemen op reis of om te gaan camperen dus totaal irrelevant

Er gaat zeker geluisterd kunnen worden eens ze klaar zijn, iedereen is thuis altijd welkom ;) breng gerus muziekje mee en ik heb altijd drankjes koel in mijn ijskast.

Of het geweldig goed gaat klinken is afwachten. Het kan ook floppen of mij totaal niet bevallen dat weet je nooit op voorhand :) en daar ben ik ook best realistisch in.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 16:22:00 door Haerdenc »

erikjan

« Reactie #116 Gepost op: 22 mei 2018, 16:34:34 »
Ach, boven de 15 kHz horen is voor velen een wensdroom hoor. Alleen als je nog jong bent (en niet verpest door te luide muziek) ga je daar wat van mee krijgen. Anders niet.

En ja, je hebt bepaalde keuzes gedaan, daar hebben we het in het begin al over gehad, het zijn jouw keuzes. Prima toch? Eerst zien wat het resultaat is.

TMM-MMT (of TMT) is wat ze het d'Appolito ontwerp noemen.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #117 Gepost op: 22 mei 2018, 17:06:58 »
Geweldig! Dat met dat plamuren kan je ook gewoon met muurvuller poeder van Alabastine doen; dat spul 'zakt niet in' wanneer het gedroogd is; en is super sterk, en super snel en makkelijk glad te schuren.

Ik heb heel veel soorten plamuur gebruikt, tot erg prijzige twee-componenten plamuur aan toe, maar allemaal inzakken (dus dubbel werk).

Benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden!
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #118 Gepost op: 22 mei 2018, 20:47:24 »
Het grappige is dat hij ook op schakelende voedingen iets aan te merken heeft en als ze ze toch gebruiken nemen ze die van ICE-Power. Een beter brevet van onvermogen om ze zelf te maken kun je jezelf eigenlijk niet geven. Zijn verhalen zijn leuk voor Youtube voor de geïnteresseerde novice maar missen op alle fronten de diepgang die de verhandelingen van Putzeys kenmerken.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #119 Gepost op: 22 mei 2018, 23:19:26 »
De ps audio man blijft mijn topic vullen ... ik blijf het een heerlijke kerel vinden :)