Auteur Topic: Welke subwoofer+plateamp voor inbouw sub in ikea kast inbouwen?  (gelezen 1456 keer)

Tuttivini

• *
Welke subwoofer+plateamp voor inbouw sub in ikea kast inbouwen?
« Gepost op: 27 april 2018, 17:39:22 »
Forumleden/kenners, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de start van mijn eerste zelfbouw actieve subwoofer:

Ik heb, vlak bij mijn ideale luisterplek, een Ikea Kallax open vakkenkast staan.
Ongeveer zoals deze:
https://www.ikea.com/PIAimages/0395375_PE562017_S5.JPG

In zo'n vak (het vak rechts onderin) wil ik een subwoofer bouwen.
Voor het vak daarboven zit bij mij een deurtje (hele onderste rij is bij mij open, de hele tweede rij heeft deurtjes, de derde en vierde rij zijn bij mij ook helemaal open)
In dat deurtje, boven het vak waar de subwoofer komt, wil ik de versterker (een plate-amp) plaatsen.

Het vak waar de subwoofer heeft de volgende inwendige maximale maten:
breed: 33,4cm
hoog: 33,4cm
diep: 39cm

Ik wil er een 10" woofer in bouwen. In een gesloten 18mm mdf behuizing.
Gesloten omdat dit het makkelijkste is en ik de sub ook/voornamelijk voor muziek wil gebruiken.
De woofer zelf komt dus naar voren gericht/in het zicht.
Ik kan daar natuurlijk een vierkant frame met grijs/zwart speakerdoek voor maken, zodat het vak afgesloten lijkt. Maar als de woofer qua looks mooi is, dan lijkt me dat ook fraai om te zien.

Ik wil, om dit te maken, een actieve 2ehands donor 10" woofer er voor kopen, waar ik de woofer en de plate-amp van kan gaan gebruiken óf een losse woofer en (plate)amp kopen.

Als ik een berekening doe op basis van de afmetingen, met 18mm mdf plankdikte, dan kom ik op een volume van 29,4 liter. Als ik gebruik ga maken van dempingswol, dan komt dat op een gecorrigeerd volume van 35,3 liter.

NU MIJN VRAAG AAN JULLIE:
Wat voor 2ehands actieve donor subwoofer óf losse 10" woofer + (plate)amp komen hier voor in aanraking om correct (Qua volume, gesloten behuizing, etc.) te werken in deze gesloten behuizing?

(achter het meubel ligt al netjes een rca kabel te wachten. Die rca kabel loopt, via een verloopkabel van stereo tulp naar rj45 powerlink naar een Bang & Olufsen Playmaker. Op die Playmaker zitten twee Beolab 8000 actieve front speakers waar deze subwoofer dus mee mag gaan samenwerken!
Op de playmaker zit ook mijn tv aangesloten. Ik gebruik de setup dus voor muziek (dlna, spotify, airplay) als ook voor films)

En qua demping? Wat zal ik doen om de mdf kist 'resonantievrij' in zo'n vak te plaatsen? rondom beplakken met bitumen? Onderop op een rubber dempingsmat of doppen plaatsen en de zij- en bovenkanten net niet de kastzijdes laten raken?

Qua budget?... Ik wil er in de basis max 300 euro aan uit geven.

Tuttivini

• *
Re: Welke subwoofer+plateamp voor inbouw sub in ikea kast inbouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2018, 17:46:54 »
P.s.:

Ik ben me bewust van de beperkingen die een relatief simpele inbouw subwoofer me kan brengen. Mogelijke resonanties die toch niet voorkomen kunnen gaan worden, etc...
Maar het esthetische deel speelt gewoon een héle belangrijke rol.

Eerder heb ik, in samenwerking met de Beolab 8000's, gewerkt met een flink potente Beolab 2 subwoofer en ook eens met twee Rel Q150e's, maar allemaal de deur uit gedaan omdat de akoestiek toen niet klopte (zwevende vloer).
Sinds vorige week echter een compleet vaste teak houten visgraat vloer laten leggen, dus de akoestiek is ineens héél positief veranderd en ik wil nu bovenstaande eens proberen qua subwoofer...

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 19:00:53 »
Hoi,
Viltjes tussen de subkast en de IKEA kast. Bitumen doet (als het al werkt) iets tegen paneelresonanties en die heb je niet in een sub.
Aankoppelen op BeoLabs zonder filtering zal geen ideaal huwelijk opleveren i.v.m. het rommelige faseverloop van een basreflexbehuizing en de baslineariseringsfiltering in de 8000. Liever op een hogere frequentie zelf filteren zodat de 8000's in het laag niet meer meedoen.
De BeoLab 2 heeft bijboorbeeld die filtering zelf al aan boord ( alhoewel ik dat ook een vrij zenuwachtige sub vind die meer voor film dan muziek lekker werkt).
Hoe is overigens van de twee stereosignalen één monosignaal gemaakt voor de sub? Dat kun je eigenlijk alleen actief correct laten plaatsvinden.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Tuttivini

• *
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 20:08:17 »
@Be tweeter:
Bedankt voor je reactie.
Ik hoop dat ik met jouw aangedragen viltjes genoeg resonanties mag voorkomen, zodat de subwoofer leuk 'in' de kast kan werken.

Helaas kan ik met de huidige simpele setup (een B&O Playmaker aangesloten op de Beolab 8000's) de Beolabs niet actief/op voorhand filteren denk ik? Of wel?

Je hebt gelijk dat de Beolab 2 die filtering wel zelf aan boord had. Vanaf mijn Playmaker ging er een powerlink kabel naar deze woofer. En vanaf daar met powerlink kabels naar beide 8000's. Op de woofer zelf kon je instellen welke luidsprekers je had en daarop paste de woofer de scheidingsfilters netjes aan en ontlastte de 8000's dus in het laag.
Alleen die Beolab 2 vond ik ook erg rommelig. Wel bizar krachtig, maar niet fijn bij muziek. En zeker niet bij mijn toenmalige 'zwevende' vloer/akoestiek.

Hoe ik van stereosignalen één monosignaal maak?
Ik heb gewoon zo'n kabel gekocht (maar dan eentje van 15 meter) om een non-b&o subwoofer op b&o apparatuur aan te sluiten:

Die gaat met de rj45 stekker dus rechtstreeks in de Playmaker. En ik ben van plan de twee rca pluggen (dus linker en rechter kanaal) op de stereo input van een geschikte plate-amp aan te sluiten en op die plate-amp de juiste instellingen te doen (frequentie, fase, volume, etc.)

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 20:18:40 »
Ah, gewoon een stereokabel, dat moet goed gaan op een L R in van een sub. Met een Mini-DSP zou je de filtering kunnen uitvoeren, die kosten je de kop niet al zul je wel je kabelparcours weer wat moeten aanpassen. Ook zijn er sub amps met gefilterde uitgangen.
groeten,
Arjan

Tuttivini

• *
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 20:44:45 »
Een mini-dsp is idd misschien wel een interessante optie om het puntje op de i te krijgen in mijn setup! Bedankt  :idol:.

Voordat ik dat ga aanschaffen/instellen/testen, wil ik weer even terug naar de zelfbouw subwoofer:
Eerst maar eens kijken hoe die gaat klinken. Als dat goed 'genoeg' uit gaat pakken, dan wil ik idd kijken naar de mogelijkheden om de Beolab 8000's te filteren, zodat ik geen 'dubbbele bas' krijg / rommelig faseverloop.

Wat zou nu, kijkende naar mijn startpost, een geschikte actieve donor subwoofer of losse woofer + plateamp zijn voor mijn setup en afmetingen?

Mac-kees1961

• *
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2018, 21:41:22 »
Ik zou eerst maar eens uitvogelen of de plek waar die sub komt te staan wel de juiste is voor je complete stereobeeld.
Als het goed neergezet is moet het lijken alsof je gewone speakers meer bas hebben. En meer bas uit de plek van een IKEA gat is dus niet de juiste.
Leen of probeer een sub en kijk of het wel mogelijk is. ( niet leuk voor webwinkels maar alles is binnen 14 dagen retour te sturen).

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2018, 08:01:10 »
Ik heb nog een sub staan die je zou mogen lenen. (Haarlem).
groeten,
Arjan

Tuttivini

• *
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2018, 10:16:38 »
Goed plan om eerst eens te testen qua locatie, voordat ik eea ga aanschaffen en bouwen.
Ik kan een 'test subwoofer' niet helemaal in de kast zetten, omdat die/de meeste niet in dat vrij kleine vak passen... Maar ik kan hem er wel vlakbij zetten en beoordelen natuurlijk.

@Be Tweeter:  Wat een tof aanbod. Dankjewel.
Ik heb zelf in een andere ruimte/opstelling nog een Klipsch KSW10 staan. Is weliswaar een gepoorte actieve woofer, maar die kan ik mogelijk gebruiken om te bepalen of de positie in/bij die kast überhaupt interessant is.

Zijn nu nog, na verbouwing, aan het inrichten, maar eind van de week kan ik dat wel doen en hier de bevindingen laten weten.

Ik hoop dat het een toevoeging is en we weer verder kunnen over 'welke donor woofer en plate-amp' het nou kunnen worden.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2018, 10:21:12 »
Een donorwoofer zul je van moeten uitzoeken hoe die zich bij de gegeven inhoud gedraagt. De versterker is dan minder boeiend want die kun je met de mini-DSP volledig controleren.
groeten,
Arjan

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2018, 20:02:15 »
Wanneer je met een dsp gaat corrigeren moet je zeer zeker op de versterker letten ,een te lichte versterker laat zich nu eenmaal moeilijker corrigeren .

We hebben het namelijk nog steeds over een hele kleine inhoud waar een 10"driver ingestopt moet worden ,zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met onvoldoende versterker vermogen .
diyma

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2018, 20:35:19 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Het bultje wat ontstaat bij een te kleine kast kun je er wel mee wegregelen maar een tekort aan dieplaag compenseren vreet vermogen.
Ik had mijn advies om te kijken hoe de woofer zich in de kast gedraagt beter kunnen inkleden als:" zoek een woofer die bij het kastvolume past" Het advies voor de versterker was bedoeld als dat er geen regelmogelijkheden op hoeven te zitten wanneer je dsp gebruikt ( maar inderdaad voldoende vermogen).
groeten,
Arjan

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2018, 09:36:37 »
@ TS ,

Ik heb nog een 10 inch lange slag woofer liggen ,die mag je van mij uitproberen en wanneer het geval is dat hij jou bevalt komen we daar wel uit .

Het betreft een Em-Phaser EX10T3 .
http://www.fritigobend.de/EMPHASER%20EX10-12-15T3%20Datenblatt.pdf

Uit eigen ervaring kan ik melden dat deze het prima doet i.c.m een Hypex DS 2.0 .
diyma

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2018, 10:48:35 »
Die Hypex heb ik hier ook tot grote tevredenheid.
groeten,
Arjan

Tuttivini

• *
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2018, 22:16:02 »
@turbomarco:
Dankjewel voor je aanbod. Dat klinkt als een geschikte subwoofer voor mijn behuizing!
Hij heeft zie ik zelfs maar 19 liter inhoud nodig met een gesloten behuizing?
Mijn berekening qua volume/gewenste afmeting in het vak, kwam ik op 29 liter (en 35 liter gecorrigeerd als ik er dempingswol in stop)
Moet ik die 19 liter aanhouden?

Over de door jullie aangehaalde Hypex plate amp hoor ik idd ook erg veel goeds. Dat zou een mooie combi kunnen gaan worden...

Eind van de week zal ik mijn test woofer testen, om er achter te komen of de kast/die omgeving überhaupt geschikt is qua locatie.
Als dat zo is, kom ik terug op jouw aanbod mbt de subwoofer.