Auteur Topic: Hoe ervaren we onze audio  (gelezen 2412 keer)

Mmuetst

Re: Hoe ervaren we onze audio
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2019, 00:17:57 »
Behalve als je een goede tip hebt voor een mooie prijs/kwaliteit verhouding met het advies dat men vooral zelf moet gaan luisteren om te boordelen wat men er van vindt. Voorbeeld: zo zie ik veel mensen enthousiast zijn over Teufel luidsprekers, veel luidsprekers voor weinig geld waarvan veel mensen het ook nog eens goed vinden klinken. Heb het zelf nog nooit gehoord (dus wacht gewoon een keer op een uitnodiging voor een luister sessie bij een forum lid die een luister uitwissing leuk vind) dus geen mening van mijn kant.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2019, 00:47:58 »
En nu nog de Philipsjes, volume op de Kenwood tandje lager, ''The Dance'' van Fleetwood Mac in de CD spelert, en wauw, wat een ruimte! Wanneer de woofertjes minder aan het werk moeten wint het geluidsbeeld gelijk grandioos aan kwaliteit, weergevertjes om serieus te nemen, die MDC702' tjes van Philips. Klasse.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Verschillende Kenwood- KA serie versterkers uit de seventies.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Mmuetst

« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2019, 00:49:02 »
Het blijft mooi praat- en leesvoer. Heb nu set Sansui ES200 zonder L-pads op de achterkant staan (zeldzaam), en daarboven een paar Philips MDC 702 met ribbon. Staan nu de hele avond beetje te spelen, de Sansui's hebben een fantastisch droog laag, een vrij vlak middenbereik, en een tweeter die wat achterblijft, maar dat zouden nog wel eens uitgedroogde condensators kunnen wezen. De Philipsen zijn absoluut  waanzinnig mooi in het hoog, schitterende plaatsing, en een heeel diep beeld, ongelooflijk dat een relatief kleine speaker zo een stage neerzet. Maar duidelijk dat de ribbon vele maten te groot en te goed is voor het woofertje, die laag- en middengebied voor zijn kiezen aan het krijgen is, ik hoor nu al dat er dus niks is gefilterd aan het woofertje, en de demping zal ook nihil zijn. Het zijn speakers die eerdaags weer de verkoop in gaan, want een IMF- laag verslaafde krijg je daar niet zo gauw vanaf.

Ben gelukkig niet de enige die aan deze verslaving vastzit, ken er nog een paar meer, we hoeven nog net geen praatgroep op te richten, zo ernstig is het nou nog net ook weer niet. Maar een leven zonder TL zouden wij ons niet kunnen voorstellen.

Dan rijst de vraag: zit je met die laagweergave nu op een referentiepunt? De volhardende TL fan zegt ja: ik sta liever altijd langs de zijlijn en kijk (luister, beter gezegd) nog altijd de kat uit de boom. Sta voor alles open, en luister ook naar alles. Ooit beter laag meegemaakt? Nee...dat nog niet, wellicht komt dat nog, hoewel ik de grotere systemen zoals RSPM van IMF de duidelijk mindere vind t.o.v. de B200 SP 1039 in het labyrint gelijk aan de TLS 80, waar je met de B139 weinig verschillen waarneemt, laag loopt tot ongeveer Hz of 22/23, en blijft daarbij gortdroog, mits goed opgesteld.
Het fabeltje dat een TL niet plaatsingsgevoelig zou wezen kan wat ons betreft gelijk de prullenbak in, juist wel! Extreem plaatsingsgevoelig. Schuiven, luisteren, schuiven, luisteren, schuiven, luisteren.

Maar zo na een tijdje schuiven (drie jaar in mijn geval) heb je dan ook weer wat terug. Laag wat laag is wanneer nodig. Geen overdreven opgevoerd laag, maar laag wat buldert wanneer nodig, en laag wat wegblijft wanneer het er niet is: geen gebonk, geen kleuring, geen fratsen. Puur. Recht voor zijn raap. Om later met ''Unfinished Sympathy'' van Massive Attack de kat van de bank af zien stuiteren heeft toch ook wel iets.

En dan ben ik alleen nog maar bij het laag. De rest kun je zelf invullen, paar magnetostaten erbij kan, maar met vliezen er nog bij dan wordt vrouwlief een beetje nerveus, en de kat kan gelijk revanche nemen door eens fijn aan de ribbons, te gaan hangen gaat hem dus niet worden.

Ben met luidsprekers er ook nog niet zo uit over het woordje ''smaak''. Weet het niet, denk het trouwens ook niet, kom ik weer terug op de mini speakers die je op je hoofd zet, een hoofdtelefoon.

Noem een hoofdtelefoon die een Stax van de mat speelt, en ik ben de eerste die hem wil beluisteren. Want er is momenteel geen betere op deze aardkloot.....smaak? Niks smaak. Een vaststaand feit. Niet mee eens? Noem het merk, en u verrast menig zeer kritisch luisteraar.

Denk dat dat ook voor referentie luidsprekers geldt. Niks smaak, onzin.
Leuk om te lezen, smaak is er binnen prijsklasse's van luidsprekers zeker aanwezig. Sinds ik een set Magnepans heb luister ik naar een paneel of in geval mijn Translators zijn aangesloten naar een box. En ik kan je vertellen, dat is een wereld van verschil. Vergelijkbaar met jou TLS luidsprekers of een bas reflex luidspreker. Als ik jou goed inschat gaat jou smaak uit naar die TLS (mijn smaak zal ook eerder een TLS kiezen). Mijn Translators zijn gesloten met een hoog rendement. Gaan niet zo diep als een TLS maar geven een mooie strakke bas (smaak). Mijn Magnepans zijn veel meer ruimtelijk, maar veel minder bas. Toch luister ik graag naar dit ruimtelijke geluid van mijn Magnepans (smaak). Een di-pool als mijn Magnepans is een hele andere ervaring dan een transistor box luidspreker. Toch is muziek met veel laag lekkerder op mijn Translators dan mijn Magnepans...get the point?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2019, 00:59:55 »
Begrijp me goed, ik weet donders waar je het over hebt, wat jij opnoemt heeft allemaal de revue gepasseerd bij ondergetekende, de Translators, de Maggies, maar ook Quads, Apogees, Monolith's, oude Altec Lansing's, Yamaha's, gruwelijke Heco's. Enzovoort, voordeel wanneer je sinds je 12de apparaten mag testen voor een bedrijf.(ben nu 55  ???)

Mag voorzichtig stellen dat ik ongeveer wel eens een klok heb horen luiden, maar die klepel?

Het enthousiasme blijft in ieder geval, en of meningen nu een feit zijn of feiten een mening, tsja, wie weet komen we daar ooit nog eens uit. In luidsprekerland ben je niet zo maar uitgepraat.

Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Verschillende Kenwood- KA serie versterkers uit de seventies.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2019, 09:27:00 »
Alle "open baffle" systemen (vliezen maar ook conusliudsprekers zonder kast zoals de Jamo R909) hebben last van akoestische kortsluiting en dus verminderde basweergave vanaf een bepaalde frequentie.
De maker kan dat oplossen door te kiezen voor hoge en brede panelen (vliezen) of voor een specifieke vormgeving van en hoeken  aan frontpanelen (open baffle conus). Vaak vereisen open baffle conussen het gebruik van een DSP om het geluid goed te krijgen: kijk maar naar de systemen van Linkwitz.

Waar zelden over gerept wordt bij zullke systemen is het sublaag. Bij open baffle conussen gaat men vaak voor open baffle of dipole subwoofers. Dipole subs kunnen trouwens een uitdaging vormen om de reflecties van het sublaag in een bepaalde ruimte onder controle te krijgen. Dat is volstrekt onnodig als we praten over het laag beneden 100 Hz omdat onze menselijke oren dan minder en minder gevoelig worden voor klankkleur, timing en richting. Daardoor kun je een sub vrijwel eender waar neerpoten. Bovendien kun je een sub vrij goed combineren met een open baffle, zolang je met je crossoverfrequentie voldoende laag blijft. Ik raad 80 Hz aan. En dan kun je ook donderend laag weergeven wanneer dat moet en een kurkdroog niet-bonkend laag voor alle andere gevallen. Maar zoiets is een "acquired taste" voor mensen die het laag van met name basreflexsystemen gewend zijn.
Wie dat eens wil horen van een elektrostaat, is van harte welkom bij mij.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 09:29:58 door Bloom »

Fotohuis

« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2019, 10:29:42 »
Citaat
want een IMF- laag verslaafde krijg je daar niet zo gauw vanaf.

Een TL gaat voor mij TE laag. Beneden 28Hz kap ik het af omdat de LS anders defect zouden raken door de rumble van mijn draaitafels.

Ook echt laag en in een absurd klein kastje zijn de Philips 3-weg (actieve) MFB luidsprekers. Ik heb het laatste type 22RH544/79R van mijn vader uit 1978, helemaal gereviseerd en een re-cap uitgevoerd, 0211 textiel dome middentoner en de 0163 dome tweeter. Vishay BC105 elco's en de ruststromen met het MFB circuit opnieuw ingeregeld: 30Hz-20kHz en daar zit een subsonic filter al ingebouwd want in die tijd (1973-1982) waren er alleen nog draaitafels en bestond de CD nog niet.

Die FB820 draait op een NAD C352, samen met een C422 tuner en een C521BEE CD speler. Die NAD set heb ik voor Eur. 240 van iemand overgenomen. De versterker schakelt op de optimale voedingsspanning afhankelijk van de impedantie van de luidsprekers en heeft tevens het NAD "soft clipping" systeem en uiteraard DC-protect. 2x 115W is mooi voor op zo'n FB820 luidspreker maar er zit nog een tweede pre-out op voor eenzelfde eindtrap er aan te kunnen hangen in brug.

Als je een beetje handig bent kun je tegenwoordsig voor weinig geld een heel mooi audio setje reviseren/repareren voor een fractie van het geld wat een nieuwe bijna "high end" set zou moeten gaan kosten.
Interlinks maak ik zelf en de duurste is dan een vergulde RCA/Cinch van Neutrik (Eur. 1,60) en een vergulde metalen DIN 5-polig (Eur. 4,50) met dubbel afgeschermde Diode kabel van Eur. 0,60ct en 90pF per meter.

En zo houd je weer geld over voor andere leuke dingen.

Fotohuis

« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2019, 10:38:23 »
Citaat
Mijn Translators zijn gesloten met een hoog rendement. Gaan niet zo diep als een TLS maar geven een mooie strakke bas (smaak). Mijn Magnepans zijn veel meer ruimtelijk, maar veel minder bas. Toch luister ik graag naar dit ruimtelijke geluid van mijn Magnepans (smaak). Een di-pool als mijn Magnepans is een hele andere ervaring dan een transistor box luidspreker. Toch is muziek met veel laag lekkerder op mijn Translators dan mijn Magnepans...get the point?

Verder heb ik nog staan een 15W full range LS met hoorn. Over hoog rendement gesproken: 96dB/W/m wat voor een hoorn nog niet eens extreem hoog is. Die hangt aan een zelf gemaakte John Linsley Hood klasse A eindtrap van 2x 8 Watt.

Klinkt ook meer dan prima maar ja met een hoorn wordt het net zoals met een TL een wat groter kastje: 125cm hoog ...

erikjan

« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2019, 10:44:58 »
@Bloom, het verhaal over niet-richting gevoelig zijn ken ik. Helaas heb ik tot nu toe gehoormatig *iedere* sub kunnen lokaliseren, met 1 uitzondering: de grootste kharma sub, maar die wordt ook echt alleen voor het allerlaagste oktaaf gebruikt voor zover ik weet. Ook een waanzinnig groot ding, met een waanzinnig grote luidspreker.

80 Hz zou een prima crossover frequentie kunnen zijn ware het niet dat de filtering over het algemeen niet stijl genoeg is. Liever 2 subs, met links en met rechts gevoed dan 1 sub. Er zijn zelfs theorieën over 4 subs, waarmee kamer effecten weggestreken kunnen worden.

Over je opmerking van DSP gebruik bij Linkwitz: eigenlijk is ieder systeem gebaat bij gebruik van DSP's. Niet alleen open baffle systemen. Echter kun je DSP's alleen effectief gebruiken bij actieve systemen, waarbij het meteen een dure oplossing wordt. Je ziet ook bij high end gesloten actieve systemen DSP's ingezet worden (Kii, Meridian, etc). DSP's zorgen voor een veel betere aanpassing van luidsprekers onderling en luidsprekers aan de ruimte dan met analoge techniek mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 10:48:15 door erikjan »
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric