Auteur Topic: Verschil in geluid met verschillende merken condensatoren  (gelezen 974 keer)

supernova

Re: Verschil in geluid met verschillende merken condensatoren
« Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2018, 19:01:46 »
Waarom geeft iemand die dingen weg met zo'n nieuwprijs! En waren ze ook nieuw? En ze hebben ook tijd nodig net als een accu maar dan een tijdje langer.

Fotohuis

• **
« Reactie #16 Gepost op: 1 juli 2018, 19:46:20 »
Ja, in deze markt moet er natuurlijk ook ergens geld verdiend worden. Aangezien ik met vintage audio werk en dus geen echte high end systemen heb, nou ja een FB1000 is natuurlijk ook leuk, zie ik ook niet zoveel in allerlei dure exoten van folie condensatoren. Probleem met de Ali-E folie types is dat er nauwelijks specs van worden gegeven dus je weet eigenlijk niet wat je krijgt. Bij een Duitse merkcondensator is dat wel allemaal bekend.

Ultimatie Style

• *
« Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2018, 20:26:45 »
Een jaar of tien geleden zou deze discussie een ABX test hebben opgeleverd en ik zie Jacco ter plekke een paar condensatoren er uit en weer in solderen.

En de uitslag zou zijn dat niemand een verschil kon aantonen, want die zijn er ook niet en als ze er wel zouden zijn, dan zo minimaal dat wij dat niet kunnen horen.

Natuurlijk verlopen condensatoren in de loop der jaren en als je er dan een nieuwe in soldeert van de juiste waarde, dan hoor je een ander geluid. Dat ligt niet aan de codensator op zich, maar aan het feit dat de oude condensator een heel andere waarde had dan de nieuwe en dan heb ik het niet over de euro's.

Gelukkig was dat 10 jaar geleden, en hebben we zulke testen niet meer.
Jacco is alweer jaren elders.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2018, 20:47:38 »
Waarom geeft iemand die dingen weg met zo'n nieuwprijs! En waren ze ook nieuw? En ze hebben ook tijd nodig net als een accu maar dan een tijdje langer.
Je spreekt hier en daar eens een liefhebber; je kent een paar eigenaren van tweedehands zaakjes, je kijkt eens op rommelmarkten en bij pandjeshuizen, zo weet je wat mensen zoeken en aanbieden, dan staan er onder een kraampje twee mahoniehouten gedrochten waar de voorfronten niet afkunnen; zitten er Leak Sandwich, Decca London's en Jordan Watts speakers in
:armswing:

Maar dan ook weer een dikke Luxman eindbak die ooit ergens van afgevallen is: dan ga je twijfelen, loont het de moeite om hem weer op te lappen en door te verkopen of in te ruilen? Ga je soms zelf ook mee op je bek door verkeerde inschattingen.
Die condensators had ik van iemand die nog(!) duurdere in zijn Usher speakers wou. Die heb ik er ingezet, tsja....het is zijn feestje.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

supernova

« Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2018, 21:02:18 »
net als Jerry ;)

supernova

« Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2018, 21:09:13 »
dan staan er onder een kraampje twee mahoniehouten gedrochten
was die vlooienmarkt in een bejaardentehuis dan :armswing:

supernova

« Reactie #21 Gepost op: 1 juli 2018, 21:36:34 »
Kreeg net een soort Déjà vu gevoel op een ander forum,
De zelfde vragen en zelfde antwoorden van de zelfde personen, leek wel gekopieerd ;D

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #22 Gepost op: 1 juli 2018, 21:47:03 »
De kans is natuurlijk levensgroot dat je vanuit objectief onderbouwde hoek dezelfde antwoorden krijgt, dat lijkt kopiëren maar vanuit die optiek zou het raar zijn om opeens andere antwoorden te krijgen. Juist vanuit de subjectief vastgestelde hoek krijg je antwoorden die verschillen. ;)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #23 Gepost op: 1 juli 2018, 22:07:58 »

Die testen waren te confronterend? Ik vond het heel interessant en ook gezellig.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Ultimatie Style

• *
« Reactie #24 Gepost op: 1 juli 2018, 22:09:11 »
net als Jerry ;)

?
zoals zovelen. hoe zou dat nou toch komen.

Mmuetst

« Reactie #25 Gepost op: 5 juli 2018, 11:01:52 »
Kreeg net een soort Déjà vu gevoel op een ander forum,
De zelfde vragen en zelfde antwoorden van de zelfde personen, leek wel gekopieerd ;D
Is ook gekopieerd van het hifi freak forum, maar daar zitten ook weer andere mensen. Vind het leuk om verschillende meningen aan te horen om ook weer van te leren. Het aanpassen van filters is voor mij nog een onbekend terrein. Het kan zijn dat ik er achter kom dat de aanpassing negatief is, maar dan soldeer ik de oude C tjes gewoon weer terug op de plek. Ga vandaag even weerstanden halen en kijken wat het verschil gaat worden. Ik maak de vergelijking met een DB meter zodat beide luidsprekers even hard spelen. Het is natuurlijk geen ABX test, maar als ik voor die paar euro's het geluid beter vind dan is dat mooi mee genomen  ;)

Mmuetst

« Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2018, 11:04:58 »
Nog even een vraag over de andere componenten in het filter: Ik zie in de meeste filters draadgewonden weerstranden. Maar wat is beter: metaalfilm of draadgewonden (ik kan me voorstellen dat draadgewonden ook een spoel effect heeft, of ligt dit buiten het audio spectrum 20-20KHZ?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2018, 12:14:10 »
Dat kun je zelf meten door er eentje in serie te zetten met een metaalfilmweerstand en met een meetsignaal en een scoop te kijken of de waarde binnen de audioband significant verandert. Is natuurlijk afhankelijk van het aantal windingen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #28 Gepost op: 5 juli 2018, 13:13:41 »
Heeft de keuze voor draadgewonden niet veel meer te maken met de toegepaste vermogens? Volgens mij kan een metaalfilm geen hogere vermogens aan.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

• **
« Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2018, 18:23:10 »
Je hebt keramische weerstanden voor hoog vermogen (minder nauwkeurig) en draadgewonden weerstanden.