Auteur Topic: Alleen NAS files streamen naar mijn DAC  (gelezen 609 keer)

Hannibal

• **
Alleen NAS files streamen naar mijn DAC
« Gepost op: 23 maart 2018, 11:14:26 »
Hallo allemaal,

Ik ben (een gelukkige) bezitter van een (voor mijn oren) fijne hifi set, die bestaat uit:

- Rega Mira 3 versterker
 - Rega Saturn (3) CD speller
 - Totem hawk luidsprekers
 - Rega DAC-R

Verder heb ik veel Sonos apparatuur in huis die me ook erg bevalt (speel nu meestal mijn geripte CD collective af die als FLACjes op mijn NAS staat).
Op de rega set staat ook een Sonos connect aangesloten (via de DAC-R).

Ik wil echter graag experimenteren met hogere sample frequenties en meer resolutie.
De Rega DAC-R kan deze aan (nou ja, tot 24 bits/192 kHz), dus ik vroeg me af of er een simple, goede, goedkope (goedkoper dan een full fletched media streamer met allerhanden opties die ik niet nodig heb) oplossing is om HD content naar de DAC te streamen?

Het liefst iets dat de content zo onverstoord mogelijk, bij voorkeur via coax, mijn DAC in jaagt.

Edit: misschien iets als https://www.allo.com/sparky/digione-player.html maar dan liefst als product dat out of the box werkt
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 14:24:35 door Hannibal »
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
Re: Alleen NAS files streamen naar mijn DAC
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2018, 21:17:23 »
Als het deze vriend is http://www.rega.co.uk/dac-r-1.html dan zou ik beginnen met hem gewoon eens via de USB aan een PC te hangen.
Heb je een hele simpele methode om eens te testen of Hires iets voor je doet

Citaat
(nou ja, tot 24 bits/192 kHz)

De Hires catalogus is niet zo groot.
24/192 is daarbinnen weer beperkt. 24/96 is een wat gangbaarder format

Bedenk dat 24 bit je een (theoretische) dynamic range van 144 dB geeft
96 heeft een bereik tot 48 kHz, meer dan het dubbele van je gehoorsgrens

Hannibal

• **
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2018, 07:52:17 »
Hey Vincent,

Het is inderdaad die DAC, echter de USB komt het minst goed uit de test en wil eigenlijk als ik dit probeer niet te veel soundstage verliezen. Misschien valt het allemaal wel mee inderdaad. Wilde, omdat het om details gaat, met de beste condities die ik beschikbaar heb beginnen, snap je?
En mijn pcs zijn oude zooi, of te groot. Ben ook niet bekent met de software die nodig is.
(Heb nog wel een leuk oud minipeeceetje liggen met linux. Zou dat werken?)

Zocht daarom iets dat niet te veel met de opnames rommelt, maar gewoon een ethernet poort en een spdif/ coax poort heeft. Als het maar performt en zo veel mogelijk 1 op 1 storingvrij doorgeeft. Een simpele web pagina om files van mijn nas te selecteren volstaat al.

Dank je voor je genuanceerde opmerking, lol.

Ik weet het, het lijkt (zeker boven 24/96) een longshot dat je het nog hoort.
Toch... nou ja, je kent de discussie, ben die hier ook beetje tegengekomen, dat het toch de beleving versterkt.

Wilde het wel eens zelf beoordelen en misschien hier wat slimmere manieren (en leuke ervaringen) ontdekken.
Zo las ik gisteren voor het eerst dat je sonos kunt upgraden, misschien ook cool. Heb nog een connect over  :))

Zelf zit ik tot nu toe op de lijn dat je beter goede opnames kunt zoeken (heb ik in het verleden wel verzuimd, soms met beschamend slecht resultaat). Maar zoals altijd is het een combinatie van factoren vaak. Ik speelde hiervoor vaak af via een MF VDAC (eerste versie), in tegenstelling tot de nieuwe een upsampling dacje. Heel practisch ding, klonk fijn. Poetste Sonos best goed op vond ik. Ik miste (tja) echter de rega signatuur. Hij was niet zo zeer vermoeiend, maar ik miste een beetje de kenmerkende rust waaruit alles bij rega gebeurd.
De nieuwe heeft die rust weer en de detaillering is ook beter (maar goed, ik vergelijk nu dacs uit heel verschillende tijdperken, dat weet ik hoor).

Op het werk (ik moest met een lampje zoeken naar iemand die uberhaubt wist wat een dac was  :think:) vond ik iemand die highres streamt vanaf zijn pc/laptop. Had een 384kHz DAC? Gee.... zo ver wil ik (en kan ik met mijn dac uberhaubt) niet gaan.
Ik dacht dat ik een manier had om HD spul te luisteren, mijn pana bluray speler. Maar daar lijkt de digital out beperkt te zijn tot 16/48. Ik wil nog even zoeken of ik daar misschien iets mee kan door een update te zoeken.
Maar misschien kansloos?

« Laatst bewerkt op: 24 maart 2018, 08:25:50 door Hannibal »
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Vincent Kars

• *
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2018, 11:32:36 »
"Had een 384kHz DAC?"

Dat is een spec die je vaak tegen komt
Bedenk dat dit overigens meestal betrekking heeft op de (USB)receiver, wat die aankan qua formats en niet zo zeer over de DAC, de chip die de DA conversie doet.

Er zijn zat streamers te koop, meestal wat prijzig
Ik heb wat voorbeelden op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/DAP.htm

Goedkope oplossingen: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/Network.htm

Wat heel erg populair geworden is, is een Raspberry PI met een HAT.
In jouw geval iets als https://www.hifiberry.com/shop/bundles/hifiberry-digi-bundle/

Success

Hannibal

• **
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2018, 18:01:57 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat die hoge sampling rate betrekking heeft op de USB en niet op de DAC chip zelf? Althans, ik hoop dat ik dat niet begrijp, anders klinkt het me als volksverlakkerij in de gevoelige oren.

Wat een coole website die je deelde.... ik heb eens gegrasduind en man, veel meer serieuse opties dan ik dacht.

Als highres test heb ik een (misschien vind je dat niets en misschien is het niets voor het doel dat ik voor ogen heb) een Raumfeld connector 2 besteld. Ik zag dat die alleen nog beschikbaar waren bij teufel zelf (product gaat er uit) voor een imo prijs om te kunnen experimenteren (129).
Een Raspberry oplossing is duurder, zeg maar.

Ik wil daarmee eerst eens kijken of 24/96 een hoorbare verbetering oplevert. De vergelijking die ik wil maken is die van mijn huidige flacs met de HD content (die ik nog even moet zien te vinden). Misschien sonos vs raumfeld HD als wat men zegt waar is, dat ze vergelijkbaar zijn op een set.

Als dat verschil maakt ben ik vast in de markt voor een kwalitatief goede streamer (als de Raumfeld niet 100% bevalt)  :sceptic:

Bedankt voor de links naar je website, very cool overzicht!

Vincent Kars

• *
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2018, 23:17:16 »
Probeer dit eens, gratis download in verschillende resoluties: http://www.2l.no/hires/index.html

Hannibal

• **
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2018, 07:49:42 »
Thx!!
Zoiets zoek ik inderdaad.
Mooi dat er ook gewoon cd formaat tussennstaat.

Gaat leuk vergelijk worden!
Ze zullen toch wel opmzondag leveren?  :think:  :wacko:
Ongeduldig

Hannibal

• **
Re: Alleen NAS files streamen naar mijn DAC - Hij is er
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2018, 20:54:28 »
Vorige week donderdag eindelijk de raumfeld connect 2 ontvangen.
Gee... wanneer heb ik voor het laatst 12 dagen op een online bestelling uit de EU moeten wachten?

Ik kan het me niet meer heugen.
Maar hij was er, toch?

Vol goede moed aangesloten, voeding, netwerk, toslink...
Setup gedraaid (wifi hoeft niet, in tegenstelling tot wat er wel vermeld wordt), muziek share gekoppeld, gescand...
So far so good.
Best eenvoudig ook.
15 minuten en good to go, waarvan het meeste nog opging aan een naam van de unit invoeren en de share scannen.

Vol goede moet drukken we op play.
Klolere!! Keiharde spikes in de muziek. Had hem bijna teruggestuurd, tot klantenservice me attendeerde op een clock setting die inderdaad het geheel deed werken.

Pfffffffffttttt....

So let the experiment begin!

Zal wel ff tijd gaan kosten om op te zetten

2 b continued

Hannibal

• **
Re: Alleen NAS files streamen naar mijn DAC - getest met highres
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2018, 17:08:52 »
Intussen uitgeprobeerd met highres muziek met dank aan Vincent.

En werkt.

Jandewitt

• *
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2018, 13:44:31 »
Je kunt een chromecast audio aansluiten.

Hannibal

• **
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2018, 14:48:40 »
Hi Jan,

Inderdaad, had ook een optie geweest.
Intussen ander doosje actief ;)

Thankx