Auteur Topic: Speling van het plateau  (gelezen 268 keer)

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Speling van het plateau
« Gepost op: 24 september 2018, 20:53:31 »
Ik bemerk sinds kort speling van mijn plateau van mijn Pro-Ject RPM3 platenspeler.
Je voelt het als je aan de zijkanten drukt en hoort het ook als de speler draait, ook via de boxen (als een soort lichte hartslag).
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?  :think:
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Laan

Re: Speling van het plateau
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2018, 22:15:46 »
Als je het plateau verwijdert, kan je de spindle dan bewegen? Zit daar speling op? Mogelijk is het lager versleten? Of het plateau ligt er niet goed op  :)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2018, 22:52:34 »
Speling hoeft op zich geen probleem te zijn als de lagerconstructie er op is ontworpen er maar voldoende smering van de juiste soort in het lager zit.
Erop duwen geeft wen ander krachtenspel dan bij het afspelen van een plaat.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Tortel

• *
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2018, 18:40:12 »
Als je het plateau verwijdert, kan je de spindle dan bewegen? Zit daar speling op? Mogelijk is het lager versleten? Of het plateau ligt er niet goed op  :)

Nee dan kan ik de spindle niet bewegen. Speling zit echt tussen plateau en spindle. Versleten lijkt mij sterk, is nog geen 2 jaar oud. En plateau ligt er volgens mij goed op...
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

jazzman

• **
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2018, 21:33:41 »
"Versleten lijkt mij sterk, is nog geen 2 jaar oud."

Er gaan wel meer dingen stuk binnen 2 jaar.... Terwijl je dat niet zou verwachten...

En plateau ligt er volgens mij goed op...

en volgens de leverancier?

Al terug naar de winkel geweest?

Ik zou hem na laten kijken, wellicht heb je nog garantie... Suc6
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Laan

« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2018, 22:28:10 »
Staat hij 100% waterpas?

Tortel

• *
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2018, 07:28:16 »
Dat weet ik niet, maar zou dit uitmaken, want ik kan het plateau met mijn handen bewegen?

Laan

« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2018, 23:20:34 »
Als je oorzaken wil uitsluiten.. Het plateau dient hoe dan ook waterpas te liggen. Als je het met de hand kan bewegen hoeft dat geen ramp te zijn. Staat de arm juist afgesteld?

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2018, 00:48:43 »
Correct. 100% waterpas is heel belangrijk!
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Tortel

• *
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2018, 10:52:26 »
Probleem is inmiddels opgelost. Heb eerst de speler waterpas gezet, maar daar lag het niet aan.
Toen heb ik de winkel benaderd en zij hebben het probleem uitgezet bij de distributeur. Zij hebben mij een spuitje met smering voor het lager gestuurd (het was een bekend probleem). En ja hoor, speling verdwenen!  :)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2018, 12:45:56 »
Zoals ik al schreef dus  ;)
De speling is niet weg maar levert geen problemen meer op zoals rommelen in de lagerbus.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....