Auteur Topic: Probleem met volumeregeling ICS-STR5092 (groot model draagbare radio)  (gelezen 334 keer)

HvO1970

• *
Hallo allemaal...

Mijn naam is Henry

Na jaren- en jaren op zolder hebben gestaan, weer opgezocht en nu ik bijna tegen de 50 loop is het tillen van zo'n ding niet zo makkelijk meer.

Erg groot en zwaar.
Het gaat om een ICS-STR5092 Super Jumbo.

https://photos.google.com/photo/AF1QipMC4VgZZ4Uug8zo4SwM_5rHl1NUj1uXq-PiDFW5?hl=nl

Onze dochter heeft een jaren '80 feestje, en wilde hem graag meenemen omdat dit ding typisch zo'n item is uit die tijd.

Echter functioneert hij niet meer zo goed, als weleer.

Bij het schuiven van de volumeregeling....hoe minimaal ook staat hij al keihard....alles en iedereen lag tegen het plafond.

Nu heb ik hem gereinigd, zodat alle knoppen weer kraakloos en goed reageren; alleen het probleem met de volumeregeling blijft....1 klein tikje en hij staat eigenlijk al op max.

Iemand misschien nog tips ?
Op zolder heeft hij altijd in zijn originele doos gestaan; dus veel stof heeft er niet bij kunnen komen....maar ik vermoed dat de goedkope techniek die indertijd werd gebruikt voor dit soort radio's de tand der tijds niet goed doorstaat.

Zie het niet zo zitten hem open te maken; want dat is nog nooit gebeurd- ik weet niet wat ik tegen ga komen; het is een hoop plastic fantastic.

Groetjes....
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2018, 18:33:35 door HvO1970 »

Hannibal

• **
Re: Probleem met volumeregeling ICS-STR5092 (groot model draagbare radio)
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2018, 22:37:54 »
Uitzetten, busje lucht leegspuiten bij het volume en terwijl goed de knop bewegen?
Of had je dat al gedaan met het reinigen?

Geinig 80ís ding hoor
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

HvO1970

• *
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2018, 06:09:40 »
Busje canned air had succes op alle andere regelingen, helaas niet op volumeregeling...ik ga vandaag even iets anders proberen om dit weer goed te krijgen.
Laat het zsm weten hoe dit is gegaan...

Hieronder nog foto ter illustratie, hoe groot het ding is...

1.
https://photos.google.com/photo/AF1QipPlVgGbdcHvXEyRWB5L0cqs7delvJe24Hm8PBa8?hl=nl

2.
https://photos.google.com/photo/AF1QipM-nT_veiyjk2COXF0hUNtRXqNNKIYreL1-8E2u?hl=nl

3. (en nog wat andere geinige blasters uit die helaas vervlogen tijden)
https://photos.google.com/photo/AF1QipMgGS3auYoLNxEDhi2Kh7OeH5IQJ3E9LUCLh64a?hl=nl

Veel bling-bling gehalte, en als je op pad ging een rugzak mee vol met D-batterijen :)
Kwaliteit van het spul is niet te best. (knopjes die spontaan verdwenen, decks die niet meer opengingen, bandjes die opgevreten werden).....maar gezien werd je.

8)
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2018, 07:08:04 door HvO1970 »

Hannibal

• **
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2018, 08:09:46 »
Ik dacht al dat je dat geprobeerd zou hebben.

Benieuwd naar nieuw probeersel en resultaat...

Succes!
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

HvO1970

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2018, 21:09:37 »
Zal toch ergens een regelaar moeten zien te vinden voor de volume...is gewoon afgebroken.
Wat ik geprobeerd heb via achterzijde...na loschroeven van bijna 9 cm ! schroeven- de volumeknop te reinigen.

Daarna wat heen en weer schuiven, maar knapt het gewoon af, het is van dat plastic wat gewoon niets kan verdragen- of de tand der tijds niet heeft doorstaan...ik ben heel voorzichtig geweest, maar het plastic is van het materiaal wat broos wordt na verloop van tijd, en ook gaat afgeven aan je vingers..

Ik heb de boel maar snel weer dichtgeschroefd, om meer schade te voorkomen.

Nu een dieper research naar een geschikte volumeschuif-regelaar voor deze oude ICS

Wel kan ik het volume nu probleemloos regelen met een paperclip  :P

Dat is dan weer een succesje... :eye:

Hannibal

• **
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2018, 19:36:58 »
 :armswing: