Auteur Topic: Review KPN 4K kastje, Audiophonic lineaire voeding, Fantec mediaplayer  (gelezen 329 keer)

henk47

• *
Een abonnement op een KPN 4 K kastje bevat opties die je bij goedkopere KPN abonnementen moet bijbetalen.  Door het geringe prijsverschil heb ik een 4k kastje genomen, ondanks het feit dat ik geen 4K TV heb (en ook geen smart tv).
Het kastje heeft betere specificaties dan de andere KPN kastjes, werkt heel snel en heeft nog geen storing gegeven. Het Kastje heb ik met een optisch SPDIF kabeltje (toslink) verbonden met mijn DAC.  Omdat het geluid van de TV minder was dan andere geluidsbronnen heb ik de meegeleverde  voeding van het 4k Kastje vervangen  door een lineaire 12 volt voeding van het Franse Audiophonics. Dat gaf een veel beter geluid.
Het geluid kan zachter worden gezet, terwijl de stemmen toch verstaanbaar blijven.
Bas geluiden zijn beter te onderscheiden.

Bij het vervangen van de bijgeleverde voedingen door betere, zijn er drie mogelijheden.
De eerste is de  IFI power van 59 euro. Dat is een schakelende voeding waarvan de fabrikant zegt dat de nadelen daarvan door een aparte techniek zijn opgeheven. Lineaire supplies zijn er zoals the best of 2 worlds of de voedingen van Teddy Pardo, die beginnen bij rond de 250 euro of de lineaire voeding van Audiophonics van rond de 100 euro. Ik heb laatstgenoemde aangeschaft (12 volt) en vind het resultaat zo goed dat ik niet een duurdere wil proberen.

De voeding van  Audiophonics heeft twee uitgangen zodat je er twee apparaten op kunt aansluiten. Naast het 4K kastje heb ik  er de Fantec 4KP6800 android mediaplayer op aangesloten. Ook hier was er een verbetering. De mediaplayer is voor mij wat overkill want wat ik er meestal mee doe is via Kodi muziek streamen van Qobuz. De reden voor deze aanschaf was dat ik voor de aansluiting op mijn DAC een coaxiale (koperen) SPDIF uitgang nodig had. Eenvoudige apparaten met deze uitgang worden schaars. De meeste Kodi apparaten hebben alleen nog maar een optische uitgang. Verder geen klachten over de Fantec die identiek is aan de Himedia Q10.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Review KPN 4K kastje, Audiophonic lineaire voeding, Fantec mediaplayer
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2018, 14:20:32 »
Een TosLink signaal is tamelijk robuust, ieder sample staat voor een duidelijk gedefinieerde spanningsniveau in de tijd en een andere voeding gaat in dat proces geen andere nullen en enen opleveren en zo ook geen duidelijker stemmen of bas.
Trics on the brain kunnen dus zowel door Victor Mids als door audio-experimenten worden opgewekt.
Kabelverschillen voor gitaar en phono ga ik direct met je mee maar hierin niet.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Eip

« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2018, 18:12:29 »
Hier heb ik ook zo,n kastje. En het gaat prima zo.
Onkyo r-811 rds  NAD C720BEE in opslag.
Marantz cd5001
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006

Francois

• *
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2018, 05:41:52 »
I want you to understand this more content to more accurately without having to read several times.

supernova

« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2018, 10:08:41 »
Hier ook een verbetering met de iFi power.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2018, 10:28:16 door supernova »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2018, 10:54:46 »
Maar mogelijk ingebeeld..
groeten,
Arjan

supernova

« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2018, 12:09:00 »
Ik ben overtuigt van niet en als het toch zo is maakt het voor mij niet uit, ik hoor het zo. Gisteren even gewisseld met de originele adapter en daar was weer dat verschil. Ik kan er ook niets aan doen dat mijn hersens het zo aangeven.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2018, 12:28:33 »
Dat doen ieders hersenen, de mijne ook.  Maar sinds de introductie van de P.W. Belt folie in de audio ( zon' dertig jaar geleden) ben ik de persoonlijke subjectieve beleving ook regelmatig langs de meetlat van de objectieve toetsing* gaan leggen en dan willen er weleens wat schellen van de ogen (oren) vallen.

*Die ligt in deze tijd van holisme, fake nieuws en Donald Trump wel aardig onder vuur helaas.
groeten,
Arjan

supernova

« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2018, 13:13:09 »
Mijn niet onderbouwde mening is bekent, dus laat ik het hierbij😉

Jan

« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2018, 09:28:08 »
De ifi Power staat ook op mijn verlanglijstje en wordt dan gebruikt om de Chromecast Audio te voeden.

supernova

« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2018, 15:25:38 »
In Deutsland 49,-