Auteur Topic: Advies voor vriend gevraagd  (gelezen 325 keer)

TomJC70

• *
Advies voor vriend gevraagd
« Gepost op: 21 maart 2018, 10:14:22 »
"Vroeger" was ik veel meer audiofiel, maar ik ben tegenwoordig nauwelijks meer op de hoogte van de stand van zake. Ik heb dus wat hulp nodig.

Budget tot 1500.
Hij wil nieuwe luidsprekers, een nieuwe (of 2e hands) versterker en een digitale audio oplossing.
Wat betreft de luidsprekers: kleine(re) boekenplank type, geen grote dingen.
Hij houdt van hardrock/metal (Dream Theater, Iron Maiden, Accept, Megadeth, Helloween)

Zijn huidige set is ongeveer 30 years oud en omvat een (toen) medium-range Sony amp, een CD speler, cassettedeck en een Bose Acoustimass systeem (met subwoofer). Dus 'anything' zal een enorme verbetering zijn.

Hij vindt mijn systeem goed klinken: NAD 302, KEF LS50 (staan 'vrij', maar wel op de vloer) & een Logitech Squeezebox voor streaming audio vanaf mijn media-pc (Kan ik bedienen via de bijgeleverde controller, en ook via een app op mijn telefoon en via mijn desktop; dit vindt hij geweldig en zou dat ook graag willen).
Maar, afgezien van de LS50, is de versterker ook al behoorlijk oud; alhoewel 2e hands nog te vinden, denk ik dat hij wel beter/nieuwer kan krijgen. Bovendien is dat Logitech ding nergens meer te vinden.

Specifieke vragen:

* Wat is een goede verdeling voor dit budget? Ikzelf denk 2/3 voor de speakers en de resterende 1/3 ongeveer 50/50 voor de digitale oplossing en de versterker.

* Ikzelf ben een KEF liefhebber; mijn keuze een paar jaar geleden was tussen de KEF R300 en de LS50. Alhoewel de R300 dieper kan in het laag, vond ik overall de LS50 beduidend beter, echter ik denk dat mijn vriend is de R300 beter vindt.
Maar, welke andere merken hebben kwalitatief vergelijkbare speakers?

* Digitale oplossing: wat is er zoal op de markt te krijgen tegenwoordig? (Dit is ook voor mijzelf)
We hebben geen interesse in spotify/itunes/dab en dergelijke. Streaming van lokale audio bestanden over thuisnetwerk is ook niet noodzakelijk.
Wel van belang is: eenvoudig te bedienen en makkelijk toegankelijke opslag van (mp3 & lossless) bestanden.

* Suggesties voor een eenvoudige versterker (wellicht overbodig, maar cassettedeck aansluiting is niet nodig)

Dank!