Auteur Topic: Welke subwoofer+plateamp voor inbouw sub in ikea kast inbouwen?  (gelezen 1113 keer)

Mac-kees1961

• *
Re: Welke subwoofer+plateamp voor inbouw sub in ikea kast inbouwen?
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2018, 22:37:51 »
Persoonlijk geloof ik niet alles wat de beste man beweerd (Paul McGowan van PS Audio)
Maar zijn tip over plaatsen sub werkte in míjn geval prima.

Zet de sub op je luisterplaats en ga luisteren in de buurt van je speakers, de plek waar het laag opgaat in het geluidsbeeld is vaak de juiste plek voor je sub.
Is een YouTube uitleg over.....

« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 22:40:48 door Mac-kees1961 »

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2018, 11:35:05 »
Het klopt als een bus dat deze woofer aan 19 liter genoeg heeft indien je uit gaat van een gesloten systeem ,echter zou ik dan wel de behuizing zo groot mogelijk maken (lees inhoud) dat je ook nog voldoende interne versteviging aan kan brengen om paneelresonantie tegen te gaan ,en de woofer snoept ook nog wat van die inhoud af .

Al met al komt het aardig dicht in de buurt van de door jouw opgegeven maten .
diyma

Tuttivini

• *
« Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2018, 10:49:30 »
Kwam op een Duits hifi forum nog een afbeelding tegen van een gelijke Ikea kast (maar dan eentje met maar vier vakken. Ikzelf heb totaal 24 vakken (6 breed, 4 hoog). Maar dit 'simpele' idee/looks is dus wel wat ik voor ogen heb:

Tuttivini

• *
« Reactie #18 Gepost op: 1 mei 2018, 11:17:03 »
En toen doorzoekende op wat anderen al in deze Ikea kast hadden gemaakt, kwam ik erachter dat op bovenstaande afbeelding een 12"(!!!) Mivoc AW3000 woofer is gebruikt.
Ook in deze afbeelding:

Vervolgens zie ik dat er een bedrijf in Duitsland is die die woofers compleet met plate amps aanbiedt:
http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_de.htm?http://www.lautsprechershop.de/hifi/versacube.htm

Ze noemen dat dan een 'versacube'. Ik zie dan wat technische specs staan waar ik zelf geen verstand van heb...
Wat is jullie mening hier over?

erikjan

« Reactie #19 Gepost op: 1 mei 2018, 13:30:05 »
De versacube is een door Klang & Ton (Duits tijdschrift) ontworpen subwoofer, met niet echt geweldige specs. Dat staat ook enigszins verdekt in die link (optimaal bij 70-100 Hz). Dat kun je eigenlijk geen subwoofer noemen, maar eerder een gewone woofer.

Bedenk dat de wanden van die ikea kast niet stevig zijn. Daar kun je niet eens iets in vast schroeven, die wanden zullen dus hevig meetrillen. Lijkt me niet de bedoeling bij een subwoofer.

Je kunt de versacube niet kwijt in de ikea kast, volgens mij is hxb iets meer dan 33 cm, dus minder dan de 36,8x 36,8 van de versacube. Je zult zelf voor een hoop extra versteviging moeten zorgen wil het een beetje blijven klinken.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Tuttivini

• *
« Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2018, 14:50:05 »
@erikjan: bedankt. Duidelijk. Die Mivoc 12" woofer is dus niet zo interessant en doet onder de 70hz (zeker in een kleine behuizing van zeg max 35 liter, zoals ik wil bouwen) weinig.
Jammer. Leek een leuk setje met matchende plateamp voor weinig centen.

Als ik mijn focus wel op 12" wil houden, omdat ik dat fraai vind staan in het vak van de Ikea kast, welke woofers die in NL te koop zijn, zouden dan mogelijk wel interessant kunnen zijn voor mij?

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #21 Gepost op: 1 mei 2018, 20:25:24 »
Geen enkele 12 inch gaat goed klinken in een dergelijke kleine inhoud ,dan maakt het ook niet meer uit welke versterker je gaat nemen .

diyma

Tuttivini

• *
« Reactie #22 Gepost op: 1 mei 2018, 21:22:36 »
@turbomarco: Waarom denk je dat geen enkele 12" woofer met deze inhoud, gesloten, goed kan klinken?

Ik heb ondertussen nog wat duitse hifi forums bekeken, waar meerderen een subwoofer in de ikea (kallax / expedit) kast hebben ingebouwd, en lees toch veel positiefs. Ook over 12" woofers, zoals een Eminence Lab12, de Mivoc AW3000 (die laatste  gaat dan weliswaar kennelijk niet zo laag, zoals al genoemd), etc.

Ook lees ik van diverse makers, dat resonanties goed weg blijven en het goed klinkt/speelt. Dat biedt alvast hoop.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2018, 21:46:32 »
Je wilt een bij een sub een lage systeemresonantiefrequentie bereiken en met een 12'' vormt de lucht in een kleine kast zo'n sterke veer dat de resonantiefrequentie te veel omhoog wordt gedrukt. Dat zou je dan weer kunnen compenseren door de conus zwaarder te maken maar dan keldert het rendement weer. Wanneer muzikaliteit zwaar weegt en het niet loeihard hoeft zou ik zeker kleiner in woofer gaan en eventueel twee subs plaatsen.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #24 Gepost op: 1 mei 2018, 22:06:07 »
Je zou zelfs kunnen overwegen om alle vakken met woofers te vullen...
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Tuttivini

• *
« Reactie #25 Gepost op: 1 mei 2018, 22:18:44 »
Je zou zelfs kunnen overwegen om alle vakken met woofers te vullen...

8) :wacko: :yeah:
Dat zal de vrouw minder vinden haha.

XXsanderXX

• *
« Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2018, 23:38:48 »
Je kan altijd nog wat gaatjes boren in de kast (binnen kant van de kast waar de sub in komt. En gedoseerd vol purren.)
Vaak zijn deze wanden hol. Dus het pur geeft heel veel versteviging. Het is maar een idee. 💡.

Gr Sander.
👍