Auteur Topic: Buizen or not to buizen  (gelezen 200 keer)

Mmuetst

Buizen or not to buizen
« Gepost op: 4 december 2018, 22:49:24 »
Dit weekend een paar grote knapen van luidsprekers gekocht: Jensen LS-5B na aansluiten op mijn transistor eindbak, Clasic no 8, klonk alles prachtig. Toen de luidsprekers aangesloten op mijn Prima Luna buizen versterker...maar het geluid is een soort hard...niet lekker. Ook even geprobeerd op de 4 Ohm aansluiting, maar nee, dit is niet het geluid wat ik krijg met mijn andere speakers Translator Reflexion in combinatie met de Prima Luna. De combinatie Jensen en Prima Luna klinkt schraal...niet vol. En ik heb het volume gewoon beschaaft ingesteld. Nu weet ik een aantal gegevens van die Jensen niet, zoals het remndement...geen idee. Wat kan een verklaring zijn voor het matige geluid van de buizen/Jensen combinatie?

Plaatje van deze blaffers  ^-^

erikjan

Re: Buizen or not to buizen
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2018, 08:43:23 »
impedantieverloop niet aangenaam voor buizen misschien?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2018, 17:56:32 »
impedantieverloop niet aangenaam voor buizen misschien?
Dat zou goed mogelijk kunnen zijn. Jammer dat er weinig info te vinden is van dit type.
Zie wel: https://www.hifiengine.com/manual_library/jensen/ls-5.shtml maar dat is de LS-5 en ik heb de LS-5B bijna het zelfde alleen andere tweeter. Is in het algemeen een impedantie verloop minder prettig met een buizen versterker? En waarom?

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2018, 19:17:39 »
Voor zover ik weet is de dempingsfactor bij een buizenversterker erg laag, de minste of geringste verstoring zorgt dan voor problemen.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2018, 19:38:42 »
Voor zover ik weet is de dempingsfactor bij een buizenversterker erg laag, de minste of geringste verstoring zorgt dan voor problemen.
Ah duidelijk. Had dit ook op internet gevonden:
Een klein tweewegsysteem met een kleine lagetonenluidspreker heeft een betere mechanische eigendemping dan een drie-(of nog meer!) wegsysteem met een grote lagetonen luidspreker. Voor een luidspreker volgens het eerste systeem zal het dus van minder groot belang zijn om aangestuurd te worden door een versterker met een geringe inwendige impedantie dan voor een luidspreker volgens het tweede systeem. Over het algemeen hebben buizenversterkers een hogere inwendige impedantie (en dus een lagere dempingsfactor!) dan solid state (transistor, MOSFET, etc) versterkers. Als vuistregel kun je dus stellen dat je een buizenversterker beter op een klein tweewegsysteem kunt aansluiten en dat grote luidsprekers beter tot hun recht komen op een solid state versterker. Mijn Translator luidsprekers is een vierweg met een aardige bas speaker 22cm - Dynaudio 21W54 maar blijkbaar heeft Hans Baan er voor gezorgd dat deze luidspreker vriendelijk is voor mijn buizen versterker. Draai nu Dvorak 9e symfonie, moet zeggen dat die pauken lekker dreunen door de mancave  ^-^ Ook mijn Sony versterker F606ES doen het prima, maar vind de combi Classic no 9 tube pre amp met mijn Classic no 8 transistor eindbak de mooiste combi.

Laan

« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2018, 23:23:06 »
Dit fenomeen komt me bekend voor. Wel iets tegendraads wellicht. Juist mijn XTZ m2 monitors, kleine tweeweg, klinken vreselijk op een primaluna. Eerst op de prologue four, later ook op die met genalex buizen en kt77 en nu ook op de dialogue five. Het schreeuwt, laag is rommelig, bah. Op mijn transistor tank, een Audio gd M3 klinken ze heerlijk. Neem ik mijn vloerstaanders, Gamut M7, dan geniet de Primaluna de voorkeur. Kijk je naar rendement en impendatie verloop, dan zou het in beide gevallen geen punt moeten zijn.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2018, 00:09:56 »
Weten jullie wat de dempingsfactor inhoudt en wat die doet met het geluid?
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Laan

« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2018, 00:19:03 »
Ja, die doet dus kennelijk hetgeen hierboven staat met het geluid. Maar hoe zie je aan een speaker welke dempingsfactor de versterker moet hebben als die hier debet aan is?

Laan

« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2018, 01:02:45 »

erikjan

« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2018, 07:33:35 »

Ja. Jij ook? ;)
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2018, 20:26:06 »

Yep, een onzinverhaal van de fabrikanten wat leuk klinkt, maar wat om zeep wordt geholpen door de luidsprekerkabels, het wisselfilter en de spoel van de luidsprekerunit. Doet niks met het geluid.
Mijn luidsprekers zouden een heel hoge dempingsfactor nodig hebben. De dempingsfactor van mijn versterker is maar liefst 4. Maar naar mijn bescheiden mening klinkt het fantastisch en het laag is strak.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2018, 22:21:27 »
Daarom ben ik voor een directe koppeling tussen de versterker en de speaker, dus breedband of actief.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2018, 22:50:57 »
* erikjan too

En een dempingsfactor van 4 is niet al te best, dat zit wel onder de minimum waarde die je mag verwachten dat die geen invloed meer zou hebben.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2018, 22:53:18 »
Maar op één of andere manier heeft mijn buizen versterker geen grip op de Jensen luidsprekers, maar de transistor wel. Het grote verschil is een uitgangstransformator in de buizen versterker, die in de transistor versterker ontbreekt. De Jensen hebben een aardig rendement, ik hoef de volume knop niet ver open te draaien om een behoorlijke volume te krijgen. Hoe veel DB? geen idee, schat rond de 90db. En gezien Laan ook zelfde ervaring heeft met verschillende luidsprekers op de Prima Luna versterkers, moet het ergens in de combinatie zitten. Op verschillende transistor versterkers, zoals het verschil tussen mijn Sony F606ES  en de Classic voor/eind combinatie, is zeer klein. Ik hoor iets verschil met de Classic combi, maar ik denk dat dit te verwijten is aan de buizen voorversterker. Heb ook mijn set Wharfedale xp2 luidsprekers aangesloten op de Prima Luna (dit is een klein gesloten twee weg) en deze klinken prima in deze combinatie. Mijn Mission 760i geven op de transistor een meer gecontroleerd laag, maar met de buizen versterker is het wel te pruimen (verschil is kleiner dan met de Jensen luidspreker). Het is dus belangrijk dat buizen versterkers bezitters hier rekening mee moeten houden als ze nieuwe speakers gaan aanschaffen.

Stukje Wiki:

In de audiowereld is er enig enthousiasme voor buizenversterkers. Met name wordt het nogal specifieke 'buizengeluid' (een geluid dat minder scherp/fel overkomt dan een transistor- of MOSFET- versterker) door sommigen als 'natuurlijker' ervaren. Objectief gezien hebben transistor- of MOSFET-versterkers betere specificaties, zoals minder opgewekte tonen die niet in de geluidsbron voorkomen. Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd. (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld).
« Laatst bewerkt op: 6 december 2018, 23:05:46 door Mmuetst »

Raymond1

« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2018, 23:12:31 »
* erikjan too

En een dempingsfactor van 4 is niet al te best, dat zit wel onder de minimum waarde die je mag verwachten dat die geen invloed meer zou hebben.

Maakt de klank van mijn luidsprekers des te bijzonder. Het betreft B&W 803 D2, luidsprekers die bekend staan om hun dik aangezette, overheersende laag. Ik heb ze eens bij een demo gehoord, aangestuurd door een zware Marantz voor-eind combi. Ene bonk laag. Maar hier bij mij thuis, aangestuurd door een Graaf GM 50 B met dempingsfactor 4 is daarvan juist helemaal geen sprake. Het laag is veel minder aanwezig, mooi in balans met de rest en strak. Totaal niet te vergelijken met die demo.