Auteur Topic: Scheidingsfilter impedantie vragen.  (gelezen 128 keer)

Hifi Bakkertje

• *
Scheidingsfilter impedantie vragen.
« Gepost op: 11 november 2018, 18:47:23 »
Goedendag,

Ik heb mijn vraagtekens bij een scheidingsfilter.
Stel het is een 2 weg speaker met beide drivers 8ohm.
Welk beide zijn afgefilterd, geven op de aansluiting een impedantie van 8ohm.

Dit net zo bij een 3 weg speaker met 8ohm drivers.

Elke filterweg  (laag hoog/ laag mid hoog) staat voor de filtering parralel geschakeld op de aansluiting.

Dit blijft bij beide dan 8ohm

Nu komt mijn vraag:

Hoe kan het dan zijn dat wanneer je 2  2weg of 3 weg speakers parralel schakeld het dan wel 4 ohm word? Gezien dit als het ware dan een 6 weg filtering is en als nog parralel.

Wat snap ik hier niet? Is 3 weg een max? als je een 6weg filter(even voor het idee) zou tekenen en alle wegen parralel zet zoals normaal, is het in feite gelijk aan 2 speakers parralel zetten.. toch word het dan wel ineens 4 ohm...

erikjan

Re: Scheidingsfilter impedantie vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2018, 19:18:07 »
Je kijkt naar verschillende frequenties, die beďnvloeden elkaar niet in impedantie. 2 speakers parallel zetten wel, want zelfde frequentiebereik.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Hifi Bakkertje

• *
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2018, 20:38:55 »
Okee zit dat zo.

Wel duidelijk!

Dus als je bijvoorbeeld 2 8ohm woofers lowpass zou af filteren op dezelfde frequentie word het 4ohm.
Maar als je de 1 op 100hz lowpass filter en de ander van 100 tot bijv 200, blijft de impedantie het zelfde?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2018, 20:44:44 »
Moet je wel supersteil gaan filteren, en exact 4 of 8 Ohm blijven ze nooit. Komen meer zaken bij kijken.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2018, 20:46:14 »
Inderdaad, dan wordt de berekening stukken complexer.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2018, 20:49:23 »
Okee zit dat zo.

Wel duidelijk!

Dus als je bijvoorbeeld 2 8ohm woofers lowpass zou af filteren op dezelfde frequentie word het 4ohm.
Maar als je de 1 op 100hz lowpass filter en de ander van 100 tot bijv 200, blijft de impedantie het zelfde?

Tot 200 inderdaad en daarboven loopt de impedantie op met de steilheid van het filter.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Hifi Bakkertje

• *
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2018, 21:27:44 »
Okee bedankt voor de antwoorden!

En wat de impedantie verandering betreft was ik al van op de hoogte.. alleen dit begreep ik nog niet helemaal  :))

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2018, 21:28:29 »
Be tweeter is correct. Als je bij https://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie bij het kopje 'De complexe impedantie' kijkt, dan zie je de frequentie als hoekfrequentie omega staan. Dat geeft de frequentie afhankelijkheid aan.

Het gedrag van elektrische componenten zoals spoelen en condensatoren laat zich eigenlijk alleen goed beschrijven met complexe rekenkunde (dat is de naam, en ja, het is complex ;) ). Bij complexe rekenkunde wordt de getallenverzameling R uitgebreid met imaginaire getallen i (gedefinieerd als het getal waarvan het kwadraat -1 is). Dus niet i=Wortel(-1), want dat is wiskundig gezien onzinnig. In de elektrotechniek is het gebruikelijk om j in plaats van i te gebruiken, beter herkenbaar.
― Terry Pratchett, Eric