Auteur Topic: Monacor MHD-120  (gelezen 59 keer)

Marshall

• *
Monacor MHD-120
« Gepost op: 5 november 2018, 20:02:07 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ben eigenlijk een beetje gek geworden nadat ik m'n gitaar buizen eindtrap heb aangesloten op m'n stereo.. 2 keer EL84. Marshall EL84. Nu is er natuurlijk heel wat op aan te merken.. de eindtravo's hebben maar een bereik tot 15 KHz.. maar dat komt allemaal nog. eerst m'n speakers. Heb ze zelf gebouwd met behulp van Caad van monacor. Het is PA spul.. Eighteensound 12w500 woofer en een Monacor MHD 120. heeft altijd prima gewerkt.. maar merk nu dat ik teveel tijd heb omdat ik met m'n poot in het gips zit... dat de bekkens van de drum maar gedeeltelijk te horen zijn. Ik zoek eigenlijk een driver die achter die hoorn past, die wel tot 20 Khz gaat en liefst wat meer. .. zit me suf te zoeken.. vandaar even een bericht.
Nu heb ik altijd een PA eindversterker gebruikt, maar dat is ook niet alles.. zeker zo'n Behringer A-500.
Zit erover na te denken om zo'n cursus in Friesland te nemen.. Ir. Vander Veen.
Buizen bevalt me gewoon beter.. ondanks dat het niet geheel kan leveren wat ik wil.
Graag reacties! Dank Marcel.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Monacor MHD-120
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2018, 21:18:01 »
Gitaarversterker als hifi-versterker, ik ben er niet gek van. Dit omdat de meeste gitaar-buizenversterkers vervormen als de neten juist om de gitaar ballen te geven. Ik heb ooit een 100 Watt gitaarversterker gehad die wl goed klonk op feestjes maar die klonk dan ook weer slecht als gitaarversterker wanneer er geen effecten werden gebruikt, die was dus meer als hifi-versterker in elkaar gezet.
Die Monacor hoorn lijkt als twee druppels water op een Fane hoorn die ik in een paar grote speakers heb zitten en daar komt redelijk mooi hoog uit wanneer ik hem, zoals nu, met een dsp aanstuur en hier en daar wat corrigeer. Ik mis zeker geen hoog ondanks dat ze mogelijk niet echt ver genoeg doorlopen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Marshall

• *
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2018, 23:35:33 »
De versterker is zeker geen blijver.. maar moet zeggen dat ie het prima doet in z'n frequentiebereik dan. Beter als m'n geringer a-500.. ik denk dat het tweeters probleem opgelost is door een celestion driver met een hoorn met vrijwel dezelfde afmetingen. Tis nu nog de vraag of ik een bestaande gitaarversterker.. een Marshall 9100 of el 34 50/50 kan ombouwen naar hifi of opnieuw te beginnen from scratch. ... ga ik nog even over dromen... outputtransformatoren zitten al gauw op 300 euro per stuk.. en dan de rest nog....

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2018, 08:22:01 »
Ja met transistoren heb je goedkoper meer vermogen met minder vervorming en minder kosten op termijn. De tekortkomingen die je met de Behringer ervaart zouden weleens de artefacten van de hoorns in het hoog kunnen zijn want het on-axis gedrag zonder de correctie die ik toepas is behoorlijk irritant.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....