Auteur Topic: Audioquest coffeebean?  (gelezen 888 keer)

Hannibal

• **
Audioquest coffeebean?
« Gepost op: 28 maart 2018, 20:31:36 »
Guy’s

Toen ik mijn dacje binnen had, besloot ik even bij een witgoedzaak (mag dat? Expert?) een spdif coax kabeltje te halen om wat spul er op aan te sluiten.

Ik weet niet meer precies het type maar ik dacht dat het een audioquest kabel was die ze hadden, mooie doos volgens mij de naam iets als “coffeebean”?

Ik had hem er al vanaf geplukt en naar de kassa meegenomen. Vroeg wat die koste en het duurde even voor het verlossende woord er uit kwam: haast 500 eur???
Ik heb hem maar terug laten hangen en een alternatief gevraagd (vond het ook niet des experts eigenlijk, wat is er met die club gebeurd?) en hij kon de andere uitverkochte audioquest kabel bestellen (1meter) kosten ongeveer 160€.

Nu weet ik dat ik een beetje een oldtimer begin te worden, maar wat is hier nu werkelijk de zin van?
Is dit normaal bij expert tegenwoordig? En wat is dat in vredensnaam voor spul?

Bij een echte hifi zaak langsgegaan en voor 30€ een in mijn ogen veel te dure coax gekocht die ik ook nog richtingsgevoelig aan moest sluiten? Zin of onzin!
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Audioquest coffeebean?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2018, 21:08:51 »
Onzin.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Hannibal

• **
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2018, 21:26:32 »
Gee...

De 500€ kabel is onzin idd lijkt me
De 160€ ook denk ik
De richting ook vermoed ik.

Waar doelde jij op met je antwoord?
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2018, 21:28:53 »
Zowel de dure kabels (inderdaad zelfs die van 30 euro, laat staan die van 160 of 500 euro), als de richtingsgevoeligheid (ooit van wisselspanning gehoord?).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Hannibal

• **
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2018, 22:25:55 »
Hihi

We zitten op een lijn hier hoor.

Ik ben als computer technicus opgeleid en kan me bij richtingen van een coax idd niets, maar dan ook niets voorstellen (zat wel mooie webbing omheen ;))

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2018, 22:45:22 »
Ik vermoed deze: https://www.audioquest.com/cables/digital-cables/digital-coax/coffee

Kom je mooi op de koffie.
Maar hele volksstammen geloven dat kabels van grote invloed zijn.
Een voorbeeldje
https://www.alpha-audio.nl/2015/04/multitest-betaalbare-speakerkabels/

Hannibal

• **
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2018, 07:30:37 »
Een feest van herkenning...
Dat was hem inderdaad.
Erg mooie verpakking ook (deed me al twijfelen wat ik aan het kopen was ;)).

Bizarre prijs imo (voor een spdif kabel).

Nu denk ik ook weet niet dat je een stukje van je oude radio coax moet hergebruiken en er twee nieuwe plugjes aan moet rommelen, zeg maar. Er gaat toch een signal overheen met stijle flanken (als het goed is althans), dus beetje solide in elkaar lijkt me handig.

Tja het onderzoek... speaker kabel.... ik weet nooit wat ik daar precies van moet vinden. Bij mijn set zit er gewoon stevige 4 kwadraat koper kabel tussen de versterker en luidsprekers. Wel luidspreker kabel, maar merkloos en nix exorbitants. Ik denk op mijn set voldoende ook. Mijn luister/audio vriend (we zitten niet altijd op 1 lijn) die heft een sort flatcabel achtig spul er tussen.
Vraag me af wat de gedachten daarachter is.
Het ziet er ernstig capacitatief uit.

Ben ook ooit bij iemand geweest met forse Martin Logans (electrostaten) waar hij, vanwege het lage rendament, 4x 800W in pompte. Daar zaten ook special luidspreker kabels tussen. Maar ja.... dan heb je het ineens over heel andere stroom sterkten en dergelijke dat ik me voor kan stellen dat je daar geen stukje netsnoer gebruikt. Besides, als je zo veel geld in luidsprekers en versterkers stopt (stonden wel een paar forse "auto's" zeg maar), tja dan is zo'n kabel misschien ook geen issue, financieel ;)

Wat vind je van die coffee kabel?
(hij was wel mooooooi ;))

Vincent Kars

• *
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2018, 11:06:42 »
Ergens in de Jaren 80 zijn ze in de high-end wereld begonnen met kabels.
Dat is een heel geloof geworden
Op de diverse audio fora rapporteren ze werelden aan verschil.
Feit is dat er amper meetbare verschillen zijn.
Feit is dat die verschillen in weerstand, inductie en capaciteit dermate marginaal zijn dat het geen hoorbaar effect kan opleveren.
Maar daar overtuig je geen audiofiel mee.
Er zijn ook geen blinddoek testen te vinden waarin is aangetoond dat er een hoorbaar verschil is.
Maar daar overtuig ook je geen audiofiel mee.

Het blijft steken in een geloofsartikel en als bekend, het geloof is sterker dan de feiten.

SPDIF is vrij simpel, een kabel met een AC weerstand van 75 Ohm.
Als je het netjes doet, dan monteer je die af met een 75 Ohm BNC anders krijg je een impedantie mismatch.
Dat is het leuke van de Coffee handel, gewoon RCA.
Het ziet er geil uit maar is zijn geld niet waard.
Je luistert tenslotte niet met je ogen.
Een “gewone” kabel met een techflex er omheen en het oog heeft ook wat.

Ik zelf vind uiterlijk wel belangrijk.
Al die troep ligt in het zicht in de kamer.
Ik ben dan ook bereid om voor het uiterlijk te betalen.
Maar dit soort prijzen vind ik te excessief en als je alle audiofile wartaal leest en de pseudo techtalk op de Audioquest site , dan voel ik mij opgelicht.

In Nederland mag op homeopathische geneesmiddelen niet meer  mag staan dat ze ergens tegen werken.
Dat wordt gezien als misleidend want de werking is nooit aangetoond.
Eigenlijk wel raar dat dit niet voor al dit soort audio accessoires geld.

Kermit

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2018, 11:14:14 »
(...)
Maar hele volksstammen geloven dat kabels van grote invloed zijn.
Een voorbeeldje
https://www.alpha-audio.nl/2015/04/multitest-betaalbare-speakerkabels/

Wat een onvoorstelbare leutertest zeg. Werkelijk tenenkrommend.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Hannibal

• **
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2018, 14:08:15 »
Ja.... zou wat zijn, misleidende audio reclames verbieden, lol.

Maar goed. Tja die 30 eur heb ik ook alleen geaccepteerd omdat ik niets kon vinden in dat dorp bij ons dat buiten die kabel acceptable was. Of een plastic prul die al bijna uit elkaar donderde als je hem van het rek haalde (en er niet uit zag) of die coffee... Wilde wel die avond (tja soms moet het dan ook allemaal werken vind ik ;)) alles voor elkaar hebben. Zelfs mijn ega vond de kabel mooi, dus I suppose that's something too ;)

Wat die test betreft.... dat was toch geen test? ik las er uit dat ze gewoon naar muziek hebben zitten fantaseren, n'est pas?

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2018, 15:45:10 »
Vincent: ik hoop niet dat die kabels een weerstand van 75 ohm hebben. Een impedantie van 75 ohm is een stuk aannemelijker. Weerstand (gelijkstroom) en impedantie (wisselstroom) zijn verschillende zaken.
― Terry Pratchett, Eric

Vincent Kars

• *
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2018, 21:13:22 »
Citaat
AC weerstand van 75 Ohm

Is dat iets anders dan impedantie?

Hannibal

• **
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2018, 21:22:09 »
Ik begreep het hoor.
Denk te snel gelezen door ej

Vroeg me wel beetje af of die coffee’s ook echt gekocht worden.

Misschien ook gewoon als je het 10/20 voud voor je set uitgeeft dan ik, dat het niet uitmaakt.

Zullen we kabeltjes maken? Ik kan nog wel beetje solderen, denk ik.
“Handcrafted audio spdif” ?
Of “Espresso” nee “Ristretto”?

:think:

Mac-kees1961

• *
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2018, 21:39:46 »
Dure kabels volgens mij ook allemaal onzin.
Handleiding Quad 33 zegt ook doodleuk   Gewoon lampesnoer voldoet uitstekend.

Jaren geleden bij trans TEC inRotterdam ook zoiets meegemaakt  paar dure figuren van o.a Denon , Nakamichi en meer van dat spul bij elkaar.
Luisteren naar kabels op een ESl 63

Nou de prachtige verzen waren niet  aan de lucht zo mooi als dat het klonk
Tot het zwarte doek weggetrokken werd bleek dat er voor de grap gewoon prikkeldraad was gebruikt.
Was toen een jaar of 25 maar heb toch zeker een week zo hard gelachen dat mijn omgeving dacht dat er toch iets mis was deze keer

Als je een cake gaat bakken en je knikkerd er 8 eieren in in plaats van 4 kan je duur gouden bestek gebruiken en chinees porseleinen bordje gebruiken maar die 4 eitjes peur je je van zijn leven nooit meer uit.

erikjan

« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2018, 21:48:18 »
Is dat iets anders dan impedantie?

Ja. AC weerstand is een niet-bestaande term. Dat heeft vooral te maken met de manier van beschrijven. Impedantie van DC is daarentegen wel bestaand (= weerstand). Mathematisch is impedantie veel complexer (letterlijk) dan weerstand. Je hebt complexe rekenkunde nodig als je impedantie beschrijft. De complexe termen worden 0 als het over weerstand gaat.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 21:50:47 door erikjan »
― Terry Pratchett, Eric