Auteur Topic: Cambridge CXA60 / Monitor Audio Silver 6 combinatie  (gelezen 518 keer)

Teleflubbie

• *
Cambridge CXA60 / Monitor Audio Silver 6 combinatie
« Gepost op: 8 mei 2018, 20:51:25 »
Ben sinds een aantal maanden besmet met het hifi virus en volg dit forum dan ook regelmatig. Echter ik kan nu wat advies van jullie gebruiken.

Ik heb een Cambridge CXA60 met Monitor Audio Silver 6 luidsprekers.
Probleem wat is dat het geluid iets te direct/helder is. Rustige muziek (Jazz, etc.) is echt fantastisch, maar meer pop/rock nummers worden snel te ‘druk’.  Net alsof deze combinatie echt alles laat horen in de muziek. Daarnaast vind ik lage tonen/bass was achterblijven.

Op basis van diverse info op dit forum heb ik al van alles geprobeerd: plaatsing (van/naar de muur, dichterbij/uit elkaar, indraaien, etc.). Omdat de huiskamer behoorlijk ruim (70m2) is en van harde materialen (veel glas en tegels), heb ik ook al veel aan de akoestiek gedaan (absorptiepanelen, planten, etc.).
Maar alles zonder veel resultaat. Ik vermoed nu dat het de combinatie is tussen CXA60 en de MA’s. Beide schijnen wat direct/helder te zijn. Wat elkaar wellicht versterkt.

Maar ik weet niet waar ik moet beginnen!  Andere versterker? Andere speakers?
Zo ja, wat zijn betere opties? Ik wordt een beetje overrompeld door alle keuzes!

erikjan

Re: Cambridge CXA60 / Monitor Audio Silver 6 combinatie
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2018, 21:15:52 »
Andere speakers. De versterker zal echt geen invloed hebben, die doet alleen wat hem wordt opgedragen: versterken.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 11:29:22 »
Ik denk dat je het eerder in de akoestiek van je kamer moet zoeken. Doordat je een harde kamer hebt zal het midhoog gaan overheersen waardoor het lijkt dat je te weinig laag overhoud.
Een plant zal daarin niets veranderen.
Absorberende panelen kunnen helpen maar zullen een groot deel van de muur achter je moeten bedekken.
De grootte van je kamer geeft ook weer meer en langere reflexietijden. Je zal dus aan de slag moeten met absorbtie! vloerkleden, gordijnen, stoffen meubels, wandkasten, absorberende panelen/schilderijen.
Andere speakers die je popmuziek beter laten klinken kan maar zullen in jazz weer achterblijven...
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 13:29:14 »
Een rendementsaanpassing aan de tweeters wil ook wel helpen .

De S6 heeft wel een nare piek in het hoog  ::)

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 13:33:02 door turbomarco »
diyma

Teleflubbie

• *
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2018, 14:41:23 »
Dank voor al jullie reacties. Op basis hiervan ga ik nog wat proberen in de akoestiek, maar ik verdenk toch steeds meer de speakers.
@TurboMarco de frequentiecurve toont inderdaad een piekje in het hoog. Dit lijkt erg veel op wat ik ook ervaar hier thuis.

In het begin (en in de winkel) klonk dit prachtig sprankelend, maar nu na enige tijd geeft het overal een 'scherp randje' en merk ik dat ik er eraan ga irriteren.

Wat ik denk ik ga doen is eerst even een andere (Marantz) versterker lenen van een kennis. Dan is vrij gemakkelijk in mijn eigen huiskamer te evalueren. Als er geen noemenswaardige verbetering optreed, zal ik naar ander speakers moeten gaan kijken.

Maar dat vind ik erg lastig, m.n. omdat het thuis toch allemaal net weer anders klinkt als in een winkel en bovendien is de keuze enorm.

Wat bedoel je trouwens met "Rendementsaanpassing"?
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 14:53:16 door Teleflubbie »

Pimmie1968

« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2018, 14:56:47 »
ik zie de foto's niet maar dat is afhankelijk van de grootte van de piek

oh nu wel maar die zit op 20 kHz, dat ervaar je niet als "drukte" in muziek.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 15:00:05 door Pimmie1968 »

Teleflubbie

• *
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2018, 15:16:18 »
oh nu wel maar die zit op 20 kHz, dat ervaar je niet als "drukte" in muziek.
Hmmm......daar heb je inderdaad ook wel een terecht punt.

Raymond1

« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2018, 01:05:04 »
Als ik zo die grafieken zie, zie ik ook duidelijk de klachten van de TS. Beneden de 90 Hz valt de luidspreker al fors terug, wat het achterblijven van het laag verklaart. Daarnaast is duidelijk te zien waar de “drukte” in de muziek vandaan komt. De woofer geeft zo rond de 1KHz een behoorlijke piek. Waardoor de woofer dezelfde tonen weergeeft als de middentoner, hetzij een stuk zachter. Maar niettemin hoorbaar en mogelijk niet exact hetzelfde als de middentoner. Waardoor de woofer door de tonen van de middentoner loopt te “rammelen”. Vergelijk het maar met een 10 man sterke drumband waarbij 9 man exact hetzelfde slaan en de 10de er nét iets achteraan komt. Dan klinkt het rommelig. Voor de middentoner geld hetzelfde. Vanaf ca. 7 KHz geeft die ook behoorlijke pieken af, in het gebied wat eigenlijk alleen de tweeter voor zijn rekening zou moeten nemen. Dat zorgt ervoor dat er wederom twee units één en hetzelfde frequentiebereik weergeven, waarbij de units wederom niet exact hetzelfde klinken. Simpel gezegd “bemoeien” de diverse units zich met elkaars frequentiebereik, met een rommelige klank tot gevolg.

In dit geval lijken andere luidsprekers mij een goede oplossing. Welke, dat is heel persoonlijk. Daar kan ik niet zomaar een antwoord op geven. Ikzelf ben B&W fanaat, dus ik zou B&W’s aanraden. Er zijn echter talloze andere merken. Misschien vind jij een B&W helemaal niks en loop je weg met een ander merk. Dat moet je helemaal zelf bepalen. MAAR onderschat absoluut de invloed van de akoestiek niet. Dit is voor een groot deel verantwoordelijk voor het geluid. Het is echter knap ingewikkelde materie. Dat los je niet zomaar op met een gordijntje.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2018, 20:36:05 »
Dat zorgt ervoor dat er wederom twee units één en hetzelfde frequentiebereik weergeven, waarbij de units wederom niet exact hetzelfde klinken. Simpel gezegd “bemoeien” de diverse units zich met elkaars frequentiebereik, met een rommelige klank tot gevolg.

Ja en nee. Het hangt in sterke mate van de drivers an sich af, of er eventueel een 'rommelig' geluidsbeeld gaat ontstaan. Neem een kwaliteitsbreedbander a la Jordan Watts of een EMS, of een oude Greencone; die kunnen prima uit de voeten met een grote overlap; evengoed kun je ze ook scherp op 24 dB/oct. affilteren zonder dat ze daar problemen in de klank mee gaan krijgen, je kunt dan in bijv. een drie-weg systeem de speaker als mid inzetten, en gehoormatig en met de scope een totaalbeeld proberen te krijgen wat in de smaak valt; alleen met de scope vind ik persoonlijk ook niet altijd alleszeggend, je kunt een prachtkarakteristiek voor elkaar krijgen, en dan nog kan het knudde zijn. Aan de andere kant kun je overal een waterval meten, en dan klinkt het verdorie nog aardig ook....het is een middenweg zoeken tussen meten en luisteren.

Essentieel zijn natuurlijk de overige drivers; het is maar net op welke frequenties ze het beste presteren, zonder over de zeik te gaan. Een overlap hoeft per definitie niet als hinderlijk ervaren te worden.
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Teleflubbie

• *
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2018, 20:57:34 »
Hierbij even een korte update in mijn zoektocht  :D

Ik heb van mijn broer een Marantz PM7004 geleend. Gewoon wat experimenten om inzicht te krijgen in wat er aan de hand is.
Moet zeggen dat de hardheid en drukte aanzienlijk sterk is afgenomen. De bass blijft nog wel wat 'mager', maar dat zullen wel de MA's zijn. Wel is ook het sprankelende/dynamische van de CXA-60 een beetje verdwenen, maar e.a. hangt natuurlijk met elkaar samen.
Het verschil is eigenlijk groter, dan ik op voorhand had verwacht.

Het is mij nu wel duidelijk dat de combi CXA-60 - MA Silver 6 geen gelukkige is.
Maar welke kant ik op moet: andere versterker of andere speakers?

Pimmie1968

« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2018, 14:56:35 »
Uit je bericht lees ik eigenlijk dat de gebruikte versterkers uitermate verschillend klinken.
Als een Cambridge veel helderder en frisser klinkt als een Marantz zou je je af kunnen vragen met welke van de twee iets mis is.
De verschillen tussen versterkers kunnen er zijn maar dan praat je over details en niet over grote verschillen die jij noemt. (en mede-forumleden, laten we geen discussie beginnen over wel of niet)

Teleflubbie

• *
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2018, 21:52:49 »
Ach.... "uitermate verschillend" zal ik zeker niet zeggen.
Maar ik hoor toch echt wel een verschil in karakter en klankkleur.

dozo

« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2018, 00:59:13 »
Ik heb de Monitor Audio RS6 staan, ik denk de voorloper of dezelfde die jij hebt staan. Deze speakers houden wel van een beetje sap. Ik heb hier een behoorlijke huiskamer en kom geen laag te kort. Laatst nog een NAD 216 eindversterker op deze luidsprekers uitgeprobeerd. Kan er van alles over zeggen maar tekort laag kwam er zeker niet uit. Ik gebruik ze normaal gesproken met een setje UcD400 eindtrappen.

Teleflubbie

• *
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2018, 23:07:47 »
Weer even een korte update...want inmiddels heb ik een behoorlijke verbetering weten te verkrijgen.
Door: rolgordijnen...... :)

Alvorens weer meer geld te besteden aan nieuwe luidsprekers en/of versterker, besloten om eerste nog een poging m.b.t. de akoestiek te wagen. Ik had al behoorlijk wat gedaan aan de akoestiek (diverse grote fotopanelen met akotherm). Maar ik huiskamer heeft ook 6 grote ramen (+/- 12 m2).
Elk raam heeft nu een rolgordijn gekregen.

Resultaat: rust en balans in het geluid zijn absoluut verbeterd! Geluid is minder 'hard' en ook de lage tonen / bass komt veel beter tot zijn recht!

Hannibal

• **
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2018, 09:24:03 »

Gaaf! Soms kan het simpel zijn (zeker als je toch nog rolgordijnen wilde ;))

Hier maakt het ook heel wat uit, een gordijntje dicht.
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)