Auteur Topic: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan  (gelezen 1229 keer)

Raymond1

Subwoofer blijft niet op z地 plek staan
« Gepost op: 10 mei 2018, 00:23:31 »
Ik heb een B&W ASW 610 XP subwoofer in mijn surroundset. Een krachtpatser. Deze heb ik op de orginele spikes op een granieten tegel staan, volkomen bewegingsloos. Ten minste, als ik er zelf tegenaan duw. Echter, bij sommige documantaires op o.a. NF is de stem vrij zacht en het laag vet aangezet. Dan gaat de sub dusdanig tekeer dat ik hem duidelijk met de spikes hoor ratelen op de tegel. Hij is gewoon z krachtig dat hij zichzelf in beweging zet. Maar het is knap storend. Daar wil ik dus wat aan veranderen. Ik zie zelf diverse opties.
Optie 鳬n is in het menu het laag-effect te verminderen. Maar dit zal dan keer op keer veranderd moeten worden, aangezien niet alle documantaires zoveel laag hebben. Bovendien, ik heb weliswaar een dijk van een versterker, maar de afstandsbedieningen zijn ronduit slecht. De grote begon al jaren geleden te haperen; volume, menu en wat andere knoppen werkten niet meer. Geprobeerd te repareren, zonder resultaat. De kleine afstandsbediening vertoont inmiddels dezelfde kuren. Ik kan alleen nog via de versterker zelf in het menu, wat deze optie nogal onpraktisch maakt.
Optie twee is een zware steen kopen en daar de sub vast op bevestigen. Dat betekend dat er gaten in de steen moeten kopen. Maar zware steen is meestal natuursteen, wat vaak kneiterhard is. Daar kom ik met mijn Boschhammertje denk ik niet doorheen. Bovendien denk ik ook dat ik op de hoeken van de steen moet boren, wat het risico geeft dat de hele hoek afbreekt. Ik kan die gaten ook wel l疸en boren, maar ik wil in deze een low-budget oplossing.
Optie drie is een zware steen of een plak staal of lood op de sub te leggen. Dat staat misschien niet zo fraai, maar met een potje verf is daar wel wat aan te doen. Maar bij deze optie vraag ik me af of de kast van de sub wel tegen een zwaar gewicht bovenop bestand is. Ik denk hierbij aan minstens 20 Kg, daarmee verdubbel ik het gewicht van de sub en hoop ik dat hij dan niet meer beweegt. Indien nodig nog zwaarder, maar kan hij dat wel dragen?

Mij lijkt optie twee de beste, maar zijn er wellicht nog andere opties?
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Han

• Moderator
    • studio
Re: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2018, 00:47:19 »
Ik heb een rechthoekig stuk lood voor je van 55 kg. Zat ooit onder een rack voor computers, om het te behoeden voor omvallen. De loodprijs voor oud lood is momenteel 1.30 per kg.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2018, 07:36:57 »
Ik zou wat rubber onderleggertjes proberen. Ik heb een klant waar speakers van meer dan zestig kilo met harde voetjes op een gladde harde vloer nog gingen wandelen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Raymond1

« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2018, 17:58:51 »
@ Han: bedankt voor je aanbod, maar 55 Kg lijkt me wat teveel van het goede. Het is zeker een broodje lood?

@ Be tweeter: dat ga ik eens proberen. Ik heb nog een rubberen dempingsmat voor onder een wasmachine liggen, snij ik daar wel wat stukjes vanaf. Maar bestaat dan niet het risico dat de bas minder strak wordt? Door het rubber kan de sub iets bewegen, terwijl ik hem het liefst volkomen stil wil laten staan.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2018, 18:06:17 »
Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest.
Het verlies in strakheid door rubbertjes is werkelijk miniem terwijl een gemiddelde huiskamer pieken en dalen van tientallen dB's creert in de laagweergave, daar gaat je strakheid pas....
groeten,
Arjan

Raymond1

« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2018, 18:14:30 »
Ik ga het gewoon proberen.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2018, 18:16:09 »

Het verlies in strakheid door rubbertjes is werkelijk miniem
Dat klopt, daarom slikt mijn vriendin de pil ook niet meer  :imao:
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Raymond1

« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2018, 20:02:23 »
Moet ik dan de spikes verwijderen en de sub enkel op de rubbers plaatsen of de rubbers onder de spikes plaatsen?
Of beide gewoon uitproberen?

Raymond1

« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2018, 20:09:08 »
Dat klopt, daarom slikt mijn vriendin de pil ook niet meer  :imao:

Maar onder je auto of motor maakt het juiste rubber toch weld馮elijk verschil.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2018, 21:31:06 »
Maar onder je auto of motor maakt het juiste rubber toch weld馮elijk verschil.
Volgens mij wel  :). Mijne staan op 4 rolwieltjes; nu kan ik met een Kef B200 niet zo ongelooflijk hard blazen; maar op mijn laminaat ondergrond gaan ze niet 'rijden' of zo bij een heftige bas, terwijl de rest van het meubilair op dat moment wel staat te schudden.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Raymond1

« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2018, 00:06:12 »
Nou, ik heb het rubber uitgeprobeerd. Het rubber onder de spikes was beslist geen succes, ze gingen er dwars doorheen. Waardoor het totaal nutteloos was. De sub direct op rubber kon me ook niet overtuigen, ik vond het laag nogal wollig worden, niet alleen op sommige zware stemmen van voice-overs maar met name op het sub-laag. Te dik aangezet. (Ik keek hierbij naar een documantaire over vulkanen op Love Nature) Dit is het dus niet.
Momenteel heb ik ca. 22 Kg gewicht op de sub liggen. Nu klinkt het laag behoorlijk strak, het is allemaal minder wollig en zelfs de stem knapt er van op. Al is het wel duidelijk dat de sub nog steeds niet helemaal stil staat. Ik heb er o.a. de gewichten van een halter op liggen en de bovenste, lichtste gewichten rammelen wat. Het valt dus niet mee om dit beest in bedwang te houden. Nu zit ik te denken om de sub met draadeinden stevig te monteren op een, noem eens wat, ca. 30 Kg zware steen aan de onderzijde. Deze steen plaats ik vervolgens op spikes op de vloer, met de benodigde onderleggetjes om de druk te verdelen. En dan maar kijken/horen wat het resultaat is. Indien nodig kan ik nog zware stenen op de sub leggen.

Iemand nog een ander idee? De sub beweeglijk opstellen geeft naar mijn mening geen goede resultaten. De sub dwars door het parket aan de vloer vast boren ga ik niet doen; ik wil m地 vloer niet beschadigen.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2018, 07:24:48 »
Wanneer je erin gaat met het idee dat spikes strakker zullen klinken dan is de kans groot dat je dat zo ervaart. Blind zul je dat  effect niet kunnen vaststellen. Ook is het laag van een willekeurig beluisterde docu niet een meetsignaal van enig belang..
groeten,
Arjan

Hannibal

• **
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2018, 08:18:53 »
Gee!

Ontembaar inderdaad!

Je zou hem haast aan de fundering vast moeten maken, maar ja, je vloer he...

Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

supernova

« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2018, 15:15:45 »
En een Devine subwoofer isolatie paneel? Ziet er nog mooi uit ook. Bij Bax. Ook nog demo modellen dus dat scheelt ook weer.

Raymond1

« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2018, 21:25:54 »
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar het lijkt me een heel erg goed idee. Ik heb ook zeer positieve reacties erop gelezen. Dit ga ik heel serieus-        nee, ik koop er gewoon 鳬n. Ik heb ook al zeer goede ervaring met het studio-foam van Auralex (demping en absorbie) aangeschaft bij Bax. Dat maakt 馗ht een groot verschil. En zo地 dempingsplatform wordt natuurlijk niet voor niks gemaakt door bedrijven die zich met pro-audio bezig houden. Want als zo地 bedrijf het maakt, doet het product 馗ht wat. Wat met producten voor high-end audio meestal erg twijfelachtig is. En heel waarschijnlijk is een 奴achte opstelling voor een sub toch beter dan een 塗arde opstelling, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar het laatste. Maar schijnbaar moet ik mijn mening toch bijstellen.