Auteur Topic: Bromgeluid bij aansluiten platenspeler via voorversterker aan receiver  (gelezen 2488 keer)

Fotohuis

Re: Bromgeluid bij aansluiten platenspeler via voorversterker aan receiver
« Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2018, 21:56:52 »
Dit probleem heeft direct te maken met de kwaliteit van het netfilter en de afscherming van de Phono RIAA versterker.

peter23

• **
« Reactie #46 Gepost op: 28 juli 2018, 22:56:50 »
Hoi Peter, heb het zelfde probleem. Na aanschaf van een ProJect Phono Box DS geeft mijn repeater een soort motorboot geluid als deze samen met mijn Phono voorversterker aanstaat. Het inschakelen van de subsonic maakt geen verschil. Ik heb wel gemerkt dat als ik de repeater ergens anders (hij staat nu redelijk dicht in de buurt van de phono versterker) plaats waarbij de afstand een stuk groter is tussen de apparatuur, de motorboot ook weg is. Echter vind ik het onhandig om elke keer de repeater te verplaatsen omdat mijn Bluesound vault ook aangesloten zit op de repeater. Met mijn NAD voorversterker met ingebouwde MC phono trap had ik geen last van dit probleem. Blijkbaar is de ingang van de Project versterker gevoeliger voor dit soort stoor signalen.

Ja, dat is mijn ervaring ook. Zoals eerder gezegd is de phono versterker van de Rotel 15-serie gevoeliger dan de oudere modellen. Verplaatsen van de hele opstelling is voor mij praktisch niet haalbaar.
van Medevoort CA222, PA222, CD333  *  Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2M red, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

peter23

• **
« Reactie #47 Gepost op: 28 juli 2018, 22:59:31 »
Dit probleem heeft direct te maken met de kwaliteit van het netfilter en de afscherming van de Phono RIAA versterker.

Blijft de vraag; hoe dit op te lossen!
Zou nog wel wat meer willen weten over de post van Arjan; Een laagdoorlaatfilter in de ingang van de phono pre..
van Medevoort CA222, PA222, CD333  *  Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2M red, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

Mmuetst

« Reactie #48 Gepost op: 29 juli 2018, 00:36:21 »
Blijft de vraag; hoe dit op te lossen!
Zou nog wel wat meer willen weten over de post van Arjan; Een laagdoorlaatfilter in de ingang van de phono pre..
Ik ben bang dat dit niks oplost. Als ik het subsonic filter aanzet blijft het storende signaal aanwezig, Pas als ik de router een verder van de stereo verplaatst, dan is de storing weg. Ik heb voor test de hele versterker in zilver folie gepakt, inclusief het gedeelte waar de kabels uit de voorversterker komen (het is maar een klein kastje) en jawel dan is de storing ook weg. Misschien kun je bij de repeater die je gebruikt de 2.4Ghz band uit zetten, kijken wat er dan gebeurt. Bij mijn Asus repeater is dat niet mogelijk.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #49 Gepost op: 29 juli 2018, 08:01:59 »
Het is logisch dat het subsonic filter niets uithaalt want dat filtert immers de laagste frequenties weg. Het gaat hier om hoogfrequent radiosignaal. Wanneer je het met een betere afscherming kunt oplossen is dat ook prima.
Wegfilteren zou met twee kleine condensatoren (van 100-560 pF). van ingangen van de pre-amp naar massa moeten werken. 
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

« Reactie #50 Gepost op: 29 juli 2018, 08:31:45 »
Neem dan wel styroflex condensatoren i.p.v. keramische.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #51 Gepost op: 29 juli 2018, 08:37:56 »
Goede tip al geldt dat meer in de signaalweg dan voor toepassingen die ruim boven de doorlaatband liggen.
Wanneer de toepassingswaarde geen invloed heeft op de audioband zullen de niet-lineariteiten dat nog minder hebben.
groeten,
Arjan

peter23

• **
« Reactie #52 Gepost op: 5 augustus 2018, 12:56:01 »
Ik heb te maken met een brom op de phono stand van mijn pre-amp veroorzaakt door een Wi-Fi versterker elders in de huiskamer.

Na een week van proberen, afschermen, anders positioneren en uiteindelijk veel ergernis en irritatie heb ik vanmorgen besloten mijn onlangs aangeschafte Rotel RB-1552/ RC-1550 combinatie naar de hobbykamer te verhuizen. In de woonkamer staat nu weer de V Medevoort set (zie handtekening).

S-u-p-e-r jammer, de Rotel combinatie klinkt gewoon veel mooier en warmer in het laag, mooi gedetailleerd en voelt bovendien krachtiger met z'n 130W vermogen. Het enige nadeel dus.... het onacceptabele gebrom, gekraak en gestoor van dat Wi-Fi hork op de Phono In. We kunnen tegenwoordig niet meer zonder, maar dikwijls haat ik die nieuwe alles overheersende technologie >:D

Van Medevoort niets mis mee, maar te klinisch voor mij.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2018, 13:00:00 door peter23 »

Jan

« Reactie #53 Gepost op: 5 augustus 2018, 13:37:45 »
Als je er nog zin in hebt, kun je het volgende doen:
Alleen de Rotel RC1550 aansluiten op het net, luisteren via hoofdtelefoon. Hoor je brom stekker in het stopcontact omdraaien.
Daarna platenspeler aansluiten en luisteren.
Zo bouw je de set verder op.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #54 Gepost op: 5 augustus 2018, 14:00:55 »
Op zich een goede tip maar is alleen nuttig tegen brom door capacitieve overdracht via nettrafo''s en helpt niet tegen problemen bij ongewenste detectie van hoogfrequentinstraling.
groeten,
Arjan

Fotohuis

« Reactie #55 Gepost op: 5 augustus 2018, 14:05:31 »
Het Phono RIAA gedeelte apart afschermen met u-metaal en een goed netfilter kopen in een verdeeldoos en daar je audio voedingen op aansluiten. Je probleem is dan opgelost!

peter23

• **
« Reactie #56 Gepost op: 5 augustus 2018, 16:38:14 »
Bedankt Jan, Arjan voor de tips!
@Fotohuis; kun je mij hier of in een PB uitleggen hoe ik dat -Phono RIAA gedeelte apart afschermen met u-metaal-, praktisch kan uitvoeren?
Dat netfilter is her en der ruimschoots te koop, ga ik in ieder geval doen!

Ik bedenk me net dat ik als laatste wanhoopspoging ook een Phono Pre-amp kan aanschaffen en die op de AUX aansluiten. Leveranciers hiervan pretenderen 'Geringe Brominstraling door Metalen Behuizing'.   :sceptic:

Fotohuis

« Reactie #57 Gepost op: 5 augustus 2018, 16:42:53 »
Ik kan er 1 voor je maken vanaf Eur. 7,50. Met HF kastje en connectors en een "high end" Audio OPAMP OPA2134 voor Eur. 22.

Jan

« Reactie #58 Gepost op: 5 augustus 2018, 16:59:52 »
@peter23:
De Rotel RC1550 heeft toch ook een metalen behuizing?
Als ik via google de juiste foto van de binnenkant hebt gezien, heeft de phonoversterker een aparte print. Aangesloten op de hoofdprint als steekmodule. Heb je al gekeken of de print er goed ingestoken zit?

@Fotohuis:
Prijs phonoversterker is dat inclusief voeding?

Fotohuis

« Reactie #59 Gepost op: 5 augustus 2018, 17:04:09 »
Nee, excl. voeding. Kan met een 2x 9V batterij of een Ali-E LM339/LM317 voeding met mini-trafo en ingangs filter. Kost plm. Eur. 10 extra. Het duurste is het metalen (Alu) kastje. Vanaf zo'n Eur. 15 voor iets fatsoenlijks om ook nog aan te zien.