Auteur Topic: B&W DM5 tweeters  (gelezen 493 keer)

demodemo

• *
B&W DM5 tweeters
« Gepost op: 4 mei 2018, 21:36:51 »
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb vier b&w DM5 speakers. Twee hiervan zijn van mijn overleden vader geweest. Ik ben er zeer aan gehecht en vind het geluid echt fantastisch. Helaas zijn de tweeters van drie van mijn vier speakers nu kapot.

Deze originele tweeters zijn niet meer te krijgen. Iemand enig idee of deze te repareren zijn of dat er een nieuw alternatief?

Ik hoor graag van jullie!

Mvg
Demien

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: B&W DM5 tweeters
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2018, 00:44:58 »
De vraag is of ze zijn doorgebrand of niet. Draadbreuk in de spreekspoel kan ook nog; alhoewel dat met 3 van de 4 sterk lijkt. Ik wil ze wel voor je nakijken. Wek af en toe nog wel eens een tweeter tot leven.

Er zit op de DM 5 volgens mij een zekeringhouder boven de tweeter. Het zal toch niet waar zijn dat je zekeringen er uit liggen?
.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2018, 01:11:18 door benjamin »
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

demodemo

• *
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2018, 17:02:10 »
Hoi Benjamin,

De zekeringen zijn nog heel, dat heb ik gecontroleerd. De woofers werken ook gewoon nog. Ik heb de enige goede tweeter die ik nu nog heb ook aangesloten op de speakers van de defecte tweeters, en dan doet ie t gewoon. het is dus ook niet een probleem ergens anders dan de tweeters.

Ik heb zelf twee van de drie defecte tweeters open geschroefd en kon zien dat de dunne spoel met koperdraden achter het dunne membraan doorgebrand leek. Helaas is bij deze actie waarschijnlijk ook de dunne draad aan de voorzijde los gekomen van het membraan/zwarte bolletje (hoe heet dat ding).

Als je het idee hebt dat je ze ondanks dit wellicht nog zou kunnen repareren, of dat je een poging wilt wagen de derde tweeter die ik nog niet zelf (wellicht dus niet zo handig) heb opengemaakt kan maken (dit is die ene uit de speaker van mijn overleden vader) dan zou ik dat op prijs stellen. Ik heb er echt wel een flink bedrag voor over om ze weer werkend te krijgen, al is het maar 1 of alle drie.

Ik hoor wel wat je wellicht voor me kan betekenen.

Mvg
Demien

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2018, 18:52:20 »
Als ze echt zwartgeblakerd zijn, dan geef ik ze weinig hoop; dan wordt het idd vervangen. De specs. van de tweeters ken ik niet zo uit mijn hoofd.
Er zullen ongetwijfeld tweeters in de handel zijn met vergelijkbare waardes. Probleem is om die te vinden; en of het een beetje pas gemaakt kan worden in de bestaande afmetingen van de tweeters. Ik zal eens om me heen kijken.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.