Auteur Topic: De ervaringen van een geluidstechnicus en de moderne tijden.  (gelezen 146 keer)

Han

• Moderator
    • studio
De ervaringen van een geluidstechnicus en de moderne tijden.
« Gepost op: 26 november 2018, 17:38:46 »
Zo werd ik afgelopen zaterdag gevraagd om het geluid te regelen voor een band op een benefietfestival. Dus ik er heen en ik kom bij een vrij grote zaal.

Je mag verwachten dat zo'n bedrijf een nette geluidinstallatie heeft en wat de speakers betreft was daar weinig mis mee, een paar flinke Yamaha subs met satellieten.

Maar het mengpaneel, kom op zeg, een Yamaha tafeltje van rond 1980 met 12 ingangen, waarvan er twee gebruikt werden door de deejay, dus 10 microfoons voor een band met drums, bas, drie gitaren, toetsen en drie zangers. Dat gaat niet lukken.

Bovendien waren ongeveer alle pennen van de microfoonsnoerpluggen van de multikabel zwaar geoxideerd en ik weet uit bittere ervaring dat je een storing krijgt op het moment dat je het helemaal niet kunt gebruiken, als die bloedmooie zangeres opeens begint te kraken of er helemaal geen geluid meer is.

Dus wat nu? Gelukkig had de drummer van de band hun eigen spullen in de auto en dat bestond uit een Behringer set met 16 micofooningangen, hardstikke digitaal.

Het apparaat stond gewoon naast de drummer op het podium en met zijn telefoon regelde hij het monitor (podium) geluid en ik liep met een tablet in de zaal en kon daarmee alles regelen via wifi. Een compleet mengpaneel in de tablet met uitgebreide eq mogelijkheden, geen kabel te zien en ik kon vanuit elke plek het geluid controleren. Het geluid, dat in zo'n enorme schoenendoos uiteraard overal verschillend klonk, dus ik begaf me naar de plek waar het meeste publiek stond.

Ik ben gewend aan analoge mengpanelen, multikabels, racks met effecten etc, maar dat heb je allemaal niet meer nodig en dat betekent een enorme besparing. De gangbare effecten kun je met je tablet sturen.

De hele set kost 385 euro en daarmee moet je bedenken dat je geen berg kabels meer nodig hebt, wat een besparing oplevert waar je minstens twee van die sets mee kunt kopen.

The times they are a changin.

Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

erikjan

Re: De ervaringen van een geluidstechnicus en de moderne tijden.
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2018, 19:20:02 »
Geweldig toch, dat er (eindelijk!) vooruitgang wordt geboekt op dit front!
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2018, 20:12:17 »
Bizarre apparaten! Scheelt een zooi geklooi met multikabel enzo. Eigen wifi ook nog om verbinding te leggen, geloof ik.. 
Leuk om weer eens wat van je te lezen 😃
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2018, 22:59:41 »
Ik kocht rond 1990 twee Seck 1882 mengpaneeltjes, sublieme paneeltjes, een meter breed, 17 kg, 18 microfooningangen en vier line ingangen, een submixertje voor monitormixen, vier effectsends en 16 bussen en niet geheel onbelangrijk: klonk subliem. Ik heb ze nog steeds.

Ze kostten toen rond 6500 gulden per stuk en je had een multikabel nodig, ook niet echt goedkoop.

In 1996 kocht ik een DDA mengtafel met 92 ingangen en die kostte 225.000 gulden. Die klonk beter dan de moderne Behringer tafeltjes, maar dat mag voor die prijs.

En nu koop je voor 385 euro een digitaal ding met 16 mic inputs, ingebouwde effecten en desnoods kun je met je smartphone de zaalmix doen. En het klinkt nog helemaal niet verkeerd ook en de grote bestelbus heb je niet meer nodig, want je neemt het mee achterop je fiets.

https://www.gear4music.nl/en/PA-DJ-and-Lighting/Behringer-X18-X-AIR-Digital-iPad-Tablet-Mixer/XOX
« Laatst bewerkt op: 26 november 2018, 23:04:15 door Han »
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.