Auteur Topic: De mancave en hoe het allemaal begonnen is  (gelezen 1116 keer)

superge

Re: De mancave en hoe het allemaal begonnen is
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2019, 19:47:43 »
De Rogers waren een beetje vrije expressie op basis van de 4.0 denk ik. Een 5 weg met een KEF B139 als woofer en her en der wat Magnat units.

De T+A's zijn de TMR80.

Voor de apparatuur inmiddels een sjiek rack op MP gevonden:

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 22:55:22 door superge »

Mmuetst

« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2019, 22:13:27 »
Mooie grote transmissie lijn luidsprekers die T+A TMR80. maken zij zelf de speakers? of zitten er gewoon 3e party units in (net als bij mijn Translators). Momenteel een aantal experimenten aan het uitvoeren. Mocht een DSP systeem lenen van een lid van dat andere forum (hifi freak) in combinatie met een sub. Dus ben zeer benieuwd wat dat gaat brengen. Vooral in combinatie met de magnepans ben ik benieuwd. De metingen die de DSP doet zien er aardig uit, klein dipje in het midden rond de 2K bij de Chario syntar 100 towers. Ga mijn andere speakers ook nameten. Wel leuk speelgoed en leerzaam. geeft je inzicht in de akoestiek en wat een speaker doet in mijn ruimte.

Mmuetst

« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2019, 23:07:50 »
De Xanadu's zijn verkocht. Ik vond deze luidsprekers niet mijn ding. Maar heb toch kunnen ervaren hoe transmissielijn luidsprekers klinken. Voorlopig geen nieuwe hardware...alleen software  ;D

superge

« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2019, 19:42:58 »
Mooie grote transmissie lijn luidsprekers die T+A TMR80. maken zij zelf de speakers? of zitten er gewoon 3e party units in (net als bij mijn Translators). Momenteel een aantal experimenten aan het uitvoeren. Mocht een DSP systeem lenen van een lid van dat andere forum (hifi freak) in combinatie met een sub. Dus ben zeer benieuwd wat dat gaat brengen. Vooral in combinatie met de magnepans ben ik benieuwd. De metingen die de DSP doet zien er aardig uit, klein dipje in het midden rond de 2K bij de Chario syntar 100 towers. Ga mijn andere speakers ook nameten. Wel leuk speelgoed en leerzaam. geeft je inzicht in de akoestiek en wat een speaker doet in mijn ruimte.
Volgens mij eigen units, in ieder geval deels.

Mmuetst

« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2019, 20:33:58 »
Luisteravond met Erikjan in de mancave. Gisteravond was Erikjan bij mij op bezoek, je weet wel die man van "Een versterker klinkt niet, die versterkt!". We begonnen met koffie en thee en daarna werd er een aantal nummers op mijn Translator reflexion afgespeeld via mijn Prima Luna buizenversterker. Niet super onder de indruk, was zijn oordeel: "dat laag is wel lekker" en "een mooi open geluid". Na wat nummers was het de beurt aan de Magnepan SMGA die uit 1986 komen en je toen kon kopen voor $900,-  Deze werd aangesloten op mijn Classic no 8.0 transistor versterker. Erikjan had zijn Hypex versterker mee genomen, maar helaas had ik geen XLR kabels op voorraad, dus konden we die niet aansluiten.

Ik ging nog een rondje thee halen en liet Erikjan met een klassiek piano stuk achter in de mancave. Toen ik terug kwam was zijn eerste reactie, laad maar in mijn auto, neem ze gelijk mee  ^-^
Het laag was inderdaad een stuk minder aanwezig dan bij de Translators, maar goed die hebben een 22cm woofer.
Na wat muziek stukken de Magnepan MMGs (mijn andere set Magnepans) aangesloten (die ik zelf minder vind). Erikjan: "ook niet verkeerd" maar hij snapte mijn voorkeur wel.

Na wat conversaties over gekkies die hun kabels bevriezen of op blokjes zetten om beter geluid te krijgen hebben we de avond afgesloten.

"Het was leuk om je te ontmoeten en te luisteren naar je mooie spullen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar, ik weet niet hoe dat bij bij jou zit. Je magnepans zijn bijzondere en bijzonder mooie luidsprekers". Wat mij betreft ook!

Meer info over de Magnepans: (meer info: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/articles/speakers.html)

erikjan

« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2019, 21:12:32 »
De Magnepans waren inderdaad een openbaring! Wat wel opviel was de kleine sweetspot, ja Mmuetst, je had pech. ;) Verrassend dat ze toch zo diep gaan, oppervlak doet veel. Net maar eens een blikje geworpen op marktplaats.

Ook weer een en ander tegengekomen aan onbekende muziek, altijd leuk.

Leuke mancave btw.  Volgende keer zal ik de XLR kabels meenemen. ;)
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2019, 08:16:45 »
En dan te bedenken dat, (om nog even wat oude koeien uit de gedempte put te trekken die half verdronken zijn) tijdens uitvoerige luistersessies vroeger, de plasma's gewoon nog even net zo makkelijk gehakt maakten van welke Magnepan dan ook. Inclusief de grootste Tympani. Ook qua sweetspot.

Vandaar mijn doorgedram dat we met conventionele speakers al veel te lang op het verkeerde spoor zitten.
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2019, 08:34:06 »
De nadelen van de plasma's zijn zo veel groter dan de voordelen dat de discussie daarover zinloos is. ;)

(Ze produceren giftige lucht onder andere in de vorm van ozon, voldoende reden om ze nooit meer aan te zetten)
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2019, 08:47:50 »
Vandaar dat het zinvol is om te proberen een geheel andere richting in te gaan slaan dan het spoel/magneet - massa/vertraging/vervorming/kleuring - ontwerp waar we al een eeuw mee lopen te stoeien, vaarwel te zeggen.

Wordt geen plasma, maar iets wat daar op lijkt; een nieuwe invalshoek, een andere benadering (stroom door vochtige lucht, waar Sony experimenten mee heeft gedaan, tot het onderzoek om onduidelijke redenen werd gestaakt, zal wel weer om geld gedraaid hebben) , een frisse wind door een achterhaald concept.
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2019, 12:22:03 »
Vandaar dat het zinvol is om te proberen een geheel andere richting in te gaan slaan

Zo iets?
http://www.electrostatics.org/images/esa_2008_a2.pdf

benjamin

« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2019, 19:12:49 »
Zo iets?
http://www.electrostatics.org/images/esa_2008_a2.pdf
Inderdaad,  ^-^  zal 's kijken of ik de foto's nog kan terugvinden van de Pioneer ingenieurs die begin jaren negentig allerlei metingen verichtten in dode kamers met allerhande probeerselen van de meest ingenieuze luidsprekerontwerpen. Voor zover ik weet waren na de experimenten van Sony, de ingenieurs van Yamaha en Pioneer nog bezig met ontwerpen van de tekentafel die bij Sony waren afgeblazen.

Nu is Sony nooit zo gelukkig geweest met welke vorm van publicatie van afgekeurde of niet geslaagde weergevers uit hun stal, omdat veel bijna-patenten toch min of meer werden 'gejat' door andere Japanse ontwikkelaars van luidsprekers.

Niet dat Pioneer of Yamaha daarna nog met een doorbraak kwamen, maar ik denk zelf dat Sony niet blij zou zijn wanneer hun 'bijna' ontwerpen toch zouden doorbreken in de consumenten Hi-fi.

Mmuetst

« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2019, 22:56:42 »
En dan te bedenken dat, (om nog even wat oude koeien uit de gedempte put te trekken die half verdronken zijn) tijdens uitvoerige luistersessies vroeger, de plasma's gewoon nog even net zo makkelijk gehakt maakten van welke Magnepan dan ook. Inclusief de grootste Tympani. Ook qua sweetspot.

Vandaar mijn doorgedram dat we met conventionele speakers al veel te lang op het verkeerde spoor zitten.
Dat de luidspreker is zoals die nu zo is heeft een aantal redenen:
1 Het moet betaalbaar zijn.
2 Het moet in een woonkamer passen waar ook geleefd wordt (in de meeste gevallen).
3 Het moet als het even kan ook lekker klinken.

Passieve luidsprekers met een conus en filter zijn daar prima geschikt voor.
Als je naar een actief systeem gaat kun je nog meer winst halen door ook actief te filteren.
Mijn Magnepans zijn voor veel woonkamers onpraktisch, maar gezien ik een luister ruimte heb is dat voor mij geen probleem. Maar niet iedereen heeft die luxe en moet de woonkamer ook met andere huisgenoten delen.
Zodra je op het vlak van di-polen komt (even los van of de n beter klinkt dan de ander) moet je de luidsprekers verder in je kamer gaan plaatsen en dat is vaak al een uitdaging. Dat geld voor electrostaten trouwens ook.

En vergeet niet dat als je naar een live concert gaat je ook naar conus luidsprekers zit te luisteren (of het moet akoestisch en onversterkt zijn).

Dan komt er nog een belangrijk punt, wij audiofielen zoeken altijd naar perfectie. En dat is goed, want dat maakt dat we een set hebben om naar muziek te luisteren die vaak levens echt klinkt. Echter slaan we soms door en zijn we nog alleen maar bezig met beoordelen van geluidjes, maar vergeten we het genot van het luisteren naar muziek.
Ik zoek daarom niet meer naar de perfecte luidspreker, maar naar de luidsprekers die mij de muziek genot geven die ik goed vind. Blijf het leuk vinden om andere systemen te beluisteren en vooral systemen die goedkoop zijn maar verrassend goed klinken.

benjamin

« Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2019, 23:09:49 »
Er is op dit forum al wat gesproken over de plasma's van Magnat, een inventie die de gehele zaal met genodigden al broekafzakkend en kwijlend hebben ondergaan. Die (inderdaad ZEER giftige ontwerpen) klonken zo mijlenver beter dan welke weergever dan ook, dat je ze ogenblikkelijk wilde gaan bestellen...... en daar stonden voor een paar stuivers aan vergelijkings-weergevers....Tympani's, Infinity's, Technics hoorn ontwerpen van 20 ruggen per stuk, Grundig Monolith's, Quad's, enz.

Dus ja, vanuit het standpunt van rendement maken in omzetcijfers in consumenten elektronica voor de fabrikant kan ik je argumenten wel begrijpen, voor echte serieuze kwaliteits verbeteringen alsof je in je luisterruimte naar een grote Stax- of Micro Seiki hoofdtelefoon zit te luisteren, komen er toch links- of rechtsom andere aspecten een rol spelen.

Mmuetst

« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2019, 23:47:55 »
Er is op dit forum al wat gesproken over de plasma's van Magnat, een inventie die de gehele zaal met genodigden al broekafzakkend en kwijlend hebben ondergaan. Die (inderdaad ZEER giftige ontwerpen) klonken zo mijlenver beter dan welke weergever dan ook, dat je ze ogenblikkelijk wilde gaan bestellen...... en daar stonden voor een paar stuivers aan vergelijkings-weergevers....Tympani's, Infinity's, Technics hoorn ontwerpen van 20 ruggen per stuk, Grundig Monolith's, Quad's, enz.

Dus ja, vanuit het standpunt van rendement maken in omzetcijfers in consumenten elektronica voor de fabrikant kan ik je argumenten wel begrijpen, voor echte serieuze kwaliteits verbeteringen alsof je in je luisterruimte naar een grote Stax- of Micro Seiki hoofdtelefoon zit te luisteren, komen er toch links- of rechtsom andere aspecten een rol spelen.
Je snapt mijn standpunt niet, ik wil graag geloven dat ondanks het nadeel van de ozon, de luidsprekers andere merken ver achter zich laat door de gebruikte plasma techniek, het blijft een di-pool. Dus moet je om deze luidsprekers goed te laten klinken een ruimte hebben waar dat ook mogelijk is. Natuurlijk zou het mooi zijn als fabrikanten met een revolutionaire nieuwe luidspreker techniek komen. En het liefst n die ook makkelijk toepasbaar is in bestaande woonkamers. Echter zie ik een andere trend, namelijk: het moet makkelijk zijn, en vooral niet te groot. Daarom doen merken als SonoS het nu heel goed. Maar wie weet komt er ooit weer een revolutionaire nieuw weergave systeem op de markt. Tot die tijd blijf ik genieten van muziek via mijn huidige weergevers.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 00:05:52 door Mmuetst »

benjamin

« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2019, 11:04:24 »
Heb je gelijk in. We doen het met wat er momenteel op de markt is. Het punt wat ik wil maken is echter dat ik hier geen pleidooi voor Magnat plasma's aan het houden ben: wel dat ik er voor pleit dat vergeleken met de ontwikkelingen op andere gebieden zoals klasse D, draadloos, streamen etc. de luidsprekertechnologie gewoon geen enkele progressie heeft doorgemaakt. Topsystemen uit halverwege de vorige eeuw (!) kunnen vandaag de dag nog steeds op hun sloffen mee met de hedendaagse weergevers. Nul progressie, geen fabrikant die eens zijn nek uitsteekt om radicaal een andere richting uit te slaan. Daarom hulde voor een Magnat, die (ook al een bestaand iets hoor, die plasma technologie) miljoenen zag verdampen omdat hun project niet van de grond is gekomen.

Maar ze hebben tenminste wel het lef en de durf getoond om te proberen een andere aanpak te realiseren. Iets waar je andere fabrikanten (paar uitzonderingen zoals Sony met verschillende projecten om spanningen door lucht te laten geleiden, Philips met de MFB technologie, Quad met de verfijning van elektrostaten, Apogee die geprobeerd heeft om lintsystemen te combineren met andere toepassingen, en MBL met hun rondstralers) het verwijt kunt maken dat het beter kan. Ook in kleinere luisterruimtes, ook in enorme ruimtes, ook in de buitenlucht.

Ik kan ook genieten van mijn eigen speakers, zo verkeerd klinken ze niet. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het beter kan.(En niet alleen mijn persoon, er zijn er gelukkig nog meer die zich daarmee bezighouden, ze missen alleen de miljoenen om een team a la Sony en Pioneer destijds bij elkaar te brengen die gaan experimenteren met andere invalshoeken die nota bene op de plank liggen te verstoffen   :-\) En omdat de grote spelers in de luidsprekerbranche zich krampachtig blijven vasthouden aan een bestaand concept, kun je stellen dat in die gehele tak een impasse is ontstaan.

En dat vind ik jammer. Het hoeft niet.