Auteur Topic: Pro-ject of denon  (gelezen 663 keer)

Jan

Re: Pro-ject of denon
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2018, 09:21:36 »
Op de site van Ortofon kun je bij het invoeren van je platenspeler merk en type de Ortofon element uitkiezen.
In Amerika werkt Pro-Ject samen met Sumiko.

vinrouge

• *
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2018, 09:48:31 »
Zon jvc staat momenteel voor rond de achthonderd euro op marktplaats.
Het is tussen dat soort draaiers dat ik twijfel of ik nu extra geld ga uitgeven aan de project f zo iets bij aan te schaffen.
Thorens vindt je uiteraard makkelijk, met hopen zelfs.
Ik kan me vergissen (maar heb toch al het een en ander gehad) maar mij lijken het een beetje rommelbakken.
Ze geven mij de indruk van hier ben ik nooit mee klaar.

vinrouge

• *
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2018, 09:49:19 »
Dank u Jan.
Ik ga zeker eens kijken.

Fotohuis

• **
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2018, 09:59:43 »
Ik geef niet meer dan max. Eur. 40-50 uit aan een draaitafel die ik dan reviseer. Dat zijn dan goede midden- hogere klasse apparaten uit de jaren 70. Mijn eigen 22GA222 was Eur. 10 toen ik deze twee jaar geleden heb aangeschaft. Aan onderdelen Eur. 40 ingestopt toen een Eur. 60 GP412 mkII en een nieuwe Jico Shibata van Eur. 130 gekocht. Dus eea. loopt toch nog lekker op terwijl ik alle mechanische en electronische problemen zelf kan verhelpen. Boven staan 2 stuks 22GA312, al deze Philips apparaten zijn nog "made in Holland". Daar heb ik zelf een dubbele zelf ontworpen en gebouwde RIAA voor gemaakt want op een NAD van 2006 zit het er helemaal al niet meer op.

vinrouge

• *
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2018, 10:09:57 »
Leuk dat je dat allemaal zelf kan.
Maakt me een beetje jaloers.
Ikzelf kan dat dus helemaal niet en blijf dus van anderen afhankelijk.
Uiteraard hangen daar ook de bijhorend kosten aan en dat schrikt mij af om een old timer te kopen.
Alhoewel mijn linn ook van 86 was en daar heb ik twaalf jaar tot grote tevredenheid mee gespeeld.
Met alle respect voor wat project maakt maar dat zie ik niet gebeuren met de rpm 5.

Jan

« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2018, 10:25:28 »
Mijn Pro-Ject Perspective is van mei 2001 en doet het nog zeer goed.

Fotohuis

• **
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2018, 10:53:51 »
Philips 212: 1972
Philips 312: 1976
Philips 222: 1976
Philips 209S: 1975
Thorens TD-160 ook ergens uit die tijd. Marantz, Dual, Technics (SL-1200) allemaal op zich wel goede draaitafels waarvan nu voor sommige een achtelijk hoog bedrag wordt betaald. Mijn broer heeft 3 jaar geleden een SL-1200 weggegeven en nu zijn dochter zeuren dat zij geen vinyl meer kan draaien. Op MP voor Eur. 20 een geripte 212 opgehaald met de bekende Philips perikelen. Totale revisie met nieuwe Philips/Tonar naald met de aanschaf kosten: Eur. 70. Zo blijft het nog leuk!

Mmuetst

« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2018, 22:39:09 »
Mijn ervaring met Ortofon naald keuze systeem is slecht, dan staat je element er bij en dan weer niet...Het gaat alle kanten op...Ik heb ooit een Dual speler gekocht voor mijn Ortofon MC Quintet Red element, past in de originele headshelf maar staat vervolgens scheef t.o.v. je plaat. (onder een hoek) en de arm is niet verstelbaar in hoogte. Dus je bent gewaarschuwd (ps bij mijn Fisher speler MT-6225 wordt dit element ook nog steeds genoemd maar ik heb toch echt e.a. moeten aanpassen zodat het element een beetje recht t.o.v. de plaat staat).
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 22:41:35 door Mmuetst »

Fotohuis

• **
« Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2018, 22:43:32 »
Een protractor is toch minimaal wat je nodig hebt om een naald en of element in een shell te zetten.

vinrouge

• *
« Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2018, 22:57:53 »
Ikzelf had op de lp12 een ortofon mc30 super MC. Een keertje moeten laten nakijken en afstellen. Vijf art tevreden van geweest.

Ik ben er nog niet uit. Er is aan de project nogal wat plastiek en de moter is cht wel heen bescheiden. Heeft een nieuwe riem gekregen maar komt heel traag op gang, als je lichtjes met een borsteltje je plaat even schoonmaakt staat hij bijna stil. Loopt tijdens het spelen wel correct. De standaard voeding is een blokje dat even goed bij een mobieltje had kunnen zitten. Alles samen doet het mij toch twijfelen of het een toestel voor lange tijd gaat zijn.

Wil ik het naar mijn zin dan moet ik 1/ een betere voeding 2/ een nieuw element en 3/ een volledige gesloten stofkap kopen.

Raymond1

« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2018, 00:14:17 »
Tsja, als je zo negatief tegenover de Pro-ject staat, is het denk ik beter dat je naar wat anders gaat kijken ipv dat je nog verder investeerd. Maar ikzelf zou die Pro-ject nog een tweede kans geven, zo verkeerd lijkt hij me niet.

Dat het plateau traag op gang komt lijkt me vrij normaal. Het is zo te zien een vrij zwaar plateau, dus de motor moet er flink aan trekken om hem op gang te krijgen. Daarbij is het handig om bij een zwaar plateau een zwakke motor te kiezen, om het toerental zo constant mogelijk te houden. Mocht de motor ineens sneller of langzamer willen gaan lopen, dan wordt dit verhinderd door de massa van het plateau en het feit dat de motor niet sterk genoeg is om het plateau te versnellen of te vertragen. Dat is bij mijn Nottingham Space Deck bijna hetzelfde. Het plateau, met grafietmat, weegt zon 10 kg. De motor is niet eens in staat het plateau op gang te brengen. Je moet hem met de hand op het juiste toerental brengen. Ook wanneer je iets te hard drukt op de platenborstel gaat hij langzamer draaien, waarna je hem weer met de hand op toeren moet brengen. Maar hij loopt heel constant, en dat is de bedoeling.
Een fancy voeding voor deze motor? Een doodgewoon netsnoer met een stekker, daar moet je het mee doen. Maar meer heeft die motor ook niet nodig, enkel spanning en een beetje stroom. Hoe dat in die motor komt maakt niet uit. Ik denk dan ook dat je je niet druk moet maken om dat simpele adaptertje. Wat ik je wl kan aanraden is een Speedbox van Pro-ject. Mijn toenmalige IIxperience draaide eerst alleen maar op dat simpele adaptertje, maar na het aansluiten van de Speedbox vond ik het geluid er tch op vooruit gegaan. n het wisselen tussen 33 en 45 toeren gebeurde voortaan met n druk op de knop. Een Speedbox S kost 129 euro. Niet echt goedkoop, maar je hebt wl een mooie voeding. Die overigens door zon zelfde simpel adaptertje wordt gevoed.

En mocht je interesse hebben in een stofkap: ik heb er nog n staan. Die past niet meer over mijn draaitafel nadat ik er die grafietmat heb opgezet, is dus overbodig.

Mmuetst

« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2018, 00:50:06 »
Een protractor is toch minimaal wat je nodig hebt om een naald en of element in een shell te zetten.
Ik bedoel dan de dat de onderkant van het element horizontaal staat met de plaat (zoals ik al aan gaf de hoogte van de arm moet dan instelbaar zijn, maar dat is bij veel oude spelers niet mogelijk. Heeft niks met een protractor te maken.

Fotohuis

• **
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2018, 12:10:37 »
Ook daarvoor is een (spiegel) Protractor gemakkelijk. Bij de meeste wat betere vintage draaitafels kun je dat ook afstellen.
De meeste mensen zijn te beroerd om een oude SM te downloaden en eens goed te bekijken.

vinrouge

• *
« Reactie #28 Gepost op: 9 juli 2018, 20:36:47 »
Beste leden.
Vooreerst iedereen bedankt voor de nuttige tips.
Ik ondertussen een jvc ql-y5f bijgekocht.
Mooi testen en erg handig ook. Enkel jammer dat er een ortofon concorde op zit. Speelt voor geen meter.
De project s bij ander inzien toch ook wel goed. Een beetje 'warm' maar zeer aangenaam.

Nu (ben duidelijk aan een zoektocht bezig) krijg ik de kans mijn project in te ruilen tegen een andere jvc. De ql7 tt 71 met een ADC Carbon arm op een nieuwe gedempte plint. Dit toestel zou zich volgens Google in een hoger segment bevinden dan mijn 5.

Wat denken jullie, het oversteken waard?
De 5 kan ik dan eventueel opnieuw te koop zetten.