Auteur Topic: DAC voor Chromecast Audio?  (gelezen 1425 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: DAC voor Chromecast Audio?
« Reactie #105 Gepost op: 1 mei 2018, 22:31:45 »
Ik denk dat dat het is...
Dat alles extreem gemaakt wordt...

Benieuwd of er wel eens serieus voor is gaan zitten met een open mind
Aan een open mind heb je niets bij dubbelblind luisteren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #106 Gepost op: 1 mei 2018, 23:19:54 »

Helemaal  mee eens, bij dubbelblind wil je juist iedere cognitie uitschakelen,
Als je een ander wil begrijpen is het wel een nuttige eigenschap

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #107 Gepost op: 2 mei 2018, 19:01:48 »
Beste Erikjan,

Da's een hele lijst en ik twijfel niet aan je kennis en ervaring op allerlei gebied.
De grote vraag blijft voor mij of verschillen die niet meetbaar zijn per definitie ook niet hoorbaar zijn.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Hannibal

• **
« Reactie #108 Gepost op: 2 mei 2018, 19:16:36 »
Hoop dat het verklaart waarom ik zo sceptisch ben.

Verklaart dat je van een hoop dingen de onzin in ziet, idd...

Maar het raadsel wordt alleen maar groter in het geval van DACjes

Gewoon open luisteren lijkt me.
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Hannibal

• **
« Reactie #109 Gepost op: 2 mei 2018, 19:18:10 »

Je hebt idd beiden nodig voor goede test.
En iets beters dan een audiosonic versterkertje uit de 80’s ook.

Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #110 Gepost op: 2 mei 2018, 19:24:59 »
Wat is 'open luisteren'? Waar leidt dat toe? Hoe scheidt je dan de waarnemingen van verschillen tussen twee keer hetzelfde en waarnemingen van verschillen bij zaken waar er iets fysieks veranderd is? Ik proef hier ook uit dat je lijkt te vinden dat er bij dubbelblind luisteren niet 'open' geluisterd zou worden en dat is geenszins het geval kan ik je verzekeren. Waarom komt dat Audiosonic versterkertje op de proppen? 

@Pimmie: dat Dat zou betekenen dat er een fysieke grootheid is waarvoor het gehoor wél receptoren zou hebben en waarvan variaties binnen die grootheid door de huidige meetmiddelen niet zouden kunnen worden vastgesteld. Ik acht dat als techneut volledig uitgesloten maar daarover mag je uiteraard een andere mening hebben. Ik geloof dat je eerst moet vaststellen of zaken boven elke twijfel verheven worden waargenomen en dat het daarna pas zinvol is om er onderzoek naar te gaan doen.
groeten,
Arjan

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #111 Gepost op: 2 mei 2018, 21:22:49 »
Wat is 'open luisteren'? Waar leidt dat toe? Hoe scheidt je dan de waarnemingen van verschillen tussen twee keer hetzelfde en waarnemingen van verschillen bij zaken waar er iets fysieks veranderd is?
Aanvullend; Supertramp, "Crime of the century" (LP of CD, maakt niet uit; allebei goed).

Eerste nummer; School.....de mondharmonica.....en het kleuterklasje met gillende kinderen.........probeer voor te stellen hoe dat in jouw beleving hoort te klinken.....

Waar ik naar toe wil? Niet zo moeilijk, beluister deze eerste twee minuten van "Crime of the century" maar eens op zoveel mogelijk installaties, koptelefoons, MP3 spelers, wekkerradio's. surround setjes, high end systemen, elektrostaten, Maggies, ribbons, breedbanders, ghettoblasters, bluetooth-speakers....en ga zo maar door....

Na 10 jaar weet je exact wat je kunt verwachten van deze opname. Nu kun je gaan vergelijken. Nu weet je precies de plaatsing, de echootjes, de dynamiek, de geluidskleuring, het realisme ( geschreeuw van de kinderen is verrekte natuurgetrouw gedaan.) kortom, je hebt een referentie in je hoofd. Die twee minuten.

Nu zul je gaan zien dat kabeltjes en DAC's, Audiosonic versterkers en dergelijke bijzaken er helemaal niet toe doen. De referentie ie je zelf voor ogen (oren, beter gezegd) hebt is veel en veel betrouwbaarder.....nu hoor je direct of jouw opname door de mand valt of niet.

Je hoeft dit helemaal niet per se bij Supertramp te gaan doen, maar ik geef maar een voorbeeld. Je dient van te voren bij een luistersessie al een verwachtingspatroon te hebben hoe iets sowieso hoort(!) te gaan klinken. Dan heb je een graadmeter. Is veel betrouwbaarder dan de nieuwste bling-bling interlink, of exotische DAC.
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Hannibal

• **
« Reactie #112 Gepost op: 2 mei 2018, 21:37:26 »
Eens benjamin.

Mijn test zou ook zijn op mijn set, mijn muziek, mag iemand voor mij blind schakelen tussen direct sonos en dezelfde sonos via de dac.

Mag hij ook via een input doen die geen signaal heeft zodat je ook terug kunt schakelen naar hetzelfde inputje...
Je wilt tenslotte beetje aankloten met mijn hoofd, lijkt me.

Als ik rustig mag luisteren en gehoor wordt gegeven om bv een nummer opnieuw te starten of stukjes op te zoeken, heb ik geen enkele zorg dat ik die twee niet kan plaatsen hoor.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #113 Gepost op: 2 mei 2018, 21:38:45 »
Citaat
@Pimmie: dat Dat zou betekenen dat er een fysieke grootheid is waarvoor het gehoor wél receptoren zou hebben en waarvan variaties binnen die grootheid door de huidige meetmiddelen niet zouden kunnen worden vastgesteld. Ik acht dat als techneut volledig uitgesloten maar daarover mag je uiteraard een andere mening hebben. Ik geloof dat je eerst moet vaststellen of zaken boven elke twijfel verheven worden waargenomen en dat het daarna pas zinvol is om er onderzoek naar te gaan doen.

En dat is ook vaak de tweestrijd, enerzijds de techneuten die afgaan op metingen en anderzijds de luisteraars die puur afgaan op het gehoor.
Hoewel ik vaak lees dat het gehoor onbetrouwbaar is maar dat zijn wel de instrumenten waar je geluid mee waarneemt en je die beleving ervaart.
Ik ben zelf geen techneut als jij of Erikjan maar wel een echte luisteraar. Een getraind gehoor en geluidstechnicus, niet dat dit DE ingrediënten zijn om elk verschil te kunnen horen maar ik denk dat ik anders naar muziek luister dan de gemiddelde luisteraar.
Ik zal je verdere termen besparen ;-) anders dwalen we teveel af van het onderwerp. ;)
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Mmuetst

« Reactie #114 Gepost op: 11 augustus 2018, 10:37:46 »
Leuke discussie. Ben me gaan afvragen wat de meerwaarde is van "dure" audio componenten. Er zijn steeds twee kampen op dit forum. Mensen die van mening zijn verschil te horen en mensen die op basis van techniek dit ontkrachten en van mening zijn dat het onzin is wat er in die dure kastjes wordt gestopt. Mijn vraag is: wordt je er blij van? Als ik op youtube de filmpjes zie van sommige high-end shows en merken die apparatuur tonen die tonnen geld kosten, dan denk ik wel dat daar mensen blij van worden, anders zou er geen markt voor zijn. Als ik dan zelf naar mijn budget, voornamelijk 2e hands gekochte set zit te luisteren wordt ik ook blij. Ik kan uren genieten van muziek en luisteren naar deze set. Ik wissel wel eens van luidsprekers en dan klinkt het ineens anders, maar ook dan kan ik weer genieten van muziek. In dit staartje vraagt iemand of het geluid beter wordt als er een extra DAC geplaatst wordt tussen zijn buizenversterker en de Chromecast. Dan zou mijn advies zijn, zoek een winkel waar je een externe DAC mag uitproberen. Wordt jou muziek beleving er mooier door en geniet je daarna meer van je muziek, gewoon kopen. Zo niet, DAC weer terug brengen. Mijn persoonlijke mening/ervaring is dat ik geen verschil hoor en mijn geld liever in andere onderdelen stop waar ik wel verschil hoor. Een wens is nog om mijn luisterruimte akoestisch aan te passen. En een goede kast voor mijn platen en cd's (geen audio, maar ik word er wel blij van).
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 12:38:34 door Mmuetst »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #115 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:01:08 »
Een misverstand in twee postings na elkaar t.w: Er wordt in duplo vermeld dat 'de techneuten' op grond van meetresultaten beweren dat er geen verschillen waargenomen zouden kunnen worden. Voor de zoveelste keer. De 'techneuten' beweren dat helemaal niet, ze zeggen dat een claim pas waarde heeft als er op behoorlijke wijze getoetst is of het verschil werkelijk wordt waargenomen en dit dus statistisch naar voren komt, DAARNA gaan ze dit naast meetresultaten leggen om zo correllatie te kunnen beschrijven.
Iedere techneut zou de rode loper uitleggen voor de witte olifant die feilloos alle DAC's, kabeltjes en versterkers zou kunnen onderscheiden in welke test dan ook, dat zou namelijk werk aan de winkel betekenen, dit in tegenstelling tot decennia lang claims vanuit subjecieve vaststelling, gepaard gaand met sneren naar techneuten. ;)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 13:07:49 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Fotohuis

• **
« Reactie #116 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:03:39 »
Ik ben audio liefhebber EN techneut. Het moet hoorbaar zijn voordat ik iets definitief af maak en daarna moet het dus ook meetbaar zijn.

Mmuetst

« Reactie #117 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:46:53 »
Ik ben audio liefhebber EN techneut. Het moet hoorbaar zijn voordat ik iets definitief af maak en daarna moet het dus ook meetbaar zijn.
Je vergat ook het stuk dat je er blij van moet worden :) maar als ik je stukjes lees over zelfbouw projecten ga ik er vanuit dat dat wel goed zit.

Fotohuis

• **
« Reactie #118 Gepost op: 11 augustus 2018, 13:30:49 »
Ja, ik maak en ontwerp van alles en nog wat.

Mbt. de DAC's: Daar zit wel verschil in afhankelijk van de manier van omzetting en het filter. Een TDA-1540 (mono) of TDA-1541 ladder type D/A klinkt anders dan een (1) bitstreamer. Het verschil tussen een TDA-1541 S1 / of S2 is tov. DAC TDA-1541 nog wel hoorbaar maar al heel weinig verbetering (Veel mensen blazen dat enorm op, zitten o.a. in de Marantz CD spelers). Het verschil tussen een TDA-1540 (2x) en een TDA-1541 is er niet, hoor je dus ook niet. Sommige Japanse D/A omzetten van 16-18 bit vind ik zelfs slechter klinken dan de Philips-NXP TDA-1540 of 1541 (14 bits). Ik heb hier een Denon (1990) van mijn broer gehad en de Philips CD-204 (tweede generatie 1986). Mijn vrouw die er al helemaal niks van snapt vond de Phillips CD-204 beter klinken. Technisch gezien kwa loopwerk vele malen beter dan de Denon maar in D/A 4 bits minder dan de Burr Brown in de Denon. Ik bedoel maar. TE klinisch kan ook niet mooi klinken, terwijl het technisch gezien dan (bijna) perfect is. En die 96dB s/n of 100dB s/n zal het dan ook niet meer echt beter doen klinken, irrelevant geworden, maar natuurlijk nog wel meetbaar.

Jan

« Reactie #119 Gepost op: 12 augustus 2018, 09:32:38 »
De TDA 1540 is een 14 bits DAC, de TDA 1541 een 16 bits.
De norm voor CD was 16 bit. Philips had alleen 14 bits DAC, daarom hebben ze oversampling bedacht. De frequentie van 44,1 kHz wordt verhoogd naar 176,4 kHz. Door de hogere frequentie konden ze een eenvoudige laagdoorlaatfilter gebruiken. Japanse merken hadden wel 16 bits DAC, maar gebruikten geen oversampling. Zij moesten dan een veel steilere laagdoorlaatfilter gebruiken met kans op faseverschuiving.

Het totale ontwerp van een DAC of CD speler bepaalt de kwaliteit, niet alleen de DAC IC.