Auteur Topic: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan  (gelezen 463 keer)

Raymond1

Re: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan
« Reactie #30 Gepost op: 18 mei 2018, 00:54:57 »
Maar w疸 is in dit geval voldoende hardheid? Ik denk dat in dit geval rubber veel te stug is. Op de Subdude staat de sub werkelijk meerdere milimeters heen en weer te bewegen. Dat is een beweging die ik op rubber niet zie, of heb zien gebeuren, zeker niet op de stukjes rubbermat voor onder de wasmachine die ik voorhanden had. En deze beweging geeft geen enkel bijgeluid. Het geeft mij zelfs het idee dat de sub hierdoor beter klinkt, hoe onlogisch het ook moge zijn. Ik begin nu te vermoeden dat subs juist ontworpen zijn om wat te kunnen bewegen omdat ze, zeker in het geval van dit exemplaar, soms z krachtg zijn, dat ze zichzelf in beweging kunnen zetten, met bijgeluiden als gevolg. En een isolatieplatform, zoals deze Subdude, geeft een sub de benodigde beweging. Met een beter geluid als gevolg.

Volledig rigide opstellen is erg lastig met deze sub. Zoals ik al eerder schreef, zelfs met ca. 22 Kg gewicht erop bleef hij nog niet volkomen stilstaan. Getuige het gerammel van de bovenste gewichten van de halter. Bovendien vraag ik me af of de behuizing van de sub bestand is tegen een groot gewicht er bovenop. Het klonk echter wel goed. De sub dmv. keilbouten dwars door m地 parketvloer aan het beton vastbouten ga ik niet doen. Bovendien is die betonvloer op zijn beurt ook niet echt rigide.

Je opmerking over de stemvorkwerking klopt in dit geval niet. De spikes onder de sub zitten bijna op de uiterste hoeken, waar de trillingen minimaal zijn. De tegel onder de sub is ca. 2 cm groter. De spikes staan hierdoor bijna op de hoeken van de tegel, waar eveneens de trillingen minimaal zijn. De spikes kunnen in dit geval vrijwel geen extra geluid doorgeven aan de ondergrond. Want ze trillen amper. Het midden van de onderkant van de sub zou echter w駘 trillingen door kunnen geven, want het midden trilt flink. En d疸 zou de stemvorkwerking kunnen verklaren. Maar die is hier niet van toepassing. De reden dat de sub bijgeluiden geeft is als volgt. De sub heeft zveel kracht, dat hij zichzelf voor- en achterover duwt. Hij duwt zijn spikes los van de tegel. En die spikes komen met een klap weer neer, als de sub fiks tekeer gaat meerdere malen per seconde. En dat veroorzaakt het geratel. De sub staat gewoon te stuiteren. En hier zie ik ook het grote verschil tussen audiojuweliers en pro-audio. Audiojuweliers willen een sub of een luidspreker of wat dan ook zo rigide mogelijk opstellen. Maar in ieder geval van deze sub blijkt dat onpractisch. Pro-audio geeft deze sub de ruimte om te bewegen. Met betere resultaten als gevolg. ノn voor minder geld.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #31 Gepost op: 18 mei 2018, 08:30:27 »
Het beschrijft wel degelijj precies mijn stemvorkwerking alleen de toon is niet 440 maar de frequenties die de woofer doen bewegen.
Het is het geluid van een stemvork die net geen goed contact maakt en naast de grondtoon bijgeluiden op het moment dat de punt van de stemvork iets loslaat van het houten oppervlak ( het wandelen van je subwoofer). Bij een geisoleerd gepositioneerde woofer zijn alle bewegingen van de subbehuizing in principe wel ongewenst maar staan ze in een massa-veer-demper relatie tot de bewegingen van de woofer en dat klinkt altijd aangenamer dan geluiden die tot stand komen doordat de koppeling verbroken wordt.
Verder zitten de spikes wel op de hoeken en paneeltrillingen zijn daar, normaal gesproken, minimaal. Paneeltrillingen zijn vaak deelresonanties maar hier wil een hele sub van zijn plaats en is daar dus geen sprake van; de ongewenste trillingen proberen nog steeds via de spikes de omgeving te laten bewegen met voornoemde gevolgen.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2018, 08:43:48 »
Exact Be tweeter.
展hat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Hannibal

• **
« Reactie #33 Gepost op: 19 mei 2018, 07:37:17 »
Gaaf dat het opgelost is in ieder geval.

Resonanties en trillingen zijn lastige beesten...

Had in mijn eerste huis een vervelende vitrine kast met kopjes er in  :sceptic:
Zou dat werken? Een grote subdude onder zo地 kast  :think:
;)

Nou ja, kast is vertrokken met mijn ex en ander huis nu...  :)
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

supernova

« Reactie #34 Gepost op: 19 mei 2018, 10:24:00 »
Dus twee frustreerden irritanten gevallen in een klap weg 8) :party:
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 10:28:42 door supernova »

Raymond1

« Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2018, 01:18:19 »
Ik was dusdanig tevreden over die Subdude, dat ik twee vrijwel gelijke isolatieplatforms voor onder mijn grote luidsprekers heb gekocht. Ze lijken mij vrijwel hetzelfde, enkel wat optische verschillen. Mogelijk is het schuimrubber anders, maar dat weet ik niet. Het is w駘 zaak dat de luidsprekers exact in het midden van het platform worden geplaatst, anders staan ze scheef. Wat niet fraai staat. Tevens vind ik deze platforms mooier. De granieten tegels waren grijs, wat niet bepaald mooi staat op een donkerbruine vloer. Deze platforms zijn zwart en zijn bijna niet te zien op mijn vloer. Heel erg subjectief gezien vind ik dat mijn geluid er behoorlijk op vooruit gegaan is. Ik hoor bij sommige albums meer nagalm rond de stem, meer ruimte zoals je wilt. Ik denk ook dat ik meer diepte hoor in de muziek, het 鳬n staat voor het ander. Tevens ben ik van mening dat ik nu zelfs hgte in de muziek waarneem. De band lijkt, nog meer dan anders, werkelijk in mijn kamer te staan. Het meest opvallende lijkt het laag. Dit lijkt niet alleen niet in definitie gewonnen te hebben, maar ook in volume. Dit alles puur subjectief.

MチチR wat voor mij het meest opvallende is: pro-audio wint het wat mij betreft w鳬r van audiofiel geneuzel. Die subwoofer stond eerst keihard opgesteld (met het door Be Tweeter beschreven stemvorkeffect, wat ik in eerste instantie verkeerd intrepeteerde, maar later wel begreep [dank daar voor! Ik heb wat bijgeleerd!]). Maar nu hij wat bewegingsvrijheid heeft produceerd hij totaal geen bijgeluiden meer. En het geluid wat hij met produceren, klinkt naar mening beter en strakker.
Evenzo mijn grote luidsprekers (B&W 803 D2). Op de granieten tegels stonden ze vrijwel bewegingsloos, maar n騁 niet helemaal. Nu, op de platforms, kunnen ze best een beetje bewegen. En dat lijkt hun geluid goed te doen. Ik vind ze ten slotte beter klinken.
Zou het misschien zo zijn, dat goede luidsprekers en subwoofers zodanig ontworpen zijn dat ze het b駸t klinken als ze juist een beetje kunnen bewegen? Omdat bij hoge volumes, ze zveel energie in het laag krijgen toegevoerd, dat ze zichzelf hoe dan ook in beweging zetten?