Auteur Topic: Heeft iemand een ontwerp voor een TL sub?  (gelezen 203 keer)

erikjan

Heeft iemand een ontwerp voor een TL sub?
« Gepost op: 26 december 2018, 14:01:00 »
Eens kijken of er mooie ontwerpen zijn met een acceptabele WAF... TL lijkt me het mooist voor een sub.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

Re: Heeft iemand een ontwerp voor een TL sub?
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2018, 16:06:50 »
..... MFB sub. Te maken in een 12 liter kast met een sub-filter en een gedeelte van bijv. een 544 deurtje aan electronica, evt. te stoepen vanaf 28Hz.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2018, 22:08:59 »
Dat gaat 'm niet worden in een TL kast.☺ Werkt wél mooi met een sub zo'n MFB, zelf ooit in een woofer ingebouwd met een piezo opnemer en een Elektuur-filter.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2018, 22:15:08 »
Net bij elkaar geraapt: Een Ali-E regelbaar sub-filter, MFB (544) woofer met piezo element, lege 544 kast en een complete 544/50 deur met versterkers.
Kosten Eur. 40.

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2018, 22:17:16 »
Velodyne gebruikt MFB in zijn dure subs. Maar weet niet of ik daar wel zo'n voorstander van ben. Maar voor 40 euro is het het proberen waard. :)

Wat wil je hebben voor in elkaar bouwen van die combinatie en het aan mij verkopen?

“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 22:30:21 »
Citaat
Wat wil je hebben voor in elkaar bouwen van die combinatie en het aan mij verkopen?

Als het fijn klinkt gaat de MFB sub samenwerken met een Teufel Ultima 20 Mk2 in de huiskamer. Die laatste wordt dan aangestuurd met een John Linsley Hood klasse A versterker. De voeding hiervoor komt van Philips Medical Systems X-ray die al als onderdelen jaren op de plank liggen. 2x 18V 2x 5A ringkern met 20A diodes uit de röntgentechniek en meerdere 20.000uF afvlak elco's.

De componenten voor zo'n J.L.H. klasse A versterker kun je tegenwoordig voor <Eur. 10 per kanaal als bouwpakket bestellen. Wel koelplaten gebruiken per kanaal <= 0,9K/W. Die zitten er dan net niet bij, maar ook die komen uit een X-ray systeem.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2018, 23:14:00 door Fotohuis »

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 20:31:05 »

MFB 544 onderdelen

Voeding. Met het inkasten zullen er wel 2x 20.000uF-40V exemplaren in komen ipv. 100V die 1/3 in volume zijn.

J.L.H. klasse A met twee gematchte O.N. Semi 2N3055 power transistoren. Zo maar een referentie:
 https://www.hifi.nl/artikel/5889/John-Linsley-Hood-JLH.html
 http://www.globalxs.nl/home/t/tinholt/algemeen.htm

De twee benodigde koelelementen

Eigenlijk had ik een eigen MFB sub kast willen bouwen maar bij de MFB freaks meeting kon ik een lege kast voor Eur. 2 overnemen.