Auteur Topic: Aldi tafeltje -> subwoofer on a budget  (gelezen 913 keer)

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
Aldi tafeltje -> subwoofer on a budget
« Gepost op: 7 mei 2018, 14:34:59 »
Ik kwam toevallig in de uitverkoop een leuk tafeltje tegen in vrij degelijk mdf met een leuke afwerking ... normaal 29.99 nu 14 euro. HiFi ziek als ik ben :p zag ik er onmiddellijk een leuke subwoofer in

Speaker uitgefreesd, alles gemonteerd en van afval mdf extra verstevigingen gemaakt om kast resonantie tegen te gaan.

Van een ander project had ik nog dempingsrestjes ... baat het niet ...

Chinese banaanklemmen er op

Onderaanzicht

de gebruikte driver is een Phillips 20 cm driver maar vraag me niet wat juist, iets wat ik nog in mijn kast had liggen, werkend was en dus niks koste :) Ik kan dus ook niet zeggen of het volume goed is, er is niks aan gerekend of zo gewoon gesloten behuizing ingebouwd. Ik wilde niet voor bassreflex gaan want dan zijn berekeningen van pijpen en toestanden belangrijk plus dat zag er estetisch minder uit.

Getest met een 25 watt klasse D module en werkte goed ik ga nu nog een lowpass filtertje kopen (in China zijn die voor een paar euro te vinden voor automotive toepassingen) of als iemand mij een simpel low pass schema kan bezorgen bv potmetertje of 100 / 150 / 200 hz filter ...

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Aldi tafeltje -> subwoofer on a budget
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2018, 14:54:08 »
Waar moet de crossover op aansluiten? 100, 150, 200 lijkt
A: nogal hoog
B: nogal uit de lucht gegrepen.
Een laagdoorlaatfilter op maat is met een opampje en wat losse onderdelen snel in elkaar geknutseld.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2018, 15:01:18 »
Waar moet de crossover op aansluiten? 100, 150, 200 lijkt
A: nogal hoog
B: nogal uit de lucht gegrepen.
Een laagdoorlaatfilter op maat is met een opampje en wat losse onderdelen snel in elkaar geknutseld.

ik dacht RCA line out -> filter -> Klasse D versterkertje ... heb gezien dat er van die regelbare dingetjes bestaan maar geen idee of dat iets is ...

ik dacht aan iets in deze richting
https://www.conrad.be/p/sinuslive-sub-50-subwoofer-scheidingsfilter-379725

please please please remember dit is geen berekend hoog kwaliteits ding of zo he :-) dus neen ik heb geen exacte frequentie of zo ... totale investering was 20 euro of zo :)

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2018, 15:26:02 »
Toevallig net besteld derhalve. Ze zijn er in alle maten en soorten, kant en klaar of als bouwpakketje. ik gebruik voor de amp een Elektuur/Philips 100Watt klasse AB module omdat ik er nog twee van heb liggen. Die klasse D modules uit China zie ik niet zo zitten, kun je beter een TDAtje inzetten (DMOS), kosten ook weinig en zijn er vanaf 30W tot 350Watt (in brug).

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2018, 15:28:07 »
Toevallig net besteld derhalve. Ze zijn er in alle maten en soorten, kant en klaar of als bouwpakketje. ik gebruik voor de amp een Elektuur/Philips 100Watt klasse AB module omdat ik er nog twee van heb liggen. Die klasse D modules uit China zie ik niet zo zitten, kun je beter een TDAtje inzetten (DMOS), kosten ook weinig en zijn er vanaf 30W tot 350Watt (in brug).

Heb nog vanalle versterkermodules liggen die ik eens gesoldeerd heb als kit of kant en klaar gekocht. Paar goede ervaringen ook hoor met Chinese class D modules zeker als je er een low pass filter op hebt is dat best doenbaar voor dikwijls een paar euro. TDA-tje heb ik ook nog wel liggen denk ik :p dat is weer voor een andere hobby dag.

Fotohuis

« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2018, 15:34:47 »
Ja je kunt bij Ali-E voor heel weinig terecht. Nadeel is wel dat de onderdelen vaak B keuze zijn en soms overgestempeld. Dus je moet wel opletten wat je besteld. Je kunt voor een paar Euro ook de print bestellen voor zo'n TDA7294 en de onderdelen bij Conrad of Reichelt bestellen, ben je nog goedkoop uit.

Fotohuis

« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2018, 15:38:55 »
Ik zal mijn project binnenkort hier wel plaatsen. Werkt met een Visaton woofer met aanpasbare impedantie spoel: 2-4-8 Ohm. Met een bi-wired aansluit terminal kun je dat zelf kiezen.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2018, 15:47:03 »
Leuk, dit soort huisvlijt zie ik graag. En het ziet er ook nog eens gelikt uit.

Ben wel benieuwd of je koffiekopje niet van het tafeltje danst.  :wacko:
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Fotohuis

« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2018, 16:01:15 »
Met een beetje sub die laag gaat wordt dit een knoeizooi .... :)

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2018, 16:57:03 »
Met een beetje sub die laag gaat wordt dit een knoeizooi .... :)

Tja 90 procent van de dingen die je tegenwoordig kan kopen zijn knoeizooi ... 5 mm vezelplaat met goedkope lamineer ... je mag al blij zijn als er wat wol in zit. Als je dat spul vergelijkt met dit ding van 20 euro is dit ineens best een leuk ding.

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2018, 17:39:50 »
Zo heb ik een lackrack gemaakt (Ikea Lack tafeltje is precies op 19 inch maat) in navolging van https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack

El cheapo oplossing om je switch op te hangen, maar dat kan dan alleen bovenin of onderin. De poot op zich is alleen daar wat sterker. Je ziet ook oplossingen met metaalstrips, maar ja, dat is weer teveel werk. :)

Nog een tweede gekocht voor de grote servers. Werkt prima maar je moet er inderdaad niet te veel in schroeven.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2018, 17:46:41 »
@ Haerdenc: Ik denk dat hij met knoeiboel bedoelt dat de koffie door het trillen uit het kopje zal spatten.  ;D

Hannibal

• **
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2018, 18:33:30 »
Super gaaf!

Wat een cool project!

(Ook het lack tafeltje datacentre btw ;))
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)