Auteur Topic: Geluid uit speakers en koptelefoon tegelijk mogelijk?  (gelezen 797 keer)

dusbaba

• *
Geluid uit speakers en koptelefoon tegelijk mogelijk?
« Gepost op: 13 mei 2018, 15:18:20 »
Daar ik de laatste tijd wat problemen krijg met het gehoor  :-\ toch even de vraag of het mogelijk is om met mijn Yamaha versterker RX-V479 TEGELIJK het geluid via de koptelefoon te beluisteren als via de speakers.

Ik weet ook dat wanneer je de koptelefoon aansluit dat het geluid dan wegvalt via de speakers maar is dit door de één of andere manier aan te sluiten soms niet te omzeilen. Hopelijk kan iemand mij helpen want naar Nederlandstalige programma's zonder Teletekst is het nu voor mij onmogelijk om dit nog goed te kunnen volgen en uiteraard zou ik wel graag nog met mijn vriendin samen naar een programma kijken...

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Geluid uit speakers en koptelefoon tegelijk mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2018, 15:27:06 »
Lastig, een mogelijkheid is om de front en center luidsprekerkanalen af te takken, te verzwakken en met een potmeter op het gewenste niveau af te regelen of er een draadloze hoofdtelefoon op aan te sluiten met eigen volumeregeling.
Een dergelijk kastje kan ik wel voor je maken als je wilt.
Komt er uit de tv hoofdtelefoonuitgangg
 geen geluid meer waar je gebruik van kunt maken?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

dusbaba

• *
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 15:57:29 »
Eerste optie lijkt me iets te ver gezocht vrees ik maar alleszins bedankt voor de reactie.

Ik heb een hoofdtelefoonaansluiting aan TV maar alle signalen gaan via HDMI van digicorder, Blue Ray speler en Raspberry Pi als mediacenter naar receiver en zo naar TV ook met 1 HDMI kabel. Ik krijg geen geluid uit uitgang van koptelefoon aan TV, dit heb ik juist eens uitgetest  :(

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2018, 16:08:42 »
Te ver gezocht? Het is waarschijnlijk de meest praktische en mogelijk enige oplossing bij een AV-reveiver die geen rec out mogelijkheid heeft. Er kan nog gekeken worden of de headphones out van de Yamaha signaal uitgeeft wanneer er geen hoofdtelefoon is aangesloten. Zoja dan kunnen de schakelcontacten losgenomen worden, het hoofdtelefoonvolume staat dan wel in een vaste, mogelijk ongewenste, relatie tot het speakervolume.
Mijn oplossing biedt separaat volume ( binnen bepaalde grenzen).

groeten,
Arjan

dusbaba

• *
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2018, 16:26:44 »
Oei, ik bedoelde dit niet slecht hoor, maar zulke technische ingrepen aan mijn receiver.... daar begin ik liever niet aan met mijn beperkte technische kennis hiervan...
Spijtig genoeg zijn er geen 2 zones aan mijn receiver (de v579 wel), dan was het misschien eenvoudiger op te lossen geweest  :'(

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2018, 16:32:07 »
Er is geen sprake van technische ingrepen aan de Yamaha, het kastje wordt parallel aan de speakeraansluitingen van de drie frontkanalen aangesloten en vervolgens gaat daar je hoofdtelefoon in.
groeten,
Arjan

dusbaba

• *
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2018, 16:41:56 »
Ah ok, nu snap ik het... :-[
Dit lijkt me al interessanter...  :eye:

Raymond1

« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2018, 19:16:11 »
Met wat google’n kwam ik DIT apparaatje tegen. Lijkt mij de ideale oplossing zonder dat er iets aan de versterker hoeft te gebeuren. Gewoon de kabel vanuit de versterker op dit apparaatje aansluiten en met een tweede kabel door naar de tv. Vanaf het apparaatje kan je dan met audio out naar een separate hoofdtelefoonversterker. Op deze wijze heb je dus zowel geluid uit de speakers én de koptelefoon én het volume van zowel de speakers als de koptelefoon zijn onafhankelijk van elkaar te regelen.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2018, 20:27:47 »
Dat zou kunnen werken maar je gaf zelf al aan dat de tv geen geluid geeft via HDMI dus het zou zomaar kunnen dat ook zo'n de-embedder uit die verbinding geen geluid uit krijgt maar dat kan een kwestie van instellingen zijn.

groeten,
Arjan

Raymond1

« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2018, 21:31:48 »
Ik denk ook dat het aan de instellingen ligt dat de tv geen geluid geeft via de koptelefoonuitgang. Mogelijk moet het koptelefoonvolume van de tv apart in het menu geregeld worden en staat deze nu op nul. Of staat in het menu van de versterker de audio-out of hdmi-out niet goed. Ik kan me eerlijk gezegd niet indenken dat een surroundversterker via hdmi wél beeld, maar géén audio uitstuurt. Maar je weet maar nooit, dus ik zou wel willen aanraden om eerst te proberen geluid uit de tv te krijgen eer hier aan te beginnen.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2018, 22:08:09 »
Heel onlogisch is dat niet overigens, geluid uit de tv zou storend werken op geluid uit de surroundset. Bij HDMI through in stand by zou geluid dan wel weer moeten werken.
groeten,
Arjan

dusbaba

• *
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2018, 07:39:26 »
En als ik nu dit toestel zou plaatsen voor de versterker dus tussen HDMI van decoder en ingang versterker, misschien dat het dan wel zou lukken om da audio hieruit te halen of zie ik dit verkeerd?

supernova

« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2018, 15:28:29 »
Pff heb je eerst het advies opgevolgd of alles wel goed staat in het Menu?

Raymond1

« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2018, 21:27:37 »
Dan zou het moeten werken. Maar kijk eerst eens of je geluid uit je tv kan krijgen. Als dat lukt dan kan je alle bronnen beluisteren. En vergeet de koptelefoonversterker niet!

dusbaba

• *
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2018, 21:43:57 »

Ik heb meerdere instellingen geprobeerd maar ik krijg alleen geluid uit speakers van TV of hoofdtelefoon wanneer ik analoge TV bekijk dus wanneer het signaal rechtstreeks in TV komt en niet via HDMI over mijn receiver.
Hier een paar fotokes van instellingen, ik heb hier al meerdere settings uitgeprobeerd :

https://imgur.com/ddmFCu3 en https://imgur.com/TSjDkxo