Auteur Topic: Mission 761i upgraden  (gelezen 113 keer)

Baswater

• *
Mission 761i upgraden
« Gepost op: 7 januari 2019, 22:42:48 »
Hallo,

Ik heb een paar mission 761i gekocht. In een thread bij Audiokarma.com heb ik over een upgrade gelezen:

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/new-life-for-mission-761i.751081/

Nu heb ik een vraag over dit gedeelte:

"Here’s what I found in the 761i: the 4.7uF high pass filter cap measured 6.7uF. The low-pass 8uF cap measured 8.65uF. I replaced these with Dayton polypropylene film caps. I used a 7.5uF + 0.47uF in parallel in place of the 8uF low-pass cap, and a 4.7 uF film cap for the high-pass. I probably didn’t burn these in long enough, because I wasn’t impressed. I added a 1uF bypass film cap across the high-pass filter and this brightened up the high frequencies to my liking...... "

Als ik Dayton polypropylene film caps google krijg ik alleen maar Amerikaanse sites. Welke 'caps' en op welke Nederlandse site kan ik die kopen?

Alvast dank!

Mmuetst

Baswater

• *
Re: Mission 761i upgraden
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2019, 17:05:48 »
Dank je Mmuest, ik heb nog een vraag:

De Amerikaan gebruikt een 7.5uF + 0.47uF in parallel voor de 8uF cap, kan ik in plaats daarvan één Jantzen Audio 8,2 uF Cross Cap MKP gebruiken? En geldt hetzelfde voor de 4.7uF + 1uF. Kan ik daarvoor de Jantzen Audio 6,2 uF Cross Cap MKP plaatsen?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2019, 17:19:20 »
Je filterkarakteristiek gaat dan mogelijk hoorbaar afwijken van wat Mission voor ogen..eh.. oren had bij het ontwerpen.
Het grappige is dat fabrikanten bij het ontwerpen en meten vaak de mindere kwaliteit van onderdelen automatisch meenemen in de metingen en daarop voortborduren. Lukraak vervangen door betere kwaliteit leidt niet altijd tot een optimaal resultaat. Persoonlijke smaak kan dan ook een  factor zijn om het toch beter te vinden klinken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2019, 17:37:51 »
De Q-factor kan ook veranderen, toch? Vooral als je 'betere' spoelen gebruikt kan de impedantie van de spoel lager zijn.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2019, 18:49:49 »
De Ohmse weerstand kan lager zijn, de impedantie is de som van inductie, capaciteit en Ohmse weerstand.
Ook hier kan dat tot een iets andere afstemming leiden.
groeten,
Arjan

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2019, 18:52:03 »
"de impedantie is de som van inductie, capaciteit en Ohmse weerstand" is een wel erg simpele uitleg ;). Ik snap dat je de complexe rekenkunde er buiten wilt laten hoor.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Baswater

• *
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2019, 18:54:09 »
De Amerikaan schrijft dat de oude caps van de Mission in kwaliteit achteruit zullen zijn gegaan. Dan zal het geluid nu toch al niet meer zijn wat Mission voor ogen (oren) had?

En zijn de Jantzen Audio Cross Cap MKPs een enorme kwaliteitssprong? Ik zag op de site series van Jantzen die 3x en series die zelfs 10x duurder zijn ....

De Q-factor kan ook veranderen, toch? Vooral als je 'betere' spoelen gebruikt kan de impedantie van de spoel lager zijn.

Ik ben een absolute beginner  ::)  dit zegt mij niks. Gaan de Jantzen de Q-factor veranderen?? Wat voor gevolgen kan dat hebben??

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2019, 20:18:16 »
Kort samengevat: het vervangen van in waarde verlopen onderdelen is een goed idee. Lukraak onderdelen vervangen door 'betere' hoeft geen betere luidspreker op te leveren.
groeten,
Arjan

Baswater

• *
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2019, 17:53:02 »
Duidelijk Arjan. Dank.

Ik heb alles besteld en hoop snel te kunnen gaan modificeren!  :yeah:

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2019, 18:08:25 »
De Ohmse weerstand kan lager zijn, de impedantie is de som van inductie, capaciteit en Ohmse weerstand.
Ook hier kan dat tot een iets andere afstemming leiden.
En niet te vergeten welk vermogen je er doorheen jaagt, zo'n beetje het aller-kritiekste punt wanneer een passief filter wordt belast.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.