Auteur Topic: Niels stelt zich voor... orienterende.  (gelezen 191 keer)

Niels85

• *
  • Fan van portable audio.
Niels stelt zich voor... orienterende.
« Gepost op: 10 januari 2019, 00:51:58 »
Hallo mensen,

Ik ben Niels uit de Achterhoek, luister graag van allerlei goede muziek en doe dit ook veelvuldig op mijn FiiO X1 gen 2 met RHA 750 in-ears.
Qua geluid ben ik best kritisch, missien jullie nog meer, maar het moet gewoon "goed" zijn vind ik.
Ik probeer ook van alle Mp3's af te komen en alles naar FLAC te krijgen, het liefst in hi-res, maar 16 bit / 44.1 doet ook prima.

Nu wil ik voor in mijn woonkamer een HiFi set, en ben dus nog orienterende.

Ik wil eigenlijk geen Sonos, Apple, streaming spul, maar gewoon luidsprekers en een versterker.
Als ik een beetje rondkijk bij luidsprekers lijkt het vrij lastig ze zijn om binnen een klein budget leuke luidsprekers te kopen die vrij laag nog goed weergeven.
In veen smooth jazz nummers zitten hele lage bassen, als de luidsprekers hier niks mee kunnen begint het geluid te vervormen en lijkt het wel een scheet geluid is mijn ervaring.

Ik hoef ook geen belachelijk vermogen te hebben, maar het moet de huiskamer zeer goed kunnen vullen.

Ik ga hier het forum eens doorspitten om te zien of ik hier adviezen kan vinden.

Groet, Niels.
Fan van portable audio.
Liefhebben van: nu-metal, grunch, smooth jazz, en veel meer.

Jan

Re: Niels stelt zich voor... orienterende.
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2019, 07:07:06 »
Begin met het kiezen van luidsprekers naar jouw smaak. Daarna versterker en bron.

Subbuilder

« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2019, 07:10:19 »
Mijn advies, als je het laag heel belangrijk vindt en je geen grote 'vermogens' wil spenderen ... koop een sub- (of beter een bas-)woofer en een mooie bookshelf.
Misschien een controversieel standpunt, maar volgens mij een goede manier om kwalitatief mid en hoog te combineren met gecontrolleerd laag.
(ik ben dan ook niet voor niets 'subbuilder' ;)).
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2019, 07:26:50 »
Het helpt ook als je aangeeft welk budget je hebt en hoe groot je luisterruimte is en hoe die is aangekleed...

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 21:08:36 »
Er is tweedehands zo veel mooi spul te krijgen. Ik heb net een mooie set Translators impact 30 verkocht aan een beginnende audio liefhebben. Nadeel: Je hebt geen garantie en je moet ervaring hebben om geen kat in de zak te kopen. Met luidsprekers kunnen randen verweerd zijn of is een tweeter niet helemaal lekker.
Hier een voorbeeld van de set Xanadu DS14 voor 200,- mooie zuiltjes:
https://link.marktplaats.nl/m1358569589
Of een leuke setje Mission speakers
https://link.marktplaats.nl/m1362476615
Op https://www.hifishark.com kun je vaak opzoeken of de prijs oke is.
De opmerking van Bloom is zeker ook een goede raad! Het moet ook passen in je kamer. Vermogens zeggen trouwens niet alles. Met een 10 watt versterker en zeer hoge rendement luidsprekers kun je een hoop herrie maken. Maar ik denk niet dat je in die richting gaat zoeken. Wel is het zo dat een kleine versterker kan gaan klippen en dan kun je de luidsprekers (tweeters) opblazen. Maar over het algemeen krijg je eerst een boze buurman aan de deur of het wat zachter mag  ^-^
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 21:13:06 door Mmuetst »

Arjen P

• *
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 14:43:55 »
Een luidspreker moet een goede match zijn met je luisterruimte. Dus eerst maar eens kijken wat voor type/grootte je wil.
Dan een versterker die genoeg vermogen heeft om de speakers fatsoenlijk aan te sturen.  De ene luidspreker vraagt meer vermogen van een versterker dan de andere.
En qua bron: dat is net wat je wil. Streaming is best leuk, bijvoorbeeld met hifi-abonnement bij Tidal.
Ik zou eens vrijblijvend gaan luisteren in een goede audio-zaak om eens te kijken waar je voorkeur ligt...