Auteur Topic: Muziekgeluid - Stilte - Oren  (gelezen 139 keer)

Yarabam

• *
Muziekgeluid - Stilte - Oren
« Gepost op: 13 mei 2018, 11:53:36 »
Ik heb net een nieuwe installatie. Draai de muziek niet al te hard (soms wel op wat hoger volume) maar wat bij toeval opvalt is dat als ik de muziek tijdens een nummer op pauze zet mijn oren enorm raken ge´rriteerd voor 1 seconde. Het lijkt wel of de trommelvliezen niet goed kunnen omgaan van een situatie met geluid naar complete stilte. Als ik het verklaren moet is het alsof de trommelvliezen in 1x stoppen met resoneren en dat dat een onaangenaam gevoel is in de oren voor 1 a 2 seconden. Test ik het een aantal keer dan merk ik dat er met slikken een soort dicht gevoel in het oor aanwezig is (lijkt mij simpelweg irritatie).

Bij mijn vorige versterker had ik hier totaal geen last van. Nu denk ik zelf dat mijn nieuwe installatie te schel is in het midden hoog. Aan de hoge tonen vanuit de tweeters storen mijn oren zich totaal niet.

Herkenbaar?  :sceptic:

Uiteraard heeft het ene liedje het meer dan het andere en als ik het volume harder zet wordt de irritatie  alleen maar erger. Laat ik het volume wegfaden dan heb ik nergens last van. Vraag is eigenlijk of iemand het herkent met zijn/haar oren (of het normaal is).

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Muziekgeluid - Stilte - Oren
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2018, 12:01:34 »
Ik denk dat je wat onzeker bent of je met de aankoop van deze set wel de juiste keuze hebt gemaakt. Dit levert stresshormonen op en bij het door jou uitgevoerde experiment kan dat dit soort randverschijnselen opleveren.
Je zult dus middels meditatie of valeriaandruppels ( of een combinatie van deze twee) tot rust en een lager stressniveau moeten zien te komen en het experiment op een later tijdstip nog eens moeten uitvoeren en hier over de resultaten rapporteren.

Damn, wist niet dat het zo makkelijk was om een pseudo psychobabbel op te zetten...

Serieus: luister je favoriete muziekjes eens helemaal af en laat weten of je daarbij ook storende zaken waarneemt.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Yarabam

• *
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 18:27:25 »
Ik ben blij dat je met deze suggestie komt. Stelt me wel gerust. Ook omdat ik dit fenomeen nooit eerder heb gehad. Het zou het best wel eens kunnen zijn. Ik zal het even de tijd geven.

Wat ik mij wel afvraag. Zijn er meerdere forumleden die dit fenomeen herkennen of ben ik een uniek geval.

Zere oorgangen krijgen (eventueel de volgende dag) van te aandachtig luisteren al dan niet in combinatie met stress?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2018, 19:36:08 »
Ik herken het wel met mijn drumstel in een rondom met noppenschuim ge´soleerde ruimte; dan moet ik met oordoppen in gaan spelen, omdat de druk te groot wordt,

Damn, wist niet dat het zo makkelijk was om een pseudo psychobabbel op te zetten...

Hahaha, wat bedoel je daarmee? Dat je maar wat loopt te zwetsen? Of dat al die Freudiaanse termen uit de duim gezogen zijn?  ^-^
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2018, 21:50:45 »
Ik liep inderdaad maar wat te zwetsen. Stress is, denk ik, niet bevoorderlijk voor oordelend luisteren. Gewoon van muziek genieten kan m.i. wel weer stressverlagend werken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2018, 17:48:39 »
@Yarabam: heb je ook andere speakers? Is de genoemde irritatie bij elk geluidsniveau aanwezig?
Wat voor jou niet te hard is kan voor de ander al een buren ruzie opleveren.
Het is een vast gegeven dat bij luisteren op hoge volumes gehoorbeschadiging optreed en bij korte duur resulteert dat in een drukkend gevoel in je oor of een piep.
Andere speakers klinken anders dan je "oude" en geven in combinatie met je akoestiek bepaalde frequenties harder weer waardoor het zogenaamde "ear fatique" eerder optreed.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Raymond1

« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2018, 19:46:18 »
Ik persoonlijk zou dit probleem voorleggen aan een huisarts. Pijn in je gehoorgangen duidt naar mijn idee op een oorontsteking.