Auteur Topic: Open luisteren  (gelezen 276 keer)

Hannibal

• **
Open luisteren
« Gepost op: 17 juli 2018, 13:44:42 »
Al weer even geleden werd de vraag gesteld wat ik met “open luisteren” bedoel (een label dat ik er zelf maar even aan gehangen had, he).

Daar dat toen nogal off topic was, maar even laten rusten.

Misschien vinden sommigen hier het toch leuk om te lezen, dus toch een poging het uit te leggen, al is zo ongeveer alles eigen reflectie en persoonlijk vermoed ik. Belevingen van anderen lijken me ook leuk om te lezen (hoe luisteren jullie en wat vind je leuk/mooi aan je muziek, wat doet het met je). Ik hoop dat het geen extreme discussies oplevert, daar dit volgens mij pointless is (het blijven persoonlijke ervaringen tenslotte).

Een van de leden die ik erg hoog heb zitten hier en die me hele fijne tips gegeven heeft (aja, morph the cat...) qua muziek, ging wel even in dat topic in op luisteren.
Het kwam er op neer dat hij exact wist hoe de muziek moest klinken, doordat hij die op mega veel installaties en momenten beluisterd had (cool!).

Ondanks dat je je favoriete muziek inderdaad waarschijnlijk tot in detail uit je hoofd kent, is dat niet wat ik bedoel met open luisteren.

Ik merk soms dat ik mijn favoriete muziek bij “casual” draaien “voorspel”.
Ook heb ik soms ineens focus op bepaalde instrumenten waar ik van hou (mooi basloopje of iets dergelijks).
Ik zeg niet dat dat verkeerd is, dat is allemaal onderdeel van genieten van muziek toch?
Soms is het ook lekker om mee te blèren, komt ook niet ten goede aan het luisteren, maar is wel leuk (in ieder geval voor jezelf ;)).

“Open luisteren”

Eerst optimaliseren van de omstandigheden (gordijnen stukje dicht en zo). Dat is het makkelijkste deel zolang je het kan beïnvloeden. Als de buurman net aan het verbouwen slaat, tja... dan wordt het wel lastig op dat moment.

Anyway, wat ik probeer te bereiken met “open luisteren” is om de muziek in zijn geheel “tot me te laten komen” zonder dat ik daar zelf invulling aan loop te geven.
Bij voorkeur dus het denken en oordelen uitschakelen.

Aangezien ik niet verlicht ben of zo, lukt dat nooit een hele luister sessie lang (understatement).
Ik moet me bewust zijn dat er allerlei ideeën, meningen en verleidingen (kan ook over de muziek zijn) naar boven komen tijdens het luisteren en soms dwaalt de geest überhaupt af als je niet oppast (bijna vakantie, wanneer komt mijn bestelling aan, hoe is het weer op het vakantieadres... enz ;)).

Dat is het slechte nieuws, je (ik?) moet dat koppie wel een beetje in bedwang houden is mijn ervaring als ik op die manier muziek wil luisteren.

Het goede nieuws is dat luisteren daar, paradoxaal genoeg, wel heel geschikt voor is om dat te bereiken voor mij. Misschien is het gehoor wel het meest geschikt om mijn denken tot rust te brengen (sporten en zo werkt ook prima hoor en ik kan mijn hoofd vrij makkelijk tot rust brengen over het algemeen).

De truc voor mij is om niet “mee te gaan” in de muziek, maar heel dicht bij mezelf te blijven en “neutraal” te luisteren. Meestal gaat dat vrij snel en kom ik in een soort flow waarbij ik wijd opensta voor de muziek. Met een beetje geluk is de geest dan stil en hoor en beleef ik de muziek in zijn totaliteit. Je zou kunnen zeggen dat je je opnieuw laat verrassen door de muziek die je misschien al zo lang kent.
Het is niet concentreren op de muziek, maar juist het tot je laten komen.
Het genieten van de muziek is hier voor mij niet minder door, integendeel.

Als het niet direct lukt om om in die flow/neutraliteit te komen, helpt het soms om even te luisteren naar verre geluiden, die op te horen komen uit de stilte en daar ook weer in weg te horen zakken, zonder die geluiden beet te pakken met je geest. Helpt voor het luisteren soms.

Verder wil ik de mensen hier bedanken voor de leuke assistentie bij zaken.
Ik zal hier zo nu en dan nog wel lezen, maar waarschijnlijk wat minder vaak.

Veel plezier met luisteren

Han
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
Re: Open luisteren
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2018, 13:49:06 »
Ik hou het maar kort  :)

Ik zet een stukkie muziek op ,en daarbij maakt het niet uit of het afgespeeld word via een laptop met headset of wat anders .
Ik sta,zit,loop,rijd en luister gewoon naar muziek .

Saai heh  ;D
diyma

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2018, 18:41:52 »
Ik luister naar muziek en soms denk ik dan:" Oh dit heb ik wel eens ergens mooier gehoord". Vervolgens ga ik dan verder met van de muziek genieten..
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2018, 22:24:47 »
Elke vrijdag komt Qobuz met de nieuwe releases uit. Dan ga ik luisteren wat me bevalt en voeg deze albums aan mijn favorieten toe. Soms zitten daar voor mij mooie goede opnames bij, soms is het rauw en opname technisch niet een hoogstandje maar wel lekker in het gehoor en kan ik gewoon genieten van deze muziek. Ik kan met mijn installatie met mijn ogen dicht de muziek aanraken, net of de artiesten aan het spelen zijn in mijn mancave. Ben geen tweak freak maar vind het wel leuk als er een nieuw component in mijn installatie zijn intrede heeft gemaakt weer bekende maar ook nieuwe muziek op te zetten om te luisteren hoe het in de ruimte klinkt. Haal ook inspiratie uit de rubriek "wat heb je nu opstaan" zowel in dit forum, maar ook bij hififreaks. Er komen leuke tips voorbij die ik dan beluister.
Vind het ook leuk om mensen uit te nodigen voor een luister sessie of een set luidsprekers mee te nemen naar andere ruimtes om te horen hoe het daar klinkt.