Auteur Topic: is Dolby surround in hele kleine ruimte (3x3 meter) mogelijk?  (gelezen 130 keer)

hififorum

• *
is Dolby surround in hele kleine ruimte (3x3 meter) mogelijk?
« Gepost op: 21 juni 2018, 14:53:36 »
Beste Leden,

Wij hebben een (standaard) tussenwoning gekocht en zouden graag alles in de woning om gaan gooien.
We willen o.a. de bank/tv gaan verplaatsen naar de nis waar de keuken heeft gestaan. deze ruimte is circa 3x3 meter en is aan één kant open die richting de woonkeuken moet gaan.
De reden hiervoor is omdat wij eigenlijk alleen samen films en series kijken, en met vrienden eigenlijk altijd aan tafel zitten en dus een grote woonkeuken/leefkeuken willen maken.  (bijgevoegd een afbeelding).

Rechts oude situatie | Links nieuwe situatie

Zoals je ziet hangt de tv aan de muur (linker plattegrond) en is er weinig ruimte om overal speakers te plaatsen. Het is wel mogelijk, maar komt het ook tot zijn recht is zo`n kleine opstelling?

De vraag
Is het mogelijk om in zo`n kleine ruimt (waarvan ook één kant helemaal open is) een aardige dolby surround te hebben? Wellicht moet er gewerkt worden met akoestische panelen o.i.d. om het voor elkaar te krijgen. Maar ik ben erg benieuwd of iemand wel eens eerder een soortgelijk project heeft gehad. Er kunnen namelijk geen speakers achter de bank worden geplaatst. Deze zullen dus aan de zijkant van de bank moeten komen om toch nog iets van dolby surround te creëren.

Ik ben heel benieuwd of iemand nog tips of verdere suggesties heeft.

Apparatuur die ik nu heb
Sony KD-55X8005C 55 inch 4k led tv
Pioneer VSX-1018AH https://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Home/AV-Receivers/Pioneer+Receivers/VSX-1018AH-K
Front speakers: Q acoustics 3020 https://www.qacoustics.co.uk/q-acoustics-3020-bookshelf-speakers-pair.html
Center speaker: Q acoustics 3090c https://www.qacoustics.co.uk/q3000i-range-3090c-centre-speaker.html
Subwoofer: Boston acoustics ASW250 http://www.bostonacoustics.com/US/Product/Pages/ProductDetail.aspx?CatId=HomeAudio(BostonAcoustics_US)&Pid=ASW250(BostonAcoustics)&SubCatId=ASeries(BostonAco
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 14:57:02 door hififorum »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: is Dolby surround in hele kleine ruimte (3x3 meter) mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2018, 17:13:55 »
Surround is naar mijn idee juist veel minder problematisch dan stereo  omdat je geen (of veel minder) fantoombronnen goed voor elkaar dient te krijgen. Alles komt uit de richting waar het gemixt is, weglengteverschillen corrigeer je met de instellingen evenals verschillen in luidheid.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

hififorum

• *
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2018, 19:25:37 »
Bedankt voor je reactie!

Is het alleen wel handig om dan iets met akoestische panelen te doen o.i.d.?
Ik weet niet hoe het zit met conflicten van alle speakers omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

Uiteraard ben ik nog benieuwd naar hoe anderen tegen heel dit verhaal aan kijken.... Je ziet het tenslotte niet zo vaak dat een surround omgeving in zo`n kleine schaal wordt uitgevoerd.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2018, 20:58:09 »
Akoestische panelen gebruik je voornamelijk om fantoomweergave via een muur te absorberen of flutter-echo's aan te pakken. In zo'n kleine ruimte heb je daar minder last van omdat je er dichtbij zit.
Gewoon proberen, goed instellen en dan kijken of aanvullende maatregelen nodig zijn.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Raymond1

« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2018, 23:27:35 »
Ik heb ooit een surround set gehad in een zolderkamertje van ongeveer gelijke grootte. Wél stond één wand schuin onder zo’n 45 graden, dat was het dak. De luidsprekers waren niet bepaald super, maar het klonk prima. Ik denk dat wat jij wilt dus wel kan.
Mogelijk moet je in jouw geval de rechter zijmuur flink dempen. Omdat links het geluid weg kan, maar rechts wordt gereflecteerd. Dit kan mogelijk een “scheef” geluidsbeeld opleveren.