Auteur Topic: Hoe ervaren we onze audio  (gelezen 2097 keer)

supernova

Re: Hoe ervaren we onze audio
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:21:02 »
Sterk verhaal...En dat biertje kan alleen na echt de deur op slot zit en uit het zicht. Maar misschien is dat bij Eringa anders :sceptic:

Mmuetst

« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:31:02 »
Sterk verhaal...En dat biertje kan alleen na echt de deur op slot zit en uit het zicht. Maar misschien is dat bij Eringa anders :sceptic:
Technische dienst was niet toegankelijk voor klanten, er werd niet open en bloot in de winkel gedronken. En het was praktisch sluitingstijd.

supernova

« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2018, 00:34:42 »
Oké..Maar het verhaal over die kabel blijft een sterk verhaal😏

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:56:28 »
Kun je dat ook eens aan de Raad van State uitleggen?

De raad van state heeft zich zeer recentelijk gebogen over de kwestie of pastafarian een godsdienst is  ;D

https://www.raadvanstate.nl/pers/persberichten/tekst-persbericht.html?id=1169

erikjan

« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:42:09 »
Dat weet ik, daarom maakte ik die opmerking. Waarom de ene fabeltjeskrant wel en de andere niet?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:44:00 »
En het gekke is dat het ook geen kwestie van 'eeuwenoud en gevestigd' kan zijn want de fabeltjeskrant* van Scientology is van vrij recente datum.

filmpje met uitleg .
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2018, 21:14:04 »
Oké..Maar het verhaal over die kabel blijft een sterk verhaal😏
Het is toch echt zo gebeurt, we hebben achteraf nog leuke discussies gehad waarom deze klant de kabel bevroren beter vond klinken, we hadden zelf het vermoeden dat hij iets over super geleiding had gehoord, maar dat is bij 0 kelvin en dan geleid alles.. maar iets bevriezen is niet hetzelfde, maar goed als er ooit iemand je het hebt wijs gemaakt.....blijkbaar zijn er ook mensen die het nodig vinden om €4700 voor een kabeltje uit geven...

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:12:03 »
Reactie op de initiële vraag: Ik geniet er elke dag van. :yeah:
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

Mmuetst

« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2019, 22:51:56 »
Wat ik grappig vind, en dit is iets wat elke keer terug komt. Is dat nieuwe mensen denken dat wij hun smaak kunnen bepalen. Voorbeeld: "Ik wil luidsprekers kopen en heb de keuze uit Dali type XYZ en B&W type ABC, welke is beter?"
En zo kan de vraag ook over versterkers, cd spelers of andere audio apparatuur gaan. Wel grappig dat mensen dan een soort bevestiging nodig hebben voor een eventuele keuze die qua smaak niks te maken heeft met de smaak van andere mensen, of ze nu wel of niet ervaring hebben op audio gebied. Soms zijn het wel zinvolle vragen als men iets technisch niet begrijpen, maar op de vraag wat klinkt beter is bet beste antwoord: hangt af van hoeveel je mij gaat betalen voor het juiste antwoord. Soms zijn er dan reacties die weer hele discussies opleveren (en ja daar heb je natuurlijk een forum voor) "Ik zou gaan voor de Dali want die zijn veel beter omdat bla, bla, bla en bla.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2019, 23:31:28 »
Wat ik grappig vind, en dit is iets wat elke keer terug komt. Is dat nieuwe mensen denken dat wij hun smaak kunnen bepalen. Voorbeeld: "Ik wil luidsprekers kopen en heb de keuze uit Dali type XYZ en B&W type ABC, welke is beter?"
En zo kan de vraag ook over versterkers, cd spelers of andere audio apparatuur gaan. Wel grappig dat mensen dan een soort bevestiging nodig hebben voor een eventuele keuze die qua smaak niks te maken heeft met de smaak van andere mensen, of ze nu wel of niet ervaring hebben op audio gebied. Soms zijn het wel zinvolle vragen als men iets technisch niet begrijpen, maar op de vraag wat klinkt beter is bet beste antwoord: hangt af van hoeveel je mij gaat betalen voor het juiste antwoord. Soms zijn er dan reacties die weer hele discussies opleveren (en ja daar heb je natuurlijk een forum voor) "Ik zou gaan voor de Dali want die zijn veel beter omdat bla, bla, bla en bla.
Nu ben ik het niet met je eens. Er bestaat wel degelijk iets als een referentie, en dat is weergave van de oorspronkelijke bron. Dat dat bij luidsprekers tot vragen komt is niet zo gek, de verschillen zitten hem in type zus of zo van welke luidsprekerlijn dan ook vaak in minieme details.
Fabrikanten weten verdomde goed hoe consumenten te verleiden om juist hun spullen te gaan aanschaffen, een donderend geraas uit een subwoofer onder een paar melkpakjes van Bose doen wonderen, en je zal de kopers van die rommel de kost moeten geven die spijt alle haren op hun hoofd hebben gehad dat ze zo ergens ingetrapt waren.

Werkelijke referentie bestaat wel, helaas zullen wij dat met conventionele weergevers (nog) niet gaan bereiken. Voorbeeld? Zet maar eens een elektrostatische hoofdtelefoon zoals een Micro of Stax op, en beluister het stuk muziek wat je door en door kent: je zult van je stoel vallen wat je gaat horen.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons. Kenwood KA405.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Mmuetst

« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2019, 21:55:17 »
Zeker zijn er luidsprekers die je als een referentie kan beschouwen. Maar wanneer je twee merken gaat vergelijken uit ongeveer dezelfde prijsklasse dan komt het vooral op eigen smaak aan. Dus een set B&W luidsprekers van €600 per stuk kan voor jou beter klinken dan een set luidsprekers van Dali luidsprekers van de zelfde prijsklasse. Dit wordt puur door eigen smaak bepaald. Meestal is het advies ook: ga zelf luisteren, en als het even kan thuis in je eigen akoestiek.

Fotohuis

« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2019, 22:54:24 »
Mijn referentie is een set FB820 (Philips) met (Visaton) folie condensatoren in het filter, een gesloten box met twee woofers, een middentoner en een dome tweeter.
Ik heb ook de FB821 geprobeerd met een Ribbon tweeter maar in mijn huiskamer met niet geheel vrije opstelling slechter. Het zegt allemaal niet zo veel, het gaat om je smaak.

Totale kosten incl. het re-foamen: Eur. 160 voor een setje en die speelt menig B&W weg.

Mmuetst

« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2019, 23:38:01 »
Mijn referentie is een set FB820 (Philips) met (Visaton) folie condensatoren in het filter, een gesloten box met twee woofers, een middentoner en een dome tweeter.
Ik heb ook de FB821 geprobeerd met een Ribbon tweeter maar in mijn huiskamer met niet geheel vrije opstelling slechter. Het zegt allemaal niet zo veel, het gaat om je smaak.

Totale kosten incl. het re-foamen: Eur. 160 voor een setje en die speelt menig B&W weg.
Ja maar dat is nu net de opmerking waar ik het over heb. Voor jou is die Philips FB820 een mooie referentie en als je een set B&W luidsprekers hoort die misschien 3x duurder zijn, dan denk jij: mijn Philips luidsprekers klinken beter. Maar een liefhebber van B&W geluid kan daar totaal niet mee eens zijn, puur door smaak. En daarom heeft het weinig zin om te vragen aan andere mensen wat zij van luidsprekers vinden.

Fotohuis

« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2019, 23:53:09 »
Precies: Het heeft geen nut!

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2019, 00:09:32 »
Het blijft mooi praat- en leesvoer. Heb nu set Sansui ES200 zonder L-pads op de achterkant staan (zeldzaam), en daarboven een paar Philips MDC 702 met ribbon. Staan nu de hele avond beetje te spelen, de Sansui's hebben een fantastisch droog laag, een vrij vlak middenbereik, en een tweeter die wat achterblijft, maar dat zouden nog wel eens uitgedroogde condensators kunnen wezen. De Philipsen zijn absoluut  waanzinnig mooi in het hoog, schitterende plaatsing, en een heeel diep beeld, ongelooflijk dat een relatief kleine speaker zo een stage neerzet. Maar duidelijk dat de ribbon vele maten te groot en te goed is voor het woofertje, die laag- en middengebied voor zijn kiezen aan het krijgen is, ik hoor nu al dat er dus niks is gefilterd aan het woofertje, en de demping zal ook nihil zijn. Het zijn speakers die eerdaags weer de verkoop in gaan, want een IMF- laag verslaafde krijg je daar niet zo gauw vanaf.

Ben gelukkig niet de enige die aan deze verslaving vastzit, ken er nog een paar meer, we hoeven nog net geen praatgroep op te richten, zo ernstig is het nou nog net ook weer niet. Maar een leven zonder TL zouden wij ons niet kunnen voorstellen.

Dan rijst de vraag: zit je met die laagweergave nu op een referentiepunt? De volhardende TL fan zegt ja: ik sta liever altijd langs de zijlijn en kijk (luister, beter gezegd) nog altijd de kat uit de boom. Sta voor alles open, en luister ook naar alles. Ooit beter laag meegemaakt? Nee...dat nog niet, wellicht komt dat nog, hoewel ik de grotere systemen zoals RSPM van IMF de duidelijk mindere vind t.o.v. de B200 SP 1039 in het labyrint gelijk aan de TLS 80, waar je met de B139 weinig verschillen waarneemt, laag loopt tot ongeveer Hz of 22/23, en blijft daarbij gortdroog, mits goed opgesteld.
Het fabeltje dat een TL niet plaatsingsgevoelig zou wezen kan wat ons betreft gelijk de prullenbak in, juist wel! Extreem plaatsingsgevoelig. Schuiven, luisteren, schuiven, luisteren, schuiven, luisteren.

Maar zo na een tijdje schuiven (drie jaar in mijn geval) heb je dan ook weer wat terug. Laag wat laag is wanneer nodig. Geen overdreven opgevoerd laag, maar laag wat buldert wanneer nodig, en laag wat wegblijft wanneer het er niet is: geen gebonk, geen kleuring, geen fratsen. Puur. Recht voor zijn raap. Om later met ''Unfinished Sympathy'' van Massive Attack de kat van de bank af zien stuiteren heeft toch ook wel iets.

En dan ben ik alleen nog maar bij het laag. De rest kun je zelf invullen, paar magnetostaten erbij kan, maar met vliezen er nog bij dan wordt vrouwlief een beetje nerveus, en de kat kan gelijk revanche nemen door eens fijn aan de ribbons, te gaan hangen gaat hem dus niet worden.

Ben met luidsprekers er ook nog niet zo uit over het woordje ''smaak''. Weet het niet, denk het trouwens ook niet, kom ik weer terug op de mini speakers die je op je hoofd zet, een hoofdtelefoon.

Noem een hoofdtelefoon die een Stax van de mat speelt, en ik ben de eerste die hem wil beluisteren. Want er is momenteel geen betere op deze aardkloot.....smaak? Niks smaak. Een vaststaand feit. Niet mee eens? Noem het merk, en u verrast menig zeer kritisch luisteraar.

Denk dat dat ook voor referentie luidsprekers geldt. Niks smaak, onzin.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons. Kenwood KA405.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.