Auteur Topic: Buizen or not to buizen  (gelezen 445 keer)

Raymond1

Re: Buizen or not to buizen
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2018, 23:38:30 »
Maar op één of andere manier heeft mijn buizen versterker geen grip op de Jensen luidsprekers, maar de transistor wel. Het grote verschil is een uitgangstransformator in de buizen versterker, die in de transistor versterker ontbreekt. De Jensen hebben een aardig rendement, ik hoef de volume knop niet ver open te draaien om een behoorlijke volume te krijgen. Hoe veel DB? geen idee, schat rond de 90db. En gezien Laan ook zelfde ervaring heeft met verschillende luidsprekers op de Prima Luna versterkers, moet het ergens in de combinatie zitten. Op verschillende transistor versterkers, zoals het verschil tussen mijn Sony F606ES  en de Classic voor/eind combinatie, is zeer klein. Ik hoor iets verschil met de Classic combi, maar ik denk dat dit te verwijten is aan de buizen voorversterker. Heb ook mijn set Wharfedale xp2 luidsprekers aangesloten op de Prima Luna (dit is een klein gesloten twee weg) en deze klinken prima in deze combinatie. Mijn Mission 760i geven op de transistor een meer gecontroleerd laag, maar met de buizen versterker is het wel te pruimen (verschil is kleiner dan met de Jensen luidspreker). Het is dus belangrijk dat buizen versterkers bezitters hier rekening mee moeten houden als ze nieuwe speakers gaan aanschaffen.

Stukje Wiki:

In de audiowereld is er enig enthousiasme voor buizenversterkers. Met name wordt het nogal specifieke 'buizengeluid' (een geluid dat minder scherp/fel overkomt dan een transistor- of MOSFET- versterker) door sommigen als 'natuurlijker' ervaren. Objectief gezien hebben transistor- of MOSFET-versterkers betere specificaties, zoals minder opgewekte tonen die niet in de geluidsbron voorkomen. Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd. (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld).

Ik vermoed dat die Primaluna’s geen al te beste uitganfstrafo’s bezitten, waardoor al snel een mismatch met een luidspreker mogelijk is.

Neem dat stukje van Wiki maar met een flinke klont zout. Eén en al onzin. Waar zou een buizenversterker tonen vandaan toveren die niet in de geluidsbron voorkomen? Hooguit door vervorming, maar schrijf dat dan ook. Dat een buizenversterker alleen lage frequenties kan versterken wanneer er een uitgangstrafo wordt toegepast, doet op mij overkomen dat er maar weinig buizenversterkers zijn mét uitgangstrafo. Het tegendeel is echter waar. Er zijn maar zeer weinig buizenversterkers zónder uitgangstrafo. En dit zijn dan ook erg dure exoten. De reden hiervan is dat het riskante schakelingen zijn, waardoor alles in het werk gesteld moet worden om te voorkomen dat bij het opblazen van een buis de spanning van deze buis (soms wel een voltje of 400) op de luidspreker komt te staan. Want dan vliegen de conussen je om de oren en dat wil je niet. En dit mag niet ten koste gaan van de geluidskwaliteit. Mijn buizengebakje gaat beneden het hoorbare. Zelfs whobble in een plaat versterkt hij, te zien aan de bewegende woofers. Vervolgens wordt de dempingsfactor besproken. In de link in dit topic wordt daar heel veel over uitgelegd en dat verwijst het relaas op Wiki naar het rijk der fabelen. Geloof niet alles wat op internet wordt vermeld.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Mmuetst

« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2018, 00:39:17 »
De Prima Luna versterker worden juist geroemd om hun goede kwaliteit transformatoren. En in combinatie met mijn Translator Reflexion is dat goed hoorbaar. Mooi strak laag die ook diep gaat. Het is dus echt de combinatie van luidspreker en versterker. Ik ga die Jensen nog eens open maken en het filter bestuderen.

Raymond1

« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2018, 01:11:54 »
Toch vind ik het raar dat alleen al in dit topic meerdere mismatches tussen versterker en luidspreker worden vermeld. Hoe goed zijn die uitgangstrafo’s dan? Zo goed als het bedrag wat de fabrikant de recensent toeschuift? Mijn versterker is amper bekend. Maar What Hifi schreef erover:”problably one of the best amps we ever tested.” Zegt uiteraard ook niks, maar deze versterker laat mijn luidsprekers klinken zoals je niet van deze luidsprekers zou verwachten, namelijk gewoon retegoed. Ook had ik hem eens meegenomen naar een hifimeeting in de studio van Han. En ook hier klonk deze versterker op diverse luidsprekers zeer goed. En deze versterker schijnt best wel heel erg goede uitgangstrafo’s te hebben.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Mmuetst

« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2019, 21:53:48 »
Toch vind ik het raar dat alleen al in dit topic meerdere mismatches tussen versterker en luidspreker worden vermeld. Hoe goed zijn die uitgangstrafo’s dan? Zo goed als het bedrag wat de fabrikant de recensent toeschuift? Mijn versterker is amper bekend. Maar What Hifi schreef erover:”problably one of the best amps we ever tested.” Zegt uiteraard ook niks, maar deze versterker laat mijn luidsprekers klinken zoals je niet van deze luidsprekers zou verwachten, namelijk gewoon retegoed. Ook had ik hem eens meegenomen naar een hifimeeting in de studio van Han. En ook hier klonk deze versterker op diverse luidsprekers zeer goed. En deze versterker schijnt best wel heel erg goede uitgangstrafo’s te hebben.
Mijn Prima Luna klinkt alleen niet goed in combinatie met de Jensens, maar wel goed met mijn Translators, Xanadu's, Wharfedale's en Chario syntar 100 tower's. Magnepans nooit geprobeerd (ga ik wel doen, maar verwacht niet dat dit een match gaat worden). In de jensen zit een heel summier filter van één spoel naar de Bas en een bipolaire elco naar mid en een bipolaire elco naar hoog. Tussen de elco's en de mid / hoog zitten ook nog potmeters om deze af te zwakken. Niet dat ik veel waarde hecht aan reviews van audio bladen, maar hier een aantal veren in de kont van PrimaLuna:
https://www.stereophile.com/content/primaluna-prologue-premium-power-amplifier

Eindgebruikers
http://www.audioreview.com/product/amplification/amplifiers/primaluna/prologue-four.html

Laan

« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2019, 23:51:34 »
Bij mij zit er ook niet veel verband in. Soms klinkt het met de primaluna goed, of beter dan met de audio gd, soms niet. Geen causaal verband met rendement of impendantiecurve. Wat me wel opvalt is dat het middengebied echt anders is. Soms fijn, soms niet.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2019, 07:45:12 »
Het zou kunnen dat een transformator gekozen is met een bepaalde impedantie en marge daarin in gedachten, dat er gekozen is voor een bepaalde gain en tegenkoppeling die niet goed uitpakt met een bepaalde luidspreker. Bepaalde versterkers kunnen met meerdere eindbuizen worden uitgerust die verschillende eigenschappen hebben en ook nog weer spreiding, dat zou zomaar eens kunnen leiden tot niet lineair gedrag of juist wél en dan komt er een stuk smaak om de hoek kijken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

XXsanderXX

• *
« Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2019, 17:01:05 »
Wat ik weet van diy speakers is dat er verschillende crossovers toegepast worden in de zelfbouw, vaak zie ik dus voor de zelfde speaker een bijgeleverde crossover voor een gewone versterker of voor een buizenversterker. Waarschijnlijk zul je dus iets moeten doen in crossover als je jou speakers dus op de buizenversterker wilt aansluiting.
Gr Sander.
👍

Mmuetst

« Reactie #22 Gepost op: 8 februari 2019, 23:04:53 »
Bij mij zit er ook niet veel verband in. Soms klinkt het met de primaluna goed, of beter dan met de audio gd, soms niet. Geen causaal verband met rendement of impendantiecurve. Wat me wel opvalt is dat het middengebied echt anders is. Soms fijn, soms niet.
Maar als het dan goed klinkt...dan klinkt het ook gelijk reten goed (ik wil dan ook bij deze dan 10 reten geven voor de combi Translator reflexion en Prima Luna  ^-^ ).

Mmuetst

« Reactie #23 Gepost op: 8 februari 2019, 23:16:38 »
Wat ik weet van diy speakers is dat er verschillende crossovers toegepast worden in de zelfbouw, vaak zie ik dus voor de zelfde speaker een bijgeleverde crossover voor een gewone versterker of voor een buizenversterker. Waarschijnlijk zul je dus iets moeten doen in crossover als je jou speakers dus op de buizenversterker wilt aansluiting.
Gr Sander.
Bedankt voor deze info... interessant om te lezen dat er verschillende filters bestaan voor zelfbouw luidsprekers afhankelijk van de gekozen versterker. Ben dan wel heel benieuwd wat het verschil in ontwerp is.
Ik ga de luidsprekers niet veranderen en hou ze verder "origineel". De foamranden zijn nu vervangen en er zit een andere stofkap op de woofers maar verder laat ik het zoals het is en sluit ik de Magnepans en Jensens luidsprekers gewoon op mijn transistor versterker aan.

Mmuetst

« Reactie #24 Gepost op: 8 februari 2019, 23:22:27 »
Het zou kunnen dat een transformator gekozen is met een bepaalde impedantie en marge daarin in gedachten, dat er gekozen is voor een bepaalde gain en tegenkoppeling die niet goed uitpakt met een bepaalde luidspreker. Bepaalde versterkers kunnen met meerdere eindbuizen worden uitgerust die verschillende eigenschappen hebben en ook nog weer spreiding, dat zou zomaar eens kunnen leiden tot niet lineair gedrag of juist wél en dan komt er een stuk smaak om de hoek kijken.
Het leuke van de hobby is dat ik verschillende systemen kan gebruiken: Transistor, buis of klasse D en dan ook verschillende versterkers als ik weer wat ter reparatie aangeboden krijg. De NAD 7600 versterker is nog niet opgehaald en ik kan er nog steeds van genieten.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 9 februari 2019, 09:03:31 »
Bedankt voor deze info... interessant om te lezen dat er verschillende filters bestaan voor zelfbouw luidsprekers afhankelijk van de gekozen versterker. Ben dan wel heel benieuwd wat het verschil in ontwerp is.
Ik ga de luidsprekers niet veranderen en hou ze verder "origineel". De foamranden zijn nu vervangen en er zit een andere stofkap op de woofers maar verder laat ik het zoals het is en sluit ik de Magnepans en Jensens luidsprekers gewoon op mijn transistor versterker aan.
Soms werden luidspreker-units in impedantie gecorrigeerd voordat het filter wordt ontworpen, vooral in het pré-ontwerpprogrammatijdperk werd dit gedaan om het ontwerpen van filters te vereenvoudigen. Je kunt dit middel ook inzetten om de impedantiekarakteristiek van de totale luidspreker af te vlakken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....