Auteur Topic: Bromgeluid bij aansluiten platenspeler via voorversterker aan receiver  (gelezen 1728 keer)

PiNoRoSa

• *
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb de volgende apparatuur:

- Philips 22AF777 platenspeler
- HQ Stereo voorversterker met schakelbare aux ingang / phone ingang
- Onkyo TX-SR674E receiver

Aangezien deze platenspeler geen ingebouwde voorversterker heeft en mijn receiver geen aparte phone ingang, heb ik een voorversterker tussen de platenspeler en receiver aangesloten.

Ik heb de stekker van de platenspeler (zonder aarde) in stopcontact gestopt. De andere kabel (ronde stekker met allemaal pinnetjes erin) van de platenspeler via een verloopstekkertje naar 2 tulpstekkers aangesloten op de "OUTPUT to Amplifier" en vervolgens middels een andere losse kabel met tulpstekkers aangsloten op de voorversterker op de "INPUT phone" en vervolgens aan de voorzijde van de voorversterker de knop PHONE ingedrukt. Het andere uiteinde van deze andere kabel, heb ik de tulpstekkers aangesloten op de "TAPE input".

Echter, als ik een lp afspeel, hoor ik gewoon een hele harde brom in mijn geluid en hoe harder het volume, hoe harder de brom en niet te lusiten naar de lp.

Enig idee, wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik ben helemaal geen techneut. Heb me wel al wat ingelezen hier en daar, maar kom er niet uit. Men heeft het over een aardlus of zoiets. Aan de platenspeler zit geen aparte kabel voor de aarde of zo. Daarnaast heb ik een Powerlink (wifi via netstroom) aangesloten in huis. Hier heb ik ook iets over gelezen.

Wie oh wie kan mij helpen, daar mijn dochter graag wat lp's wilt afsprelen, zonder de irritante brom.

Alast bedankt.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 12:38:08 door PiNoRoSa »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Bromgeluid bij aansluiten platenspeler via voorversterker aan receiver
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2018, 12:35:41 »
De verloopkabeltjes hebben meestal geen correct aangesloten aarde voor draaitafels.
Je kunt proberen een losse draad aan de metalen mantel van de ronde stekker vast te maken ( er tussen klemmen) en deze aan een eventuele aarde-aansluiting van de voorversterker vast te maken of onder een schroefje vast te klemmen.
Succes!
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

PiNoRoSa

• *
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2018, 13:12:05 »
Bedankt voor uw reactie. Bedoelt u als ik de ronde stekker met de verloopstekker verbind dat ik hier tussen dan een losse draad er tussen klem en vervolgens aan de aarde-aansluiten van de voorversterker?

Ik hoor het graag.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2018, 13:17:15 »
Correct, bij een goede DIN aansluiting voor platenspeler zit de metalen mantel van de plug aan de aarde van de platenspeler.
Bij het inkeping aan de onderzijde kun je de draad er waarschijnlijk het makkelijkst tussen prikken zonder kans op aanraking met de pennen.
groeten,
Arjan

PiNoRoSa

• *
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2018, 13:37:32 »
Ik had eerste een andere platenspeler en voorversterker met rechtstreekse tulp aansluitingen en gaf ook een brom. Nu heb ik deze geruild voor een andere set, maar helaas ook nog met brom. Ik heb het idee dat het ergens anders aanligt. Maar zal het zeker proberen.

Ik ga ook eens proberen mijn set bij mijn ouders een te testen oftewel op een ander stroomnet. Als het daar ook een brom geeft dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn stroomnetwerk ligt maar aan de combinatie van gebruikte spullen, toch?

st0rmetom

• *
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2018, 15:20:44 »
Ik heb een korte vraag binnen dit onderwerp dus ik wou geen nieuwe thread openen.De voorversterker (voor mijn platenspeler) maakt een brom als ik 'm in het stopcontact stop terwijl het apparaat uit staat. Dit doet ie ook als er geen (tulp)stekkers inzitten.

Er zit een aarde'schroef' op de achterkant van de voorversterker maar ik vroeg me af: wat voor een draad heb ik dan nodig, waar kan ik deze halen en waar sluit ik de andere kant op aan?

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2018, 15:33:14 »
Citaat
Ik heb de stekker van de platenspeler (zonder aarde) in stopcontact gestopt. De andere kabel (ronde stekker met allemaal pinnetjes erin) van de platenspeler via een verloopstekkertje naar 2 tulpstekkers aangesloten op de "OUTPUT to Amplifier" en vervolgens middels een andere losse kabel met tulpstekkers aangsloten op de voorversterker op de "INPUT phone" en vervolgens aan de voorzijde van de voorversterker de knop PHONE ingedrukt. Het andere uiteinde van deze andere kabel, heb ik de tulpstekkers aangesloten op de "TAPE input".

Zoals het hier geschreven staat heb je het precies verkeerdom aangesloten.
De platenspeler moet via je verloopje aangesloten worden op de input phono.
De output to amplifier moet naar een line-in, aux,cd,tuner of tape input van de versterker.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2018, 15:41:08 »
Haha, daar lees ik dan weer zo overheen hè..
groeten,
Arjan

PiNoRoSa

• *
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2018, 15:56:14 »
Sterremuur.... bedankt voor de attentheid. Ik heb het even zo beschreven zoals ik meen dat eea ook is aangesloten. Ik ben echter momenteel niet thuis. Maar zal zeker gaan checken of ik het nu net verkeerd om heb gedaan aangesloten. Laten we het hopen en als dan het bromgeluid weg is, dan ben jij/jullie mijn held en maken jullie mijn dochter superblij.

Ga ik straks meteen controleren.

Wordt vervolgd.

PiNoRoSa

• *
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2018, 15:58:35 »
Krijg je überhaupt wel geluid, als het zo is dat ik het net verkeerd om heb aangesloten? Of toch helemaal niet, alleen maar een brom, want ik ontvang wel geluid maar met een irritante brom. Maar dit even terzijde. Ik zal straks even goed kijken en testen.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2018, 16:06:33 »
Dan zit ie waarschijnlijk goed om maar met de aardefout.
groeten,
Arjan

PiNoRoSa

• *
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2018, 16:11:44 »
Be Tweeter..... als hij toch goed zo zijn aangesloten, geeft je aan dat het een aardefout zal zijn.

Speelt dan hetgeen jij mij beschreven hebt, of iets anders?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2018, 16:59:46 »
Verkeerd om aangesloten zal er geen geluid uit komen.
groeten,
Arjan

PiNoRoSa

• *
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2018, 09:34:16 »
Een en ander was toch goed aangesloten en niet verkeerd om. Wat ik nu wel merk is, als ik mijn hand op de voorsterker leg, de bromtoon een stuk minder wordt. Kan dit dan toch te maken hebben met een "aardlus" of hoe noem je dit?

En hoe kan ik dit nu het beste aanpakken. De platenspeler heeft geen aardedraad. De voorversterker heeft wel een mogelijkheid om een aardedraad te bevestigen.

Nu zie ik op het internet dat sommige zeggen dat je dan een aardedraad aan de platenspeler zelf moet maken door middel van een losse draad (ik neem aan een flexibele stroomdraad, of?) en vervolgens aan de voorversterker moet vastmaken. En een ander geeft aan niet aan de voorversterker vast te maken, maar van de platenspeler rechtstreeks aan de receiver?  Wat is nu juist? En kan ik niets verkeerd doen als ik beide opties uitprobeer?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2018, 09:49:34 »
Gaap! Heb je mijn tip al uitgevoerd?
groeten,
Arjan