Auteur Topic: Vinyl hype?  (gelezen 998 keer)

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Vinyl hype?
« Gepost op: 14 mei 2018, 12:18:19 »
Even wat anders... Is die hele vinyl revival niet een beetje uit de hand aan het lopen? Met als hoogtepunt al die veel te dure en vaak slechte persingen op record store day? Je moet tegenwoordig gewoon geluk hebben wil je een goede persing op de kop tikken? Waarom kopen we niet gewoon een CD voor de helft van de prijs? Daar worden tegenwoordig ook hele leuke hoezen voor gemaakt. Er is reeds tot in den treure over gedebatteerd, maar je hoort echt geen verschil tussen vinyl, cd en WAV of zelfs flac, nog maar niet te spreken over hi-res.
Laten we ons dan allemaal foppen door de commercie omwille van de nostalgie van het plaatje draaien? Ja ook ik vind dat leuk, maar stoor mij verschrikkelijk aan de bijgeluiden en de prijzen.
En dan wordt er ook nog doodleuk HD vinyl aangekondigd. Maar daar trappen wij denk ik niet zo snel in (zie SACD).
Moet ik dan echt ook nog eens 400 euro in een platenwasmachine steken? Of geef ik het goede voorbeeld en ga ik mij richten op mijn CD en WAV collectie? Ik denk dat laatste, scheelt heeeeel veel geld en ergernis...
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

supernova

Re: Vinyl hype?
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2018, 15:00:47 »
Ik draai meer platen dan ik CD draai. En geen ergenissen.  En duidelijk een verschil Vinyl klinkt bij mij veel natuurlijker en veel beter stereo. Nieuwe Vinyl koop ik niet, ik had er een nieuw gekocht, maar het klinkt nergens naar echt waardeloos. Ik heb platen van ruim 45 jaar oud en die klinken veel beter, nu nog altijd. Maar ook zijn er platen uit die tijd die niet goed zijn.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2018, 20:56:48 »
Deze vond ik wel aardig:

last year the BBC published a survey that stated half the people who purchase vinyl have no intention of ever playing it, while seven per cent of vinyl buyers donít even own a record player.

http://www.nme.com/blogs/nme-blogs/vinyl-revolution-sham-1942217

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2018, 21:06:17 »
Mijn platen klinken inderdaad niet beter dan de muziek die ik via mijn bluesound streamer op CD kwaliteit stream, maar die streamer is een "saai" wit kasje (hoe wel ik de oude versie van bluesound heb van de vault en er best mag wezen)

Ik vind de platenspeler een mooi instrument en stukje techniek. Zeg maar het verschil tussen een mooie stoomlocomotief of een moderne "saaie" trein. Ja dat die platen duurder zijn is natuurlijk een marktwerking. Er worden ook allemaal zaken uit de kast gehaald, zoals kleurtjes om het spul beter te kunnen verkopen. Maar niemand is natuurlijk verplicht. Toch blijf ik zowel nieuwe als oude platen kopen en vind het leuk om ze te draaien.
Hier de stoomlocomotief waar ik het over heb:
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 21:11:08 door Mmuetst »

Fotohuis

• **
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2018, 21:34:10 »
Ik ben even de link kwijt naar de database met een overzicht over de kwaliteit van de persingen en ook dus de opnames.
Ik draai veel LP's op een Eur. 10 gereviseerde Philips 22GA222 (van 1976). Het betere element, een GP412 mk2 was helaas Eur. 60 en een uitstekende Jico Shibata naald hiervoor Eur. 130. Al met al geen slechte combi. De RIAA versterker van mijn (Dynavox) TPR-3 heb ik een beetje aangepast met LT1028 OPAMPS in de eerste trap en uitgezochte folie condensatoren voor de 2 punten RIAA correctie. 10Hz-45kHz +/- 0,5dB nu een mooie spec voor een Eur. 199 buizen voorversterker.

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2018, 23:25:05 »
Een CD speler en streamer zijn inderdaad veel saaier dan een platenspeler, daarom is het zo verdomd moeilijk om te stoppen met vinyl...
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Fotohuis

• **
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2018, 23:30:51 »

Kwaliteit hoeft niet duur te zijn ....
Nog "made in Holland".

Mmuetst

« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2018, 23:59:09 »
Ben nu opzoek naar een mooi bandrecorder met grote spoelen 😀 ook niet beter geluid maar tijdens het luisteren wel een genot om naar te kijken....ook versterkers met mooie grote vu meters kun je me midden in de nacht voor wakker maken...

Fotohuis

• **
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2018, 00:51:36 »
Ik heb er nog twee staan: N4506 18cm spoelen: Eur. 25 (ongereviseerd).

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2018, 01:18:36 »
Taperecorders met grote spoelen vliegen qua prijs omhoog. Ik verkocht een jaar of vier geleden een professionele Philips masterrecorder, volledig buizen, groter dan een koelkast en rond 200 kg, klonk geweldig goed en prachtig gebouwd, voor 750 euro.

Ik zag er onlangs een te koop staan voor 22.500 euro.

Onlangs een Tascam 34B gekocht voor 500 euro en dat is een koopje, niet te vergelijken met consumentendecks van bijvoorbeeld Akai. Ik heb nog een Studer B67, klinkt super en is ook een pro deck.

Als je iets kan kopen als een Revox, in goede staat en voor een redelijke prijs, doen want ze worden duurder.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Fotohuis

• **
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2018, 08:31:42 »
Het probleem met de Revox en Uher en nog meer van deze mooie apparaten zijn de versleten koppen en nieuwe ziin schaars en kosten inmiddels Eur. 150 per stuk (Bogen). Akai GX kristal ferriet slijten bijna niet maar ze klinken niet zo mooi.

Ik heb zelf een gereviseerde N4504 van Eur. 10 alleen het zijn arbeids intensieve decks om die weer helemaal goed te krijgen. Toch loopt deze nu met een RTM LPR-90 tape op 9,5cm/s tussen 35Hz-19kHz op zijn -3dB punt met een tot +3dB uitgestuurde dynamiek. Klinkt echt beter dan een gemiddeld goed cassette deck uit de jaren 80 terwijl het tape deck van 1976 is.

Fotohuis

• **
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2018, 08:40:10 »
Een Uher Royal de luxe heb ik net verkocht. Met een 4 sporen EN een 2 sporen koppen set die je zo met twee schroeven over kunt zetten. Ook een leuk tape deck, begin jaren 70, degelijk en uitgevoerd met 7 decks schakelaars die allemaal met de hand gesoldeerd waren. Uitgerust met Siemens germanium transistoren dus je moet er geen stukken mee krijgen. 35Hz-15kHz was de spec op 9,5cm/s en 20Hz-20kHz (-3 dB) bij 19cm/s.

Levert zo'n Eur. 100 op ....

Fotohuis

• **
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2018, 08:45:34 »
N4504:

Ook nog uitgerust met het Philips DNL ruisonderdrukkings systeem.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2018, 11:59:55 »
Als je dat spul vergelijkt met hoe een Studer is gebouwd ben je snel klaar. Ik heb laatst zo'n kleine spoelen Sony weggegeven. Ik verkocht een Telefunken M10 voor 150 euro, gebouwd als een tank.

Ik heb nu nog de Studer B67, een Tandberg TD20A, de Tascam 34B, een Tascam MSR24S en een Fostex B16.

Maar die Philips, ik denk dat het een EL31 of 32 was, dat was toch wel het toppunt van bouwkwaliteit, al mag de Studer er ook best wel wezen. Voor de rest vind ik al die consumentendecks leuk, maar niet te vergelijken met de pro decks.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2018, 12:15:27 »