Auteur Topic: Waarschuwing - Modificaties  (gelezen 15043 keer)

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re:Waarschuwing - Modificaties
« Reactie #45 Gepost op: 10 april 2012, 11:16:50 »
Nou... mag, mag...

Je mag in je eigen ding rondspitten wat je wilt, lijkt me.
Anders wordt het wanneer een erkend reparateur dat gaat doen. Dat hoort inderdaad met de beste kwaliteit te gebeuren.
Op zich ben ik niks te beroerd om een verbeunde spitbak geheel te veranderen, bijvoorbeeld door een eindversterker met unobtainable componenten in zijn geheel te vervangen door een goed werkende chipamp, zoals een LM3886.
Maar ik zal dat nooit als een revisie kwalificeren, of een upgrade.
En zo iets is ook geen modificatie, maar eerder een totaal nieuw concept.

Voor apparaten van anderen zal ik altijd  zoveel mogelijk de originele componenten proberen te vinden.

mr_marantz

• There can be only one............classic Marantz!
« Reactie #46 Gepost op: 10 april 2012, 12:45:00 »
Dat hoort allemaal bij een revisie en is géén modificatie. Het spreekt vanzelf dat een revisie ook alleen maar door iemand met kennis van zaken mag worden uitgevoerd.

Mijn antwoord was aan JBL freak maar je hebt gelijk in deze.

En hoe weet een eigenaar of de technicus in kwestie kennis van zaken heeft en ook nog eens netjes werkt?

classicmarantz@gmail.com

Bryston Power

• High - end klinkt gewoon beter..!!
« Reactie #47 Gepost op: 10 april 2012, 12:53:34 »
Dat hoort allemaal bij een revisie en is géén modificatie. Het spreekt vanzelf dat een revisie ook alleen maar door iemand met kennis van zaken mag worden uitgevoerd.

Mijn antwoord was aan JBL freak maar je hebt gelijk in deze.

En hoe weet een eigenaar of de technicus in kwestie kennis van zaken heeft en ook nog eens netjes werkt?

Dat weet hij niet en moet men afgaan op recencies/ervaringen zoals bij zoveel dingen. Maar dit had je zelf denk ook wel kunnen verzinnen.

Aan het sparen voor wat anders....

Schorpioen

« Reactie #48 Gepost op: 26 april 2012, 23:32:19 »

Het heeft dus helemaal geen zin dure ontwerpers bezig te laten zijn met het besparen van een paar kwartjes op componenten

Met bovenstaand argument ben ik het niet eens.
Ontwerpers nemen eenmalige kosten voor hun rekening. Componenten komen in elk apparaat terug en vormen een veel grotere kostenpost. Ontwerpers worden er juist op aangespoord zo weinig mogelijk en zo goedkoop mogelijke componenten te gebruiken. Daarvoor wordt even verderop in het artikel op voortreffelijke wijze blijk van gegeven:

Eén van de meest voorkomende modificaties is het bijplaatsen van elco's in de voeding. Dit klinkt leuk maar het is onzin. Het aardige is dat je hiervoor geen technische kennis hoeft te bezitten. Het is een zeer eenvoudige modificatie die iedereen met een soldeerbout kan uitvoeren. Het kan geen kwaad maar het is ook zinloos. Het apparaat in kwestie voldoet aan de specificaties met de standaard voeding. Het toevoegen van elco's verandert daar helemaal niets aan.

Wanneer een ontwerper van een apparaat (ik laat de versterkers die het prijskaartje van een middenklasse auto dragen even buiten beschouwing) een geschikte voeding moet ontwerpen dan wordt, vooral waar het gaat om redelijk grote aantallen, op de grens van het toelaatbare geconstrueerd. Een elco meer of minder maakt wel degelijk uit, zowel kostentechnisch als in kwalitatieve zin. Relatief gezien zijn elco's grote kostenposten in een versterker. Als zelfbouwer weet ik daar alles van. Daar zit je steeds met het dilemma van kwaliteit en kwantiteit. Je kunt ervan uitgaan dat de voeding van een nieuwe versterker is uitgelegd zodanig, dat juist  aan de minimumwaarden is voldaan. We weten ook de elco's (vooral die van mindere kwaliteit) hun capaciteit na jaren wat verliezen. Een reductie van 20% is niet denkbeeldig.
Niet dat ik vaak versterkers modificeer, maar in alle gevallen leverde het bijplaatsen van elco's een kleinere rimpelspanning aan de voeding op welke op zijn beurt weer voor een rustiger versterkergedrag zorgde.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #49 Gepost op: 27 april 2012, 08:57:32 »
Met bovenstaand argument ben ik het niet eens.
Ontwerpers nemen eenmalige kosten voor hun rekening. Componenten komen in elk apparaat terug en vormen een veel grotere kostenpost. Ontwerpers worden er juist op aangespoord zo weinig mogelijk en zo goedkoop mogelijke componenten te gebruiken.

Jij mag het er misschien niet mee eens zijn maar dan sluit je je ogen voor de keiharde economische realiteit.

Als een ontwerper ook maar slechts één uur moet werken om voor 10 cent aan componenten te besparen dan moeten er al ruwweg duizend apparaten extra worden verkocht om dat ene uurtje terug te verdienen.

Dat zet dus voor een gemiddeld audiocomponent geen zoden aan de dijk en dus gebeurt het niet. Er wordt een ontwerp gemaakt, dat wordt getest en geoptimaliseerd en dan gaat het de productie in. Er gaat echt niet iemand nog uren zitten puzzelen om links en rechts nog een paar kwartjes aan componentjes te kunnen besparen.

Toen ik bij HP werkte hadden we een systeem dat iemand die een idee had dat het bedrijf een forse besparing opleverde daar een flinke bonus voor kon krijgen. Eén ingenieur had het voor elkaar gekregen om de voeding van de DeskJet printers enkele dubbeltjes voordeliger te maken. Dat leverde het bedrijf een besparing op van vele tonnen omdat er miljoenen van die dingen de deur uit gingen.

Maar we hebben het hier over audio componenten. Als er daarvan een keer een paar duizend van één model gemaakt worden is het al veel.

Citaat
Niet dat ik vaak versterkers modificeer, maar in alle gevallen leverde het bijplaatsen van elco's een kleinere rimpelspanning aan de voeding op welke op zijn beurt weer voor een rustiger versterkergedrag zorgde.

Kun je mij daarvan de harde bewijzen leveren in de vorm van verbeterde specificaties van de betreffende versterker?
« Laatst bewerkt op: 27 april 2012, 09:05:05 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

belegjeboterham

« Reactie #50 Gepost op: 28 april 2012, 04:56:06 »
" vroeger" waren elco's nog duurder.
Ik heb mijn Sansui au555a elco's vergroot die in het laag een mager geluid produceerde en ik meende een verbetering te horen.
Waarschijnlijk hebben mijn luidsprekers (remo rogers monitor een 4 weg) een laag rendement.
De elco's in de sansui zijn origineel meen ik één 3300 uF voor de voeding en wegens de enkelvoudige voeding heb je ook uitgangselco's naar de luidspreker die dacht  ik slechts 1000uF  waren. (ben nu niet op plek waar ik ff kan kijken)
Dat kan het laag hoorbaar beinvloeden lijkt me.

Dat is voor een versterker die 2x35 watt zou moeten leveren een groot verschil met bijv de oude elektuur ontwerpen edwin en ekwin uit die tijd (de ekwin een bijna-kopie van de quad 303?) die per kanaal  5000 uF oid voor de voeding hadden en 2500uF voor de uitgangselco minimum.

Hoewel ik die sansui een prachtig versterkertje vind, kun je dus moeilijk zeggen dat er niet in is bezuinigd.