Auteur Topic: Kraken in Kraus KA 100 voorversterker  (gelezen 254 keer)

hanspumpel

• *
Kraken in Kraus KA 100 voorversterker
« Gepost op: 17 maart 2018, 10:25:16 »
Hallo,
Even voorstellen.
Ik ben een audiofiel met weinig geld. Dus ben ik altijd aan het zoeken, knutselen en leren om voor zo weinig mogelijk geld zo veel (en dan niet hard maar goed) mogelijk geluid te krijgen.
Ik heb niet bijster veel verstand van elektronica maar kan wel met een multimeter en een soldeer bout omgaan en heb een basaal begrip van hoe een stereo installatie in elkaar steekt en snap dingen als weerstand en vermogen en weet een condensator van een weerstand en van een transistor te onderscheiden.
Okay, ik heb een tijdje terug dus op een zolder een setje van Kraus gevonden. Voorversterker, Eindversterker en tuner. (De tuner tuned niet meer veel maar dat is een ander probleem en voor mij ook niet zo belangrijk). De eindversterker doet het ook prima(getest met andere bronnen).

Het probleem is de voorversterker. Die speelde ook een hele tijd prima maar op een gegeven moment begon ie een heel hard krakend geluid te maken. Het zijn eigenlijk ook meer pops dan een continu geluid. De storing is niet afhankelijk ervan of er iets op afgespeeld wordt of van het volume. Omdat die pops op volledig vermogen gaan heb ik het dingetje maar gauw aan de kant gezet om mijn boxen niet over te belasten. Een tijdje later (een paar maanden) heb ik het weer eens uit de kast gehaald om een te kijken en dus aangesloten. Zie zo hij draaide als een zonnetje. Voor ongeveer een half uur en toen begon hij weer. Dus verder getest en uitgevogeld dat de pops beginnen als de voorversterker op temperatuur komt.
Mijn vraag aan het forum is dus of iemand zoiets wel eens tegen is gekomen en mij in de goede richting kan wijzen.
Ik zou het beestje namelijk graag weer aan de praat krijgen aangezien hij een mooi geluid geeft samen met mijn Mordaunt & short boxjes en ik mijn digitale zilhai (vorig jaar bij de chinees besteld en het geluid is voor die 50 euro niet eens gek) versterkertje graag weer in de garage wil zetten.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 10:27:36 door hanspumpel »

Mmuetst

Re: Kraken in Kraus KA 100 voorversterker
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2018, 10:42:26 »
Hallo, welkom op dit forum,
Zie je in de voorversterker Elco's die bol staan aan de bovenkant?

Dit zou je probleem kunnen veroorzaken.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2018, 10:47:11 »
Die bolle elco's vind je voornamelijk in apparaten van latere datum.
Slechte solderingen, slechte transistoren (zwarte pootjes), slechte elco's...Een beetje die volgorde zit ik aan te denken.

Edit:Zoek ook even onder "Kraus verstärker" en daar vind je iemand met dezelfde klacht en die bleek terug te voeren op....slechte transistoren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2018, 10:55:49 »
Die bolle elco's vind je voornamelijk in apparaten van latere datum.
Slechte solderingen, slechte transistoren (zwarte pootjes), slechte elco's...Een beetje die volgorde zit ik aan te denken.

Edit:Zoek ook even onder "Kraus verstärker" en daar vind je iemand met dezelfde klacht en die bleek terug te voeren op....slechte transistoren.
Als dat het geval is dan is een oscilloscoop wel handig om de defecte transistor op te sporen. Met een toongenerator (gebruik momenteel een app op mijn iPad) kun je het signaal meten voor en na de transistor en zo zien of een component verdacht is.
Slechte soldering is gewoon een kwestie van goed kijken en opnieuw solderen. Momenteel ben ik zelf bezig met een Grundig R2000, mooi apparaat, maar had me wel wat tijd gekost om er achter te komen dat er een tantaal elcootje van 10uF 35V defect was (die dingen gaan volgens mij niet vaak stuk).

hanspumpel

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2018, 11:18:19 »
Dank jullie voor de snelle reacties De elco's zien er goed uit. Daar zat ik ook aan te denken omdat ik mij meende te herrineren dat die op temperatuur (of beter gezegt op lading) moet komen.
Ik ben op mijn zoektocht naar oorzaken en oplossingen  helaas eerder niks tegengekomen.
Zou je mij misschien de link willen geven waar je het probleem bent tegengekomen?
Ik heb net nog eens aan ome google gevraagt maar krijg ook nu weer niets wat past.
Hier kan ik in ieder geval mee verder. Optische controle kan ik altijd zself uitvoeren en als het aan het meten gaat (oscillograaf) dan moet ik op zoek naar iemand die zo'n ding bij mij in de buurt heeft.
Maar hoe werkt dat met die app op je ipad?
Alvast bedankt voor de moeite. Ik waardeer het zeer als mensen proberen anderen te helpen (ook al zijn dat stumpers).

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2018, 11:30:53 »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

hanspumpel

• *
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2018, 11:51:53 »
Dank je wel. Zou het zo simpel zijn? Maandag maar eens koude spray zien te regelen en testen. De transistor vervangen gaat bij dit apparaat prima zelf lukken. Als dit hem inderdaad is wordt ik een heel happy camper.
Nog eens bedankt voor alle info en moeite.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2018, 12:12:03 »
Ik zou gewoon ALLE transistoren vervangen, en ook alle elco's, gewoon omdat het niks kost en je de boel toch uit elkaar moet halen. Schakelaars en potmeters goed reinigen met Brunox en IPA, en hij is weer als nieuw.
1 transistor vervangen is misplaatste zuinigheid aangezien er beslist ook andere op het punt staan.
Informatie over bandrecorders en muziek

Mmuetst

« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2018, 12:38:28 »
Dank jullie voor de snelle reacties De elco's zien er goed uit. Daar zat ik ook aan te denken omdat ik mij meende te herrineren dat die op temperatuur (of beter gezegt op lading) moet komen.
Ik ben op mijn zoektocht naar oorzaken en oplossingen  helaas eerder niks tegengekomen.
Zou je mij misschien de link willen geven waar je het probleem bent tegengekomen?
Ik heb net nog eens aan ome google gevraagt maar krijg ook nu weer niets wat past.
Hier kan ik in ieder geval mee verder. Optische controle kan ik altijd zself uitvoeren en als het aan het meten gaat (oscillograaf) dan moet ik op zoek naar iemand die zo'n ding bij mij in de buurt heeft.
Maar hoe werkt dat met die app op je ipad?
Alvast bedankt voor de moeite. Ik waardeer het zeer als mensen proberen anderen te helpen (ook al zijn dat stumpers).
De app heet funtion generator pro...heb voor die paar euro de betaalde versie ( geen reclame en meer functies zoals frequentie sweep) de iPad sluit ik dan gewoon via de koptelefoon aansluiting aan de line in. Wat scoop betreft, ik woon in Utrecht, weet niet of je een keer langs wilt komen? Dan kijken we samen of we het probleem kunnen vinden. Alle componenten vervangen is een optie, maar vind het zelf persoonlijk een sport om het defect te vinden ( leer ik ook meer van).

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2018, 13:11:28 »
Klopt, maar daarna..... 8)
Informatie over bandrecorders en muziek

hanspumpel

• *
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2018, 14:31:59 »
@sterremuur
Ik weet het. Aangezien gelijksoortige onderdelen een gelijksoortige levensduur hebben is het beter alles in een keer te vervangen, net als bij de lampen van je auto. En voor de prijs hoef ik het ook niet te laten (ik dacht dat ik met iets van 40 euro klaar moest zijn). Maar nu in een keer alles te gaan vervangen is voor mij dan ook weer eens beetje een te groot project. Dus ik denk dat ik het maar probeer met het koude spray en de soldeer bout. En als ik dan 3 of vier onderdelen verder ben heb ik voldoende oefening om de hele zooi aan te pakken. Vooral ook omdat ik tot nu toe geen plannen voor het beestje kan vinden en ik dan dan eerst eens een spreadsheet moet maken om op te schrijven wat waar komt. Het is voor mij ook een leerproces en dus beter stapje voor stapje gedaan.
@Mmuetst
Utrecht is voor mij helaas niet echt om de hoek aangezien ik in Belgie woon net over de grens bij Maastricht. Maar toch bedankt voor het aanbod.