Auteur Topic: Inspelen  (gelezen 2580 keer)

Hannibal

• **
Inspelen
« Gepost op: 26 maart 2018, 18:42:11 »
Ik loop het risico de toorn van sommigen alhier over mij af te roepen door deze vraag te stellen:

Heeft inspelen echt een functie?

Bij mijn nieuwe DAC werd dit namelijk aangegeven (200uur!!).
Nu kan ik me het bij luidsprekers misschien nog voorstellen, buizen: misschien ook, maar een DAC uit discrete electronica? Niet dat ik het vervelend vind, het geeft me een excellent excuus om grote delen van mijn muziek weer eens lekker door te lopen (schat, hij moet echt inspelen hoor ;)).

Zelf dacht ik bij dit soort apparatuur eigenlijk dat de fabrikant eerder zoiets aangeeft, zodat onze oortjes zich kunnen zetten naar het nieuwe geluid in plaats van dat het apparaat zich zo verschrikkelijk ontwikkeld.

Nu heb ik natuurlijk gezocht op het forum en vond een erg goed artikel over kabels en de zin en onzin daarvan (nu we het daar toch over hebben, mijn nieuwe coax spdif kabel heeft een aansluitrichting? Iemand? ;)). Heel fijn te lezen dat wtenschap daar dingen over gezegd heeft.

Ik kon niets vinden over dit soort apparatuur. DACje dus.

Zin of onzin? (Buiten het “PartnerExcuus” dan he)

Han
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

erikjan

Re: Inspelen
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 19:20:19 »
Onzin. :) Alleen bij luidsprekers is het verdedigbaar, niet bij elektronica. Maar discrete elektronica? Dat is de slechtere variant voor dit soort toepassingen.  (verloop, thermische drift, gelijkloop zijn bij discrete elektronica slechter in de hand te houden dan in een ic op enkele vierkante millimeters)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Hannibal

• **
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 19:48:13 »
Ahhhh wat ik al dacht.

Weet niet of ik goede term gebruikte hoor met “discrete electronica”...
Bedoelde eigenlijk geen buisjes  :think:

Zitten vast chippies in (wolfson duootje bv)
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Fotohuis

• **
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 19:59:56 »
Discrete electronica is electronica opgebouwd met transistoren, weerstanden, spoelen en condensatoren, dus geen  ic´s. Kan dus ook met buizen zijn.
Inspelen van een nieuwe luidspreker is heel beperkt, net zoals met buizen. Discrete electronica en ic´s niet. Alles verouderd wel zodat oude electronica slechter wordt, ze gaan in de loop van de tijd meer ruis produceren, condensatoren (m.n. elco's) lopen op in ESR, een ruststroom instelling kan wat verlopen met als gevolg meer vervorming enz.

Raymond1

« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2018, 20:44:50 »
Bij luidsprekers is er wel vaak sprake van een bepaalde inspeeltijd, evenals bij hoofdtelefoons. Maar nevernooit zolang als beweerd wordt. Slechts enkele uren hebben de diverse ophangingen nodig om soepel te worden, geen honderden uren. Mijn luidsprekers (B&W 803 D2) waren met een uur of vier ingespeeld. Mijn hoofdtelefoon (B&W P9) had wat langer nodig, maar na één nacht was ook die ingespeeld. Inspelen van buizen? Kweenie. Ik heb al jarenlang een buizenversterker, (Graaf GM 50 B) waar om de zoveel tijd nieuwe buizen ingaan. Nieuwe buizen vind ik wel beter klinken, maar er is me nog nooit een forse verandering op de korte termijn, dus inspelen, opgevallen. Wél op de langere termijn. De versterker is gebalanceerd opgebouwd, wat tot gevolg heeft dat de buizen binnen krappe waardes van elkaar moeten blijven. En buizen gaan altijd afwijken, zodat dit dus niet gebeurd. Met brom als gevolg. En ook geruis en gesputter. Gelukkig gebeurd dit niet heel vaak en kan ik er mee leven.

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2018, 21:53:59 »
Ik zou ook niet weten waarom buizen ingespeeld zouden moeten worden, behalve misschien om initiële onzuiverheden kwijt te raken. Maar ja, buizen zijn nooit mijn favoriet geweest. ;)

O, Fotohuis: ook ic's bevatten transistoren, weerstanden, condensatoren, maar die zitten allemaal on-die. ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

• **
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2018, 21:55:29 »
Citaat
De versterker is gebalanceerd opgebouwd, wat tot gevolg heeft dat de buizen binnen krappe waardes van elkaar moeten blijven. En buizen gaan altijd afwijken, zodat dit dus niet gebeurd. Met brom als gevolg. En ook geruis en gesputter.

Derhalve is een buizen eindversterker kostbaar om goed te blijven klinken.  Een buizen voorversterker wordt veel minder belast en de (triode) buizen gaan ook veel langer mee. Bovendien zijn ze niet gebalanceerd. Het probleem met buizen versterkers is vaak brom en ruis. De THD is ook veel hoger dan een vergelijkend model met bipolaire onderdelen. Maar hoormatig kan het fijn klinken.

Keuzes ....

Fotohuis

• **
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2018, 22:09:21 »
Citaat
ook ic's bevatten transistoren, weerstanden, condensatoren, maar die zitten allemaal on-die

Uiteraard, zei het dat condensatoren met kleine capaciteiten alleen op een substraat kunnen worden geintegreerd.

Een IC valt niet onder discrete componenten wat een vraagstelling was.

supernova

« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2018, 23:49:16 »

Maar ja, buizen zijn nooit mijn favoriet geweest. ;)
dat dacht ik al...buizen geven een warm gevoel   ;) ;D

Raymond1

« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2018, 00:19:43 »
Derhalve is een buizen eindversterker kostbaar om goed te blijven klinken.  Een buizen voorversterker wordt veel minder belast en de (triode) buizen gaan ook veel langer mee. Bovendien zijn ze niet gebalanceerd. Het probleem met buizen versterkers is vaak brom en ruis. De THD is ook veel hoger dan een vergelijkend model met bipolaire onderdelen. Maar hoormatig kan het fijn klinken.

Keuzes ....

Euh... ik heb het hier over een geïntegreerde versterker, geen voor-eindcombi. En deze versterker is van voor tot achter gebalanceerd. En was in aanschaf ook niet bepaald een koopje. En ja, zijn s/n ratio van 80 dB is nou niet bepaald indrukwekkend. Maar daar merk ik niks van, zelfs bij het draaien van een lp kan het in stille passages echt muisstil zijn. Lp’s en buizen, technisch gezien compleet ruk, maar ik vind het werkelijk fantastisch klinken.

Fotohuis

• **
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2018, 11:21:10 »
Mijn keuze is een buizen voorversterker en een Dmos eindversterker en ik draai ook LP's. Wat veel helpt om je s/n te verbeteren en de THD omlaag te brengen is het vervangen van die goedkope 6N3 Chinese triodes door bijvoorbeeld G.E. militaire spec triodes. Een voorversterker gaat dan van een beetje ruis naar bijna geen ruis.

Verder wordt de ruis bij het afspelen van een LP voornamelijk veroorzaakt door de RIAA correctie voorversterker en de LP zelf. Voor het eerste kun je terugvallen op "high tech" OPAMPS zoals een LT1028, kost dan 10x meer dan een NE5534 oid. en geeft op het einde ca. 3dB betere s/n. De slew rate van dergelijke audio OPAMPS zijn ook erg goed dus zeker het overwegen waard. Je kunt er ook 5 stuks parallel zetten om het uiterste te krijgen alleen met een buizen versterker heeft dat weinig zin op het totaal beeld.

Keuzes ....

Hannibal

• **
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2018, 13:04:35 »
Hi all,

In zijn algemeenheid heeft het dus geen zin om een component als een DACje in te spelen dus.
(O... o.... laat mijn Meisje het niet horen, ik was net zo lekker bezig om hem .... ehhhhh.... te verouderen dan eigenlijk ;))

Wel interessant de buizen verhalen trouwens. Alleen buisjes geluisterd op AV beurzen, maar dan kun je ze net zo goed in je auto inbouwen en luisteren, met al dat achtergrondgeluid ;)

Good to know we are on the same page

Fotohuis

• **
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2018, 16:13:32 »
Citaat
Wel interessant de buizen verhalen trouwens.

Een mooie vervanger voor een 6N3 is de GE 5670W:

https://www.tonefactory.nl/general-electric-5670w-2c51-6n3

Maar ook een Russische kan erg goed zijn:
https://www.tonefactory.nl/6n3p

In oktober 2017 kocht ik in L'viv (Oekraïne) een setje voor 30 hrivna (ongeveer 1 euro).

Raymond1

« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2018, 23:00:17 »
Mijn keuze is een buizen voorversterker en een Dmos eindversterker en ik draai ook LP's. Wat veel helpt om je s/n te verbeteren en de THD omlaag te brengen is het vervangen van die goedkope 6N3 Chinese triodes door bijvoorbeeld G.E. militaire spec triodes. Een voorversterker gaat dan van een beetje ruis naar bijna geen ruis.

Verder wordt de ruis bij het afspelen van een LP voornamelijk veroorzaakt door de RIAA correctie voorversterker en de LP zelf. Voor het eerste kun je terugvallen op "high tech" OPAMPS zoals een LT1028, kost dan 10x meer dan een NE5534 oid. en geeft op het einde ca. 3dB betere s/n. De slew rate van dergelijke audio OPAMPS zijn ook erg goed dus zeker het overwegen waard. Je kunt er ook 5 stuks parallel zetten om het uiterste te krijgen alleen met een buizen versterker heeft dat weinig zin op het totaal beeld.

Keuzes ....

Er heeft in mijn versterker nooit goedkope chinese rommel gezeten. Bovendien is mijn versterker geen chinees maar een italiaan. Ik heb er vier E88CC buisjes van JJ inzitten (daarvoor hetzelfde type van ik dacht Electro Harmonix), twee 6H30 van Sovtek en vier maal KT90 van Electro Harmonix. Hiermee geeft de versterker praktisch geen ruis, althans niet op de luisterplek hoorbaar, ook niet bij hard spelen.

Als phonotrap gebruik ik een BMC Phono MCCI. Geen idee wat daar voor opamps inzitten, maar hij heeft een s/n ratio van > 95 dB. Dat is dus vrijwel onhoorbaar. En gezien de prijs ga ik hem zeker niet mollificeren, hooguit bouw ik hem om naar de Signature Edition, volledig volgens de specs van de fabriek.

Blijft enkel over de ruis van de lp zelf. Maar een goede, schone lp is ook zo goed als stil. Ligt helemaal aan de kwaliteit van de persing en de kwaliteit van het gebruikte vinyl.

Raymond1

« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2018, 23:03:25 »
Wat trouwens veelal ook in moet spelen: elementen van platenspelers. De ophanging van de naald moet soepel worden en gezien de minieme bewegingen kan dat best wat tijd in beslag nemen.