Auteur Topic: Zelf bouw subwoofer.  (gelezen 2032 keer)

XXsanderXX

• *
Zelf bouw subwoofer.
« Gepost op: 25 maart 2018, 03:06:32 »
Hallo iedereen,
Ik zie door de speakers de ohms niet meer.
Nu heb ik 4 kleine subwoofertjes gekocht. De bedoeling is om deze in een TL kist te maken. Na veel zoeken en uitpluizen heb ik een kistje uitgerekend en de TL geprobeerd zo goed mogelijk uit te laten komen. Dit gaat helaas niet helemaal lukken ik ben beperkt in de maat voering.
Nu heb ik een probleem met de leverancier van de boxen. Ik heb 4x 8ohm bestelt nu heb ik 4 x de zelfde gekregen alleen blijkt dat er dus 2 van de 4 4ohm zijn.
Ik was van plan om ze serie - parallel aan te sturen.
Kan ik dat nog steeds op deze manier doen. Zie foto.
Alvast bedankt voor de suggesties of ideeën.

Ps de versterker heeft maar 1 uitgang. 4ohm 600watt. 8ohm 300 watt.
Gr Sander.
👍

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Zelf bouw subwoofer.
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2018, 09:05:38 »
Je kunt niet zomaar 4 en 8 speakers door elkaar gebruiken, de outputs zullen verschillen. Bij een nauwkuisterend ontwerp als een transmissielijn kun je daar niet mee gaan stunten. Waarom eigenlijk een transmissielijn voor een sub? Mooi laag in een gecombineerd systeem maar och ook traag en eerder vervormd bij transients (naar mijn idee).
Voor subs: No substitute for squared ánd cubic inches!
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 09:13:17 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2018, 09:59:04 »
Dat gezegd zijnde, bereken je de totaalweerstand van weerstanden in parallel als 1 / (1/R1+1/R2+1/R3...)
Voor jouw plan komt dat neer op:
Rt =  1 / (1/(8+8) + 1/(4+4)) = 5,33333...Ω

XXsanderXX

• *
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2018, 13:27:26 »
Oke bedankt voor de reacties. Dus geen TL kast. Umm 🤔
Ik had idd begreep dat dit zeer nauwkeurig berekent moet zijn. Wat in mijn geval niet kan. Oke we gaan dus op een ander toer door en een ander kistje berekenen. Zou ik bijvoorbeeld wel 2 compartimenten in de kist kunnen maken waarbij 2x 4ohm in een compartiment komt en de 8 ohm in de andere? En deze voorzien van elke een eigen bass pijp.
Gr Sander.
👍

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2018, 13:39:46 »
Ik zou het niet nóg ingewikkelder maken. Er is verkeerd geleverd dus terug met die hap...
groeten,
Arjan

XXsanderXX

• *
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2018, 13:51:57 »
Probleem is dat als ik het terug stuur dat ik meer moet betalen dan ze kosten.  :o haha. En dat wil de winkel niet betalen. Wat ik ook snap. Dus ik wacht het nog even af. Want volgens mij vinden ze het zelf ook niet goed. Kreeg zelfs net op zondag een mailtje dat het hun fout is. En met de vraag of ik dus wel alle speakers heb ontvangen. Wordt vervolgd.

Dit zijn de kleine subjes.

Gr Sander.
👍

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2018, 20:38:23 »
4 en 8 ohm kun je inderdaad niet door elkaar heen gebruiken. En als de woofers uit China komen, dan wordt terug sturen lastig ...
Als je een goede sub zou willen bouwen kijk dan eens bij Visaton in Duitsland. Die hebben mooie drivers (en niet duur) en met hun Boxsim vrij te downloaden simmulatie programma kun je precies zien wat er gebeurd als je met de parameters gaat stoeien. Bovendien hebben ze ook kant en klaar berekende oplossingen voor een sub. Tip: Bestellen van deze producten kan bv. prima bij Reichelt tegen scherpe prijzen.

http://www.visaton.de

XXsanderXX

• *
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2018, 00:23:13 »
Dit subwoofertje is ook puur voor de lol. Ik wil hier mee ook wat ervaring op doen voor de eventuele toekomst.
Ik ben me aan het verdiepen in boxen die ik nu heb. Want ik wil dan een kist maken met een pijp. Ik had een TL kist in Gedachten maar door de ruimte die beperkt is komt mijn berekening niet uit. Nu wil ik uitrekenen hoeveel liter mijn kist moet worden en dan met de bijbehorende pijp. Maar wat komt er allemaal bij kijken zeg. Pffffff.
Ik heb wat van die programma's gedownload maar ze vragen om allerlei gegevens, die ik niet bij de speakers kan vinden.
Of ik weet niet wat ze met die afkorting bedoelen. Zelfs na zoeken naar die gegeven (afkortingen) kom ik er zelfs niet uit.
Ik ben beperkt in ruimte. Hij mag 11cm breed zijn en 28 diep. De hoogte maakt niks uit. Die kan tot 250cm. Ik wil hem van 12mm mdf maken.
Vandaar ook 4 kleine subwoofertjes, om toch een beetje bass te krijgen.
Vandaar dat ik me ook aangemeld heb op dit forum.
Om hulp te zoeken, 
Kan iemand me helpen met het berekenen van de kist en bij behorende pijp.
Alvast bedankt.

Gr Sander.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 00:25:55 door XXsanderXX »
👍

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2018, 08:23:28 »
Hoi Sander,
Fs is 81 Hz. Dat is een octaaf hoger dan de laagste toon van een basgitaar. Ingekast wordt dat alleen maar hoger dus een sub-functie kun je alleen door sterk elektronisch corrigeren afdwingen en met 15 Watt RMS belastbaarheid is de koek dan al snel op.  Dit zijn leuke speakers voor een portable Bluetooth-luidspreker of zoiets.
groeten,
Arjan

Fotohuis

« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2018, 14:36:43 »
Inderdaad, deze drivers zijn ongeschikt voor een subwoofer.

XXsanderXX

• *
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2018, 20:44:41 »
Ja ik weet dat het geen hoog staande super de luxe mega bassub woofers zijn. Dat is mijn in steek ook niet. Het is ook een lowbudget leer projectje. Maar kunnen/willen jullie me helpen met die berekeningen.

Gr Sander.
👍

Fotohuis

« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2018, 21:17:56 »
Je kan alleen een berekening met het Boxsim simmulatie programma maken als alle parameters die nodig zijn van de drivers bekend zijn.

Citaat
Ik ben beperkt in ruimte. Hij mag 11cm breed zijn en 28 diep. De hoogte maakt niks uit.

Verkeerd uitgangspunt. Het gaat om de optimale dimensie's te berekenen. Daarna kun je een kleine concessie doen aan de praktische afmetingen.

Bovendien zul je nu een keuze moeten maken tussen de impedantie's, waarbij 2 stuks 8 Ohm de voorkeur hebben.

Een goede driver voor een sub heeft een lage eigen resonantie en dat zal in diameter ook geen kleintje zijn. Als je bij de subwoofers projecten van Visaton kijkt kun je zelf ook snel tot die conclusie komen. Zelfbouw in een goedkoop project heeft zowiezo al geen zin. Er zijn tig fabrikanten die voor een lage prijs een acceptabel product leveren. Wil je echt iets goed zelf maken dan kost dat meer geld.

Kant en klaar, goed en niet duur, 8 weken op proef en 12 jaar garantie:
https://www.teufelaudio.nl/accessoires/subwoofer.html

Zelfbouw, erg goed:
http://www.visaton.de/de/produkte/hifi-surround-bauvorschlaege/subwoofer

Boxsim programma:
http://www.visaton.de/de/service/literatur-software/software

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2018, 21:24:38 »
Het probleem is niet zozeer dat je budgetluidsprekers hebt gekozen maar dat je voor luidsprekers hebt gekozen die per sé niet voor subgebruik geschikt zijn. Er komt namelijk geen laag uit en zeker geen sublaag.
groeten,
Arjan

Fotohuis

« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2018, 21:32:17 »
Het enige goede systeem wat er ooit is geweest om uit een kleine kast goed en diep laag te krijgen is het Motional FeedBack systeem van Philips. Geproduceerd vanaf 1973 t/m jaren 80.

In de conus van de woofer zit dan een versnellings opnemer en dit signaal wordt vergeleken met het gestuurde luidspreker signaal van de versterker. Derhalve is het ook een actief speaker systeem.

In een kast van 9 liter ca. 35Hz (-3dB).

Jouw gekozen drivers zijn niet geschikt voor laag, laat staan sub laag. Dus je gaat trekken aan een dood paard. Het project heeft zo dus geen zin!

XXsanderXX

• *
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2018, 23:50:56 »
Umm en nu?
Blijven jullie zeggen dit is ruk en werkt niet??
Of kan er toch iets van nuance vanaf??

De site Visaton ken ik al, een leuke en informatieve site. Dank daarvoor.
Maar veel verder kom ik niet, ik beschik niet over alle informatie, helaas.
Daarom doe ik een beroep op jullie ervaring en kennis.

Ik hoop dat jullie mij toch op weg kunnen helpen.

gr Sander

👍