Auteur Topic: Vinyl hype?  (gelezen 396 keer)

Fotohuis

• **
Re: Vinyl hype?
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2018, 13:45:30 »
>25k euro. Dus toch maar niet ....

supernova

« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2018, 16:06:14 »
Uh VINYL hype.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2018, 16:42:46 »
Ach de drager van de tape is veelal pvc ofwel vinyl ;D
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Tortel

• *
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2018, 18:21:55 »
Uh VINYL hype.

Hahaha inderdaad, ik wilde niet eens beginnen over die onsmakelijke cassette-revival  :think:
Sony DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel, Pro-Ject Tube Box S via Infinity Reference 51 MK II luidsprekers.

Fotohuis

• **
« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2018, 18:29:43 »

Fox K7 C-60 proto type cassette band van: Recording The Masters (Frankrijk/RGMI).

Dit is echt super Ferro tape (type I). De beste Ferro tape ooit gemaakt in 50 jaar en verslaat zelfs de TDK-AD(X) tape.

Fotohuis

• **
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2018, 18:32:20 »
Van dezelfde fabrikant: LPR-90, een uitstekende 1/4" tape met +3dB extra uitstuurbaarheid.

supernova

« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2018, 20:16:47 »
Ik gebruik alleen maar Metal tape. Maxell-S TDK-XG Groen en Metaal behuizing. Sony-ES, Master en Super Master. Denon en TEAC. En Cassette vindt ik echt super klinken. Oeps nu doe ik het ook ^-^

Fotohuis

• **
« Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2018, 20:20:34 »
Maar dat is oude Metal (type IV) tape. Die wordt al lang niet meer gemaakt en Chrome (type II) ook niet meer omdat de basis materialen van Dupont en Basf er niet meer zijn. Goede Ferro tape (type I) zal dus het hoogst haalbare worden ....

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2018, 20:25:01 »
Het belangrijkst is een goede afregeling van de machine. Met de oude Ampex 456 zijn meer dan uitstekende resultaten bereikbaar.

Maar het ging idd over die kunststof schijven met groefjes.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Fotohuis

• **
« Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2018, 20:30:17 »
Ja, de bias (voormagnetisatie). Je staat er van versteld hoe goed een tape op een consumenten deck klinkt mits alles correct is ingeregeld. Voor een draaitafel geldt hetzelfde.

supernova

« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2018, 20:44:46 »
Ik heb nog een aantal NOS Metal Tape vandaar dat ik ze noem. Metal tape heeft het meeste nut op een echt goed Deck. Ik ben er mee opgegroeid en dat speciale gevoel wat het geeft wil/kan ik niet opgeven, net als Vinyl. Met geen goede afstelling is het gelijk een stuk minder, daarom zijn er mensen die er weer aan beginnen, maar na een paar dagen toch weer stopten omdat het tegenvalt. Maar de meesten hebben het elementje niet goed staan of arm/element past niet mooi bij elkaar, of de Phono stage die is niet te best vooral veel die tegenwoordig zijn ingebouwd in de versterker. En natuurlijk het elementje zelf.

Fotohuis

• **
« Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2018, 21:21:20 »
Klopt.
Mijn cassette deck (1977) is nog van voor het Metal tijdperk (1980) maar de equilizing van Metal (type IV) is gelijk aan Chrome type II. Alleen met een FSX kop kun je beter niet te veel Metal tapes draaien. In die tijd had ik een TEAC A-660 maar de kwaliteits winst van Metal tov. een goede Chrome was marginaal. Het N2521 deck wat ik nu heb (was ook maar Eur. 20) presteert met goede Ferro tape (TDK-AD - RTM K7 Fox) zelfs beter dan met de meeste Chrome cassettes.

Oude 1/4" tape heb ik alleen nog van Maxell (UD) ca. 20 jaar jong. De rest is al lang weg. Echt oudere cassettes inmiddels ook, zelfs NOS tape en cassettes vergaat op termijn.

supernova

« Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2018, 22:18:39 »
Mijn nieuwe oude tape zijn nog geweldig. Ik neem af en toe nog op met nos uit begin jaren 80 en 90 en totaal niet vergaan. Ook geen seconde uitval het klinkt geweldig en met omschakelen hoor je geen verschil met de bron Vinyl of CD. Misschien met de opslag te maken.

Fotohuis

• **
« Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2018, 22:31:23 »
Ik heb het over 1/4" tapes jaren 70 en cassettes eind jaren 60 begin jaren 70. Dan is het toch wel gebeurd. De cassettes vanaf ca. 1975 zijn nog goed en de Maxell UD 1/4" tapes van ca. 1995 ook nog. Het is een kwestie van tijd dat magnetisch materiaal opgebracht op een kunststof laag met een organische lijm vergaat .... een LP is wat dat betreft minder kwetsbaar want die is van PVC gemaakt, slijtage natuurlijk wel door het mechanische contact maar als je ze niet grijs draait valt alles wel mee. Dus over ca. 20 jaar is het ook gebeurd met je Metal cassettes ....
Opslag van tapes: Verticaal, lucht vochtigheid 50%, temperatuur 15C-20C is ideaal, zie ook de website van Recording The Masters.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2018, 22:49:46 »
Je hebt het over het zg sticky tape shed, waar veel tapes van eind jaren 70 tot begin jaren 90 last van hebben.

Daar heb ik een oven voor gebouwd en daar hebben heel wat beroemdheden in liggen bakken. Na een uur of 12 op 55 graden draait zo'n tape weer als een nieuwe.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.