Auteur Topic: Budget Platen speler  (gelezen 280 keer)

Pieterke

• *
Budget Platen speler
« Gepost op: 7 augustus 2018, 01:06:30 »
Hallo allemaal!
Ik heb onlangs de oude verzameling platen van mijn vader gekregen. Aangezien we beide dezelfde muzieksmaak hebben  (Pink Floyd, Dire Straits, etc) leek mij het leuk om een platenspeler aanschaffen. Maar aangezien ik een student ben, is mijn budget helaas niet al te hoog (100-200€)

Mijn ouders hadden nog een oude versterker liggen (met phono aansluiting) en oude speakers van Bose.
Ik heb al wat rondgekeken voor een platenspeler, Maar over de meeste nieuwe platenspelers die in dit budget vallen lees ik vooral negatieve reviews en horrorverhalen.
Dus ik dacht zelf aan een oudere 2e handse speler.
Wat voor merk/model platenspeler is een goede aankoop binnen mijn budget? En waar moet ik opletten bij aankoop? Zowel nieuw als oud is een optie voor mij.

Alvast heel erg bedankt, alle informatie is welkom!

supernova

Re: Budget Platen speler
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2018, 11:27:24 »
Kijk eens op mp daar heb je voor €50/100 héél leuke en goede spelers. Sony Pioneer Technics Sansui. Dual CEC Marlux Philips(niet mijn keus). Thorens en meer van die merken zijn vaak wat duurder. Persoonlijk hou ik meer van een direct drive  dan een snaar aandrijving.

supernova

« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2018, 11:31:07 »
En weet je al zeker dat de versterker goed is na zo'n lange tijd stil staan? Anders heb je straks een platenspeler en kom je erachter dat de versterker mankementen heeft.

Jan

« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2018, 12:16:48 »

Pieterke

• *
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2018, 12:48:12 »
Kijk eens op mp daar heb je voor €50/100 héél leuke en goede spelers. Sony Pioneer Technics Sansui. Dual CEC Marlux Philips(niet mijn keus). Thorens en meer van die merken zijn vaak wat duurder. Persoonlijk hou ik meer van een direct drive  dan een snaar aandrijving.

Aah dankje, dit is precies de informatie die ik nodig had! Oke, ik had wel gehoord dat je bij direct drive mogelijk last hebt van de trillingen van de motor die het signaal verstoren, of heb je hier in praktijk eigenlijk weinig last van?
Is het aan te raden om de naald te vervangen op een tweedehands speler, aangezien je niet zeker bent van de kwaliteit van de huidige naald?

En weet je al zeker dat de versterker goed is na zo'n lange tijd stil staan? Anders heb je straks een platenspeler en kom je erachter dat de versterker mankementen heeft.
Heb de versterker onlangs getest, en voor zover ik weet deed het alles wat het moest doen.

Weet niet waar je woont, maar hieronder een aantal Dual platenspelers:
https://link.marktplaats.nl/m1309419940
https://link.marktplaats.nl/m1310054282
https://link.marktplaats.nl/m1307824745
https://link.marktplaats.nl/m1307281085

Hartstikke bedankt! Ik zal er naar kijken!

Hebben jullie nog tips qua types van de eerder genoemde merken, of zijn alle types qua kwaliteit wat je mag verwachten voor de prijs. Ik snap dat je voor deze prijs vooral de platenspelers die destijds de goedkopere modellen waren kan kopen.

Beide hartstikke bedankt voor alle informatie!

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2018, 14:16:28 »
Op dit forum heeft Fotohuis recent nog wat tips over Philips platenspelers gegeven. Gebruik de zoekfunctie en ga genieten.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

supernova

« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2018, 14:54:47 »
Aah dankje, dit is precies de informatie die ik nodig had! Oke, ik had wel gehoord dat je bij direct drive mogelijk last hebt van de trillingen van de motor die het signaal verstoren, of heb je hier in praktijk eigenlijk weinig last van?
Is het aan te raden om de naald te vervangen op een tweedehands speler, aangezien je niet zeker bent van de kwaliteit van de huidige naald?
Heb de versterker onlangs getest, en voor zover ik weet deed het alles wat het moest doen.

Hartstikke bedankt! Ik zal er naar kijken!

Hebben jullie nog tips qua types van de eerder genoemde merken, of zijn alle types qua kwaliteit wat je mag verwachten voor de prijs. Ik snap dat je voor deze prijs vooral de platenspelers die destijds de goedkopere modellen waren kan kopen.

Beide hartstikke bedankt voor alle informatie!
maar nog altijd veel beter dan spelers van een paar honderd euro nieuw! Ik heb nooit problemen gehad met Direct drive al die vooroordelen zijn onzin. Ik heb twee tafels uit '76 van Sony en die werken nog perfect en geen gedoe met die snaartjes. Een nieuwe naald of element heeft de voorkeur maar misschien is de naald nog goed die er op zit dat merk je snel zat.
En de afstelling controleren!

Fotohuis

• **
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2018, 19:04:32 »
Een echt goede direct drive kan kwa rumble soms nog beter zijn dan 1 met snaar aandrijving maar is dan ook veel en veel duurder. Ik gebruik Philips draaitafels die ik op MP koop defect voor Eur. 10-30 en dan reviseer. Binnenkort een top model van Philips over: De 22GA209(s) volautomatische met 3 motoren, snaaraandrijving (Philips heeft nooit anders gehad) de bekende motor-tacho sturing en erg goede specs. Daar past elk 1/2 Retma element in, met in de Philips top lijn de GP412 Mk2 met Shibata naald ipv. SST.
Eur. 125 gereviseerd. Een GP412 Mk2 met Shibata (ovale aluminium Cantilever) ca. Eur. 250. Een GP401 met elliptische naald kan natuurlijk ook: Eur. 50, naald is los bij Tonar ca. Eur. 30.
De GP412 Jico Shibata naald kost los al Eur. 160 in Europa dus die speelt letterlijk in een hele andere kwaliteitsklasse: Topmodel in de Moving Magnet (Magneto Dynamisch). Kan zelfs concurreren met een Ortofon MC-1 of MC-3 Turbo Moving Coil high output in een duurdere prijsklasse.