Auteur Topic: Soundbars & speakerselectie  (gelezen 81 keer)

jopie1978

• *
Soundbars & speakerselectie
« Gepost op: 8 september 2018, 20:56:23 »
Hallo,

Ik heb een vraagje over soundbars en speakerselectie: Worden Motion Transformer Tweeters en andere platte uitvoeringen wel eens gebruikt in soundbars? Is er een reden om deze dingen niet te gebruiken in soundbars?
« Laatst bewerkt op: 8 september 2018, 21:01:54 door jopie1978 »

erikjan

Re: Soundbars & speakerselectie
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2018, 00:13:44 »
Ik heb ze nog niet gezien, maar dat zegt niet zo veel. De reden dat ze niet worden toegepast is dat AMT's te duur zijn voor soundbars. Soundbars zitten in een lage prijsklasse, daar worden zo goedkoop mogelijke componenten toegepast.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

jopie1978

• *
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2018, 07:44:05 »
Bedankt Erik, zoiets dacht ik ook al, maar wist het niet zeker.

Ik wil proberen mijn vintage alnico speakers te integreren in een geluidsmeubel en moet daar nog geschikte tweeters bij gaan vinden. Ik moet eerst e.e.a. opmeten qua curve, dat proces lijkt me leuk en niet al te duur, een gekalibreerde microfoon en 2de handse audio interface kost 70 euro ofzo, dus dat valt wel mee en ik kan ermee alle speakers nameten, makkelijk en leuk natuurlijk. Ik zou ook wel eens willen meten wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen een speaker met en zonder mfb in een te kleine casing en een juist geengineerde casing bijvoorbeeld (maar dat is voor later). Hopelijk werken de speakers nog, want ik heb eens gechecked wat alnico speakers kosten, maar dat is veel meer dan ik dacht. Daar vragen ze best veel geld voor, misschien komt dat door een aparte klankprofiel ofzo. Het zijn de ronde uitvoeringen in de onderstaande fotoen heb er vier van, waarvan ik er 3 nodig heb (fingers crossed). Helaas zijn bij mij de exacte speakerfabrikaten onbekend en dus ook de curves, vandaar dat ik ze wil gaan meten in het veld op een rustige zondagmorgen. Audio engineeren lijkt me wel grappig een keertje te ervaren en voor de kosten qua meetapparatuur hoef ik het niet te laten.

« Laatst bewerkt op: 9 september 2018, 08:25:08 door jopie1978 »

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2018, 11:51:36 »
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

jopie1978

• *
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2018, 14:27:29 »
Bedankt voor de link, maar ik wil graag via de curve die ik meet bij die huidige midwoofers, tweeters en crossovers te selecteren die er het beste bij passen volgens de theorie. Ik vind juist de koppeling tussen theorie en praktijk wel leuk. Toch bedankt.